• 0

Freelancer inhuren

Hallo allemaal,

 

Ik heb net een bedrijfje gestart en heb een vraag over het inhuren van een freelancer.

Dat wil zeggen, ik wil wat werk uitbesteden aan een bekende van me die geen eigen bedrijf of BTW nummer heeft. Ik weet alleen niet hoe ik het in mijn boekhouding moet invoeren.

 

Als ik gewoon de betaling doe zonder bon kan ik het volgens mij niet als kosten opvoeren, waardoor het bedrag bij mijn winst opgeteld wordt. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

 

Hoe kan dit wel?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zorg dat je ingedekt bent tegen het uwv!

Je freelancer moet een VAR verklaring van de belastingdienst aan je overhandigen en ook handig is een schadeloosheidsstelling op papier van hem dat hij/zij opdraait voor de eventuele risico's van het niet accepteren van de VAR-verklaring door het UWV.

 

Na 1 juli wordt het allemaal wat makkelijker als het goed is want er is een nieuwe wet in de maak die de opdrachtgevers straks meer zekerheid gaat geven bij het inhuren van freelancers.

 

Ook al heeft hij/zij geen eigen bedrijf, je zult een "nota" moeten ontvangen (dat kan ook een bewijs van ontvangst van de vergoeding zijn, met daarop zijn/haar handtekening) die nota boek je dan gewoon als kosten ingehuurd personeel.

 

 

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel.

 

Ik heb even wat opgezocht over die VAR verklaring.

Als ik alles goed heb begrepen zouden de inkomsten voor hem onder "resultaat uit overige werkzaamheden" vallen. En ik hoef niets af te dragen.

 

Maar wat voor afdracht komt er voor hem dan allemaal bij aan het einde van het jaar? Hoeft hij alleen de inkomsten bij z'n loon op te tellen, of moet hij ook allemaal premies gaan betalen?

Link naar reactie
  • 0

Belangrijkste is dat je moet zorgen dat er geen sprake is van een gezagsverhouding tussen jullie twee

Zet op papier dat het werk dat hij doet, eventueel ook door een derde gedaan kan worden en dat hij vrij is zijn eigen tijd(schema) in te delen.

 

Zolang jullie gedekt zijn voor de UWV zal hij gewoon inkomstenbelasting gaan betalen over zijn inkomsten.

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Dus met de volgende voorwaarden zit het goed?

- Hij mag het werk naar eigen inzicht uitvoeren en/of uitbesteden.

- Hij werkt niet op door mij aangewezen plaats of tijd.

- Hij krijgt alleen betaald bij levering van de dienst. Dus niet als hij in gebreke blijft door ziekte.

 

Als hij een VAR verklaring heeft en we gebruiken deze voorwaarden betaal ik dus niets en hij alleen belasting.

 

Zie ik het zo goed?

Link naar reactie
  • 0

Op zich zie je dat goed.. maar voor zover ik weet is er geen 100% garantie te geven dat het UWV die VAR verklaring daadwerkelijk accepteert.

 

Het is gewoon lastig dat 2 overheidsinstanties verschillend over dezelfde situatie/persoon kunnen oordelen. Zoals 2thepoint al aangeeft is het wellicht een goed idee het zo te regelen dat die freelancer opdraait voor alle mogelijke bonje met UWV.

Link naar reactie
  • 0

Als freelancer zul je ook meerdere opdrachtgevers moeten hebben.

 

Je kunt het risico wel bij de freelancer contractueel willen neerleggen, maar fiscus en uwv zullen zich ook op de werkgever richten, indien er sprake is van een dienstbetrekking.

 

Andere mogelijkheid is om naast de VAR van de fiscus de zaak voor te leggen aan het UWV. Indien dan een uitspraak komt dat het geen vaste diensbetrekking is, dan ben je echt ingedekt.....

Link naar reactie
  • 0

Zou het een probleem worden als ik zijn enige opdrachtgever ben?

 

Het is een student met een bijbaantje. Hij werkt verder dus niet als freelancer. Het is puur dat hij af en toe voor mij wat klusjes kan uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Zou het een probleem worden als ik zijn enige opdrachtgever ben?

 

Het is een student met een bijbaantje. Hij werkt verder dus niet als freelancer. Het is puur dat hij af en toe voor mij wat klusjes kan uitvoeren.

 

Als jij nog andere werknemers hebt, en het UWV stelt vast dat de student onder gelijksoortige omstandigheden werkt ben je premieplichtig.

Je kan een buitendienstmedewerker van het UWV laten komen, die stelt in een gesprek met je vast wat de aard van het dienstverband is.

 

Om je het eenvoudigst in te dekken is een oproepkrachtcontract. Dan zit je niet aan de student vast, en betaal je alleen sociale premies op het moment dat je hem nodig hebt.

Andere mogelijkheid is een tijdelijk contract aanbieden. Dat mag je 2 keer achter elkaar doen.

 

Gaat het erom om onder de sociale premies uit te komen dan blijft het formeel een moeilijke zaak. Aangezien het UWV niet snel inspecteert kan je ook gewoon het risico nemen en die student een factuurtje laten sturen. Dat deed ik ook ten tijde van mijn studie bij een onderneming, nooit last mee gehad, zij konden het netjes inboeken.

 

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Het zou idd fijn zijn als er geen UWV premies betaald hoefden te worden.

 

Wat betreft ander personeel, dat is er niet. Ik heb een klein eenmans bedrijfje en wil af en toe een student wat klusjes laten doen.

 

Ik heb net maar even geprobeerd het UWV te bellen. Die gaven me het nummer van het GAK en die nemen niet op (het is ook alweer 5 uur :))

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft ander personeel, dat is er niet. Ik heb een klein eenmans bedrijfje en wil af en toe een student wat klusjes laten doen.

 

Een overeenkomst tot opdracht maken vermits je een duidelijk resultaat verlangt van de student zodat er geen gezag is. De student boekt het bedrag onder overige inkomsten.

Omdat je geen ander personeel hebt kan je het dan op deze wijze organiseren en is het risico dat het fout gaat met UWV net zo groot als het winnen van de staatsloterij.

 

Als de klussen fysiek van aard zijn en de student overkomt wat dan kan hij jou aansprakelijk stellen. Ook verstandig om dat soort zaken af te dekken.

doe wat alleen jij kan doen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ongeveer zo'n zelfde situatie, de reacties van hierboven zijn me ook nog niet helemaal duidelijk.

 

gaat om het volgende: een vriend heeft via via een opdracht geregeld, wil ook wel aan deze opdracht mee werken (voor zover hij wat kan doen) en uiteraard wat ontvangen. Nou gaat het niet om een bedrag dat je er een boekenbon of iets dergelijks voor kan geven.

 

Wat is een goeie constructie om zo min mogelijk belasting te betalen. Ik zat zelf te denken in de vorm van "goederen", maar ik doe het liever op een meer legale manier.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.