• 0

Verplaatsen activiteiten van eenmanszaak naar pvt ltd buiten de EU

Ik ben een paar jaar bezig als organisator van duikreizen in een exotisch land (Malediven) waarbij ik ook zelf als reis en duikleider optreedt. Hiervoor ben ik zo'n 4 maanden per jaar in het buitenland.

 

Momenteel ben ik aan het overwegen met een Maledivische partner flink te investeren in een eigen boot en mijn activiteiten te verplaatsen naar een op te richten pvt ltd in dit land en mijn emz in Nederland te beëindigen.

 

Hoe gaat de Nederlandse fiscus om met een buitenlands bedrijf m.b.t. administratie en hoe zit dit fiscaal?

- Administratief hebben ze er in mijn ogen niets mee te maken en moet er voldaan worden aan de regels van dat land (die minimaal zijn).

- Fiscaal? Voor Nederlandse BV's wordt er voor de DGA een minimaal salaris door de belastingdienst gesteld maar hoe zit het met salaris/dividend uit een buitenlandse bedrijf?

Wordt er ook een minimaal salaris vanuit dit bedrijf gesteld of kan er alleen dividend uitgekeerd worden ipv salaris?

 

Dividendbelasting en inkomstenbelasting bestaan in de Malediven niet (alleen een soort vennootschapsbelasting a 15%) en ze hebben geen belastingverdrag met Nederland.

 

Groet,

Bas

 

[titel aangepast - mod]

Avontuurlijke duiksafaris in de Maldiven.

www.duiksafaris.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Popeye,

 

Zolang Nederland je fiscale woonplaats is, blijf je in Nederland belast voor je wereldinkomen, maar krijg je een vrijstelling voor bestanddelen die in andere landen belast zijn.

 

Als er geen Belastingverdrag is tussen Nederland en de Maladiven kun je terugvallen op het Besluit Voorkoming Dubbele Belasting.

 

De winst van de Ltd zal belast zijn in de Maladiven, dus daar gaat - zoals je zelf al terecht stelt - de Nederlandse belastingdienst niet over.

 

Omdat Nederland je fiscale woonplaats is, zul je in theorie nog wel een DGA salaris aan jezelf moeten toekennen, maar omdat de belastingheffing over dit salaris aan de Maladiven is toegewezen, heeft dit praktisch geen betekenis. Dividenden vanuit de Ltd zijn in Nederland wel belast tegen 25% onder eventuele verrekening van de Maladiviaanse bronheffing.

 

Er zijn eventueel ook nog wel constructies denkbaar, waardoor je de dividendbelasting kunt ontwijken, maar daar ga ik nu verder niet op in.

 

Omdat dit geen alledaags kwestie is, zou ik hierover wel even in overleg gaan met de Nederlandse belastingdienst.

 

Hou er ook nog rekening mee dat als je stopt met je eenmanszaak in Nederland je fiscaal moet afrekenen over eventuele fiscale en stille reserves.

 

Als je verder geen inkomsten meer hebt in Nederland, kun je ook niet profiteren van aftrekposten zoals de hypotheekrente-aftrek.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie.

 

Interessante materie dat besluit voorkoming dubbele belasting, hier kan ik zeker mee verder.

Wel nog een kanttekening bij de te gebruiken methodiek door de belastingdienst.

 

"De manier waarop wij de aftrek om dubbele belasting te voorkomen berekenen hangt af van het soort inkomsten en het land waar u die inkomsten had. Wij kennen twee methodes: de vrijstellingsmethode en de verrekeningsmethode."

 

De Belastingtelefoon kan geen antwoord geven over welke methode de BD gaat toepassen en raad me aan deze vraag schriftelijk bij mijn belastingkantoor neer te leggen.

 

 

Avontuurlijke duiksafaris in de Maldiven.

www.duiksafaris.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.