• 0

Hoe heet iemand die je helpt bij financieringen

De titel spreekt op zich, ik ben op zoek naar iemand die je kan helpen bij het opstellen van een financieringsplan.

 

En dan heb ik het niet over je contactpersoon bij de bank (die heb ik trouwens ook niet) maar iemand die je kan helpen met het opstellen en beoordelen van een plan, met eventuele contacten bij diverse fincieele instanties.

Het gaat hier om een financiering van ongeveer 20.000 a 25.000 euro.

 

Ook benik erg benieuwd wat waar ik ongeveer rekening mee moet houden met de beloning voor deze dienst. IS dat een percentage of op basis van uren?

 

Ik heb gezocht op internet, maar weet niet goed waar ik naar moet zoeken. Ik kom eigenlijk alleen bij banken uit of bij bedirjven die het hele financiele verhaal op zich willen nemen, dus incl facturatie, betalingsverkeer en incassotraject.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
@ Adlasko, ik ben niet afhankelijk van de extra omzet, ik kan de eventuele lening ook betalen zonder de extra omzet vanuit de overkapping. Minder kosten maken is niet echt aan de orde. Op het gebied van verzekeringen zijn we nu hard mee bezig (samen met Norbert), het bedrijfspand wordt voor een zeer laag tarief gehuurd en verder kosten worden scherp in de gaten gehouden (bankkosten, boekhouder, dagelijksekosten etc0

 

Sommige vragen moet je stellen als je wil begrijpen waarom, nietwaar ? :)

 

Van een staatsgarantie heb iknog nooit gehoord, dus daar zal ik me ook over gaan inlezen, ik zou namelijk niet willen dat een overheid nog meer te zeggen krijgt over mijn bedrijf.

 

Ook de termen exploitatiebegroting en liquiditeitenprognose zal ik eens opzoeken, heb wel ooit een cursus boekhouden gedaan en de namen komen me wel bekend voor maar weet niet meer precies wat het betekend en of wij dat ook hebben.

 

Volgens mij rekenen ze allemaal soortgelijke kosten, staatsgarantie kost ook extra, banken he, zelfs aan risicoverkleining verdienen ze nog.

 

Even simpel :

 

Exploitatie is een periodiek overzicht van je omzet -/- kosten op jaarbasis i.v.m. je bedrijfsvoering.

Hoe korter de periodeanalyse (maandelijks, kwartaal), des te beter kan je bijsturen.

Onderaan de streep je resultaat (winstmarge) .

 

Liquiditeiten is je geldstroom, wat komt er binnen en wat gaat er uit per periode, ook hier, hoe korter de periodeanalyse, des te beter kan je bijsturen of ingrijpen. Je kunt in combinatie met beiden de financiele ontwikkeling van je bedrijf laten zien.

Wanneer je geld nodig hebt, hoe je het wil uitgeven, enz.

 

Hiernaast nog genoeg andere factoren die je ook kan sturen om deze stromen te manipuleren.

 

Groetjes,

Adlasko

 

Link naar reactie
  • 0

Ow in dat geval heb ik ze allebei niet. 1 keer per half jaar maak ik een begroting, maar deze os vooral gebaseerd op vaste kosten en vervangen van huidige materiaal (vanwege slijtage of bedrijfszekerheid). Nieuwe aanschaffing worden gedaan op basis van aanvraag, wanneer wij vaker dan 10 keer per jaar iets moeten inhuren, wanneer er geen inhuuradres in de buurt beschikbaar is of wanneer er geen aanbieder is die voldoet aande onze kwaliteitseisen, wordt het product gekocht

 

Qua geldstroom maak ik niet echt een rapport, maar ik hou wel dagelijks bij of facturen optijd ebtaald worden en of facturen betaald moeten worden. 3 dagen telaat betalen en wij gaan bellen en nog 4 dagen later en je hebt de eerste brief van het incassobureau op de mat. UIteraard is er bij het eerste telefoontje wel ruimte voor overleg.

 

Dit werk echter met een simpel excellbestand. Aan de ene kant de te betalen facturen en aan de andere kant de te ontvangen facturen en onderaan een lijst met de inkomsten die deze maand nog binnen komen.

Ik durf aan dit bestand geen sjieke naam als liquiditeitenprognose te hangen. Maar ik ben wel heel goed op de hoogte wat er inkomt en uitgaat.

 

 

Ik werk geen 14 uur per dag om al dat geld vervolgens naar een bank te slepen waar ik moet bedelen om hun product en service en me vervolgens alleen maar erger aan het gebrek van service en de hoge kosten. Ik vond die 125 euro van de ing al bbuiten proporties, dus als dit alleen maar hoger is bij andere banken spaar ik liever even door.

Link naar reactie
  • 0
Dit werk echter met een simpel excellbestand. Aan de ene kant de te betalen facturen en aan de andere kant de te ontvangen facturen en onderaan een lijst met de inkomsten die deze maand nog binnen komen.

Ik durf aan dit bestand geen sjieke naam als liquiditeitenprognose te hangen. Maar ik ben wel heel goed op de hoogte wat er inkomt en uitgaat.

 

Waar jij het over hebt is een excell bestandje met je fakturen te ontvangen en te betalen.

 

Ik leg het niet sjiek uit, zo heet het nu eenmaal bij de bank aan wie je een lening gaat vragen.

Deze laat niet alleen zien wat je binnenkrijgt en moet uitgeven, maar ook wanneer je iets moet uitgeven en hoeveel, wanneer je iets binnenkrijgt en wat je er van uit kan geven, wanneer je precies die extra financieringsruimte nodig hebt, op welke momenten niet, enz.,

In principe is dit ook een simpel excellbestand, alleen iets uitgebreider. :)

 

Dance event is toch ook een sjieke naam voor dansfeest als leek zijnde? ;)

Neem jij de mensen serieus die er op deze wijze over communiceren ?

Verwacht je dat een bank dat wel doet ?

 

Cummunicatie groeit ook mee met je onderneming :)

 

Groetjes,

Adlasko

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien een branche verschil, maar mensen die met sjieke woorden iets omschrijven dat niet met sjieke woorden omschrven hoeven worden, worden meestal als patzers gezien en juist niet serieus genomen (wat een zin zeg)

 

Maar ik begrijp je standpunt, misschien had ik verkeerd opgeschreven. Ik bedoelde te zeggen dat mijn overzicht zo simpel was dat ik er niet so'n term aan durfde te koppelen, juist vanwege de ontbrekende informatie.

 

Ik zit nu ook wel heel erg te twijfelen of ik wel zin heb in dit hele verhaal voor zo'n bank op te stellen, aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk dat je zo'n lening dan niet krijgt.

 

Wel heel erg bedankt voor de adviezen en tips, want voor schut gaan met een slecht plan is ook vernederd, vooral door zo'n mannetje in pak die nog nooit de buitenkant van het kantoor gezien heeft als je begrijpt wat ik bedoel.

Link naar reactie
  • 0

Misschien een branche verschil, maar mensen die met sjieke woorden iets omschrijven dat niet met sjieke woorden omschrven hoeven worden, worden meestal als patzers gezien en juist niet serieus genomen (wat een zin zeg)

 

Maar ik begrijp je standpunt, misschien had ik verkeerd opgeschreven. Ik bedoelde te zeggen dat mijn overzicht zo simpel was dat ik er niet so'n term aan durfde te koppelen, juist vanwege de ontbrekende informatie.

 

Ik zit nu ook wel heel erg te twijfelen of ik wel zin heb in dit hele verhaal voor zo'n bank op te stellen, aan de andere kant ook wel weer begrijpelijk dat je zo'n lening dan niet krijgt.

 

Wel heel erg bedankt voor de adviezen en tips, want voor schut gaan met een slecht plan is ook vernederd, vooral door zo'n mannetje in pak die nog nooit de buitenkant van het kantoor gezien heeft als je begrijpt wat ik bedoel.

 

 

Ik begrijp wat je bedoelt, vooral in de bouw blijven zelfs eigenaars soms overdreven simpel.

Als je verder kijkt, zie je dat dit een soort elite gedrag is binnen de branche, net zoals de advokaten, accountants, enz., ons kent ons, heel standaard.

 

Als je geld wil lenen, zal je je financiele situatie op tafel moeten leggen en deze moeten onderbouwen.

Dat is vaak het laatste wat je wilt, iemand anders die in je portemonnee kijkt.

Vaak inderdaad tegenover zo'n pennenlikker die net zijn studie heeft afgerond en jou gaat vertellen wat je zou moeten doen.

Of zo één die thuisen op z'n werk niks te zeggen heeft en dat op jou gaat afreageren.

 

Dat is de ellende als je van anderen afhankelijk bent, ze "zien" je plan niet en het zijn geen ondernemers, anders zaten ze daar niet.

 

Je kan het ook anders bekijken :

Mensen die simpele, veel gebruikte termen binnen een branche als sjiek ervaren en dit uiten kunnen ook door deze branche als onervaren, onkundig en dus als risicogroep gezien worden.

 

Dat mannetje in zijn pak (ook niet mijn idee van een baan) zit daar binnen omdat hij niets anders doet dan jij, nl. ontwerpen, berekenen, er uurtjes in stoppen, bouwen en factureren.

Gewoon omdat hij nu eenmaal geen podia kan bouwen, maar wel leningen kan beoordelen, dat is zijn vak.

Het enige verschil met jou situatie is dat jij nu de betalende partij bent. :)

 

Je reacties zijn heel begrijpelijk, dit is nl. het grootste probleem bij technische bedrijven, combineren van operationeel en financieel denken, de balans tussen aantallen, kwaliteit en deadlines tegenover financiering en kostenbewaking.

Overigens is dit omgekeerd ook het probleem bij de financiele dienstverlening. ;)

 

Groetjes en succes !

