Hoe gaat dit straks allemaal in de praktijk: aangifte, boekhouding, etc
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
XBL
XBL
Hoi,
Ook ik ben, als veel andere (lijkt het ;)), bezig met het starten van een onderneming.
Ik heb al veel informatie, en een duidelijk beeld. De boekhouding wil zelf gaan, doen, aangezien het een mooi leerproces is, en ik enige ervaring heb.
Maar het zijn vooral de praktische zaken, waar ik tegen aan loop. Ik ken immers alles alleen uit de theorie.
Dus hier mijn vragen:
Hoe pakken jullie de boekhouding aan? Ik wil het electronisch gaan doen, en zat dan simpel weg te denken aan:
mapje voor inkomsten, mapje voor uitgaven. En daarin weer de gescande facturen en bijlagen. Geordend per jaar en per maand.
Is dit slim, om het zo te doen?
Moet ik nu de facturen, als ik ze gescant heb, ook nog bewaren? De belastingdienst melde, afaik, dat je er voor moet kunnen zorgen dat het document nog steeds op papier is terug te zetten oid. Kan iemand dit voor mij bevestigen/verduidelijken?
Daarnaast: als ik belasting aangifte moet doen, krijg ik, neem ik aan, die aangifte formulieren vanzelf op m'n deurmat. Ik heb nog nooit aangifte gedaan (ben minderjarig), en heb geen ondernemers in het gezin, of directe vriendenkring, die er al ervaring mee hebben. Wat voor een dingen moet je nu exact invullen? Je inkomsten, je uitgaven, etc? En hoe zit dat met buitenlandse leveringen + buitlandse leveranciers? Ik zal namelijk onderandere hosting gaan leveren, en hiervoor huur ik een server in het buitenland (van een UK bedrijf), ik vernam dan iets over ICT leveringen... dit is mij echter niet duidelijk.
En dan dingen die met die aangifte mee gaan: balans en winst- verliesrekening. Dit is, uiteraard, geen probleem, maar hoe pakken jullie dat aan? Maken jullie maandelijks de balans op? Of frequenter/minder frequent?
Ook andere zaken, waar je rekening mee moet houden, kunnen jullie misschien wat praktische dingen noemen. Ik merk namelijk dat de boekhouding nogal iets is waar starters over struikelen, of zelfs op vast lopen.
Ik weet wel dat je gewoon moet verkopen, maar zonder degelijke boekhouding, valt er straks niet veel meer te verkopen ;).
Dus alle tips, etc, welkom :). Misschien, als er heel veel bruikbare info is, dat ik een mooie conclusie schrijf, zodat iedereen mooi die dan bekijken voor de praktische zaken van het boekhouden.
Jochem
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag