• 0

pand zakelijk of privé

Hallo, ik ben van plan een pand te kopen. Ik hoef hiervoor geen geld te lenen, maar kan het zo betalen.

 

Ik zit echter nog met de volgende, is het verstandiger om het zakelijk of in prive te kopen?

 

in prive ben ik geen belasting verschuldigd over de eventuele winst, maar mag ik geen onderhoudskosten en BTW aftrekken.

zakelijk mag ik wel kosten aftrekken, maar is de eventuele winst wel belast.

 

van het pand ga ik een klein deel (25%) gebruiken voor mijn bescheiden onderneming in autohandel en reparatie. Kan/moet ik dit deel zakelijk opgeven? Met het overige deel doe ik nog niets, maar kan ik misschien (op termijn) verhuren.

 

Volgens mij moet ik sowieso BTW betalen over de aanschaf, het pand is nl nog in aanbouw. Klopt dat?

 

Kan iemand mij hierbij helpen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Maak onderscheid tussen de IB en de btw.

 

Voor de IB moet je kijken of het pand splitsbaar is of als een geheel moet worden aangemerkt. In het eerste geval zal vermoedelijk een deel verplicht als ondernemingsvermogen worden aangemerkt en een deel verplicht als privévermogen. Is het één geheel, dan zal het keuzevermogen zijn en mag je bij aanschaf kiezen of je het als zakelijk of als privévermogen aanmerkt. Laat goed doorrekenen want in het specifieke geval de voordelige keuze zal zijn.

 

Voor de btw is het een iets ander verhaal. Verhuur van vastgoed wordt als ondernemingsactiviteit gezien (normaal vrijgesteld, maar onder voorwaarden kan worden geopteerd voor belaste verhuur). Het gebruik binnen de eigen onderneming, die btw-plichtig is, is uiteraard ook een ondernemingsactiviteit. Voor het deel dat voor belaste prestaties zal worden gebruikt, kun je de btw (die is bij verkrijging van nieuwbouw inderdaad verschuldigd) terugkrijgen. Wel geldt dan een herzieningsperiode van 10 jaar, waarin je bij moet houden welk deel je voor belaste prestaties gebruikt en bij wijziging de eerder afgetrokken btw corrigeren.

 

Gelet op de bedragen die hierbij doorgaans aan de orde zijn, is het geen overbodige luxe een adviseur in te schakelen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.