• 0

financieel plan

Dag allemaal,

 

Ik ben nieuw bij dit forum. Ik heb nu al veel geleerd. Ik heb een vraag en misschien kunnen jullie hierop antwoord geven. Bijgevoegd heb ik een financieel plan, alleen ontbreekt er naar mijn mening nog iets. In het financieel plan heb ik tot nu toe een liquiditeits analyse en Verlies- en Winst rekening, en ook prospects (maar die heb ik achterwege gelaten) Wat moet er nog bij?? Kunnen jullie me helpen?

 

Dank,

Buus

fin.plan.xls

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Buus,

 

Leuke vraag.

 

Je geeft niet aan waar je de liquiditeitsanalyse voor nodig hebt (investeerders, aandeelhouders, de CEO of je chef) dus ik zal mijn antwoord meer in algemene termen geven.

 

1) Een liquiditeitsanalyse op zich zegt mij niet veel. Je kunt elk cijfer invoeren. Ik zou graag willen weten wat de belangrijkste veronderstellingen zijn die ten grondslag liggen aan de analyse. Dit geldt niet alleen voor je verkopen (je noemde zelf je prospects) maar ook voor je uitgaven.

2) Een verlies en winst rekening is niet noodzakelijk. Indien nodig kan de lezer die zelf maken vanuit de liquiditeitsanalyse.

3) Ik weet niet precies wat je bedoelt met "inlossen van crediteuren". Ik neem aan dat al je uitgaven in de analyse benoemd hebt en dat zijn dan je crediteuren of in ander woorden, je schuldeisers.

4) Als je een liquiditeitsanalyse schrijft voor een business plan zou ik geen exacte kwartalen noemen (bv. 3e kwartaal 2004) maar 1e kwartaal etc.

 

Nu de kern van mijn antwoord. Ik zou een liquiditeitsanalyse op de volgende wijze opbouwen:

 

       1e kwartaal   2e kwartaal etc.

Begin saldo bank

+ Inkomsten

- Uitgaven

Eindsaldo

 

Uitgaven kun je verder specificeren in de volgende volgorde:

- Inkopen

- Salarissen (incl. werkgeverslasten, pensioen etc)

- Overhead

- Rente

- Vennootschapsbelasting

 

Eventueel kun je overhead verder uitsplitsen, in je voorbeeld:

- Auto´s+Brandstof

- Verzekeringen

- PR/Marketing

- Kantoorkosten

- Telefoonkosten

- Huisvesting+inrichting

 

Als je helemaal perfect wilt doen kun je ook nog rekening houden met BTW.

 

Zo zou ik het doen! Succes ermee!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
  • 0

Hou er rekening mee in je liq. analyse dat de verkopen in een kwartaal niet gelijk zijn aan de inkomsten van dat kwartaal.......

Debiteuren betalen namelijk niet gelijk nadat ze de rekening hebben ontvangen.....

Ik zelf vind het altijd netjes om in je liq. analyse ook al rekening te houden met de te betalen BTW....(zoals Ties zegt...)

 

-Paar opmerkingen:

Die auto's...lease je die of koop je die, als je ze koopt pleeg je in het begin een grote aanslag op je liquiditeit.

De term inlossen Crediteuren is in jouw overzicht dubbelop...

...In je liq. begroting is inlossen crediteuren het betalen van je schuldeisers (dat zijn dus ook de betalingen voor telefoon etc) Als je die kosten ook nog eens apart vermeldt is dat dubbelop....

...In je V&W spreek je van kosten en niet van inlossen crediteuren....Bij het boeken van de crediteuren heb je de kosten al geboekt..bij het betalen doe je niets anders dan een bedrag verschuiven op de balans van crediteuren naar bank....

 

Wat ik mis in je financieel plan en dat is volgens mij wel zo belangrijk is op basis van wat je deze kostencijfers en opbrengstencijfers hebt gebaseerd..!!??

Trendcijfers/marktverkenning....etc...

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.