Adlasko

Link naar reactie
  • 0

Bedankt weer voor je toelichting. Misschien zien we het met z'n alle wel helemaal verkeerd. Wij zijn niet afhankelijk van een bank, sterker nog zij zijn afhankelijk van ons. Banken schuiven alles af op de huizenmarktcrisis, maar je hoort niemand roepen dat het ook wel eens aan de banken zelf kan liggen.

 

Rijden rond in dure auto's, met mooie kantoren en een dik salaris. En ondertussen niks doen aan het feit dat mensen met een spaargeld en betaalrekeningen naar het buitenland gaan.

 

Ik heb er nog eens goed over nagedacht en heb besloten mijn geld niet bij een bank of verzekeraar te gaan lenen. Ik heb maandag een afspraak met een bedrijf (geen leverancier) die eventueel het geld wel wil gaan lenen. Beiden partijen worden hier beter van. Zij krijgen meer rente dan een bank geeft en ik heb minder kosten en niet 1 of andere kantoorpik die denkt dat hij weet hoe het werkt.

Ik wil je wel wederom bedanken voor je advies, want door deze wakkerschudding bespaar ik me heel veel werk en ellende, voor iets wat ik waarschijnlijk toch niet krijg. Onze branche is namelijk niet een branche waar makkelijk geld aan wordt uitgeleend. Eigenlijk wist ik dit ook wel, maar had nog stille hoop.

 

Over je opmerking dat ondernemers in de bouw simpel blijven kan ik alleen maar zeggen dat er zoveel mensen zo interessant proberen te doen met allerlei termen om maar professioneel over komen. De ervaring leert dat achter hun rug ze hard worden uitgelachen en vervolgens meer betalen dan iemand die gewoon normaal doet.

 

Werkt uiteraard anders bij banken en verzekeringskantoren, maarja die doen graag interessant anders houdt het vak niets meer in. Weer een voordeel van een goede tussenpersoon.

 

Ik benooit weggegaan bij een boekhoudkantoor omdat de man beweerde vaker met onze branche te werken, om vervolgens met allerlei moeilijke onuitlegbare termen te komen. En inderdaad interessant probeerde te doen, door af en toe een term uit onze branche er door heen te gooien. Bah kotsmisselijk werd ik van die man. Samenwerking was van hele korte duur duur lol.

Link naar reactie
  • 0

Sterke benen en weelde, nietwaar ?

Zie je bij veel bedrijven tegenwoordig, interessant doen met andermans geld.

De realiteit is jammer genoeg ook, dat zij het hebben en mogen uitgeven.

Komen zij tekort, dan krijgen ze geld van de overheid (ook nog eens onze belastingcenten!)

Komen wij tekort, dan gaan we failliet

Dit geld hebben ze al grotendeels aan zichzelf uitgegeven, dan pas kom jij aan de beurt.

Hou voor jezelf in de gaten dat dit niet met jouw bedrijf gebeurt.

 

Je hebt altijd mensen die zich interessanter voor willen doen dan ze zijn, ook boekhouders.

Je zou het niet zeggen, maar het zijn ook maar mensen :)

 

Zolang je maar misselijk wordt van het profileren en niet van de waarheid.

Tussenpersonen, intermediairs (sjiek he), uitzendbureau's allemaal hetzelfde woord, overal kom je op de 2e plaats.

Ook hier geldt, hoe ingewikkelder je het voorstelt, hoe hoger het tarief.

 

Blijf zoals je bent, komt die overkapping er vanzelf wel :)

 

 

Groetjes,

Adlasko

 

Link naar reactie
  • 0

De opmerkingen betroffen de banken, kredietverstrekkers en hun managers.

Als zij konden wat jij kon, zaten ze daar niet met hun modale of stage inkomen, ze hebben geen idee, maar vertellen je wel hoe je je bedrijf zou moeten runnen, in theorie ???

Als je hierdoor in problemen raakt, zijn ze ineens vervangen, onbereikbaar, weg, vakantie, ??? :P

 

Geld lenen van een ander bedrijf is oké, dan is de bedoeling duidelijk, de eigenaar kan je ook helpen met praktische tips, hou er wel rekening mee dat bij een faillissement van het bedrijf je door de curator benaderd kan worden, er valt immers geld bij je te halen. Zoek dit soort zaken eerst goed uit. voor je de lening aangaat.

 

.

Zolang je maar misselijk wordt van het profileren en niet van de waarheid.

Tussenpersonen, intermediairs (sjiek he), uitzendbureau's allemaal hetzelfde woord, overal kom je op de 2e plaats.

Ook hier geldt, hoe ingewikkelder je het voorstelt, hoe hoger het tarief.

 

Blijf zoals je bent, komt die overkapping er vanzelf wel

 

Bedoel ik heel positief.

Zolang nagemaakt gedrag je blijft irriteren, sta je met beide benen op de grond.

Je staat open voor meningen die niet van jou zijn en zoekt creatief naar andere oplossingen om niet toe te geven aan je basisprincipes over hoe je je bedrijf wilt.

 

Die overkapping komt er dus wel, en meer denk ik...

 

Groetjes,

Adlasko

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.