Meet the Dragons - Finale. Wie krijgt een investering van max 1.000.000,-? (Rotterdam)

Aanbevolen berichten

Ik ben gisteren hiernaartoe geweest:

 

http://www.sprout.nl/81/34891/startup/duitse-startup-wint-europese-meet-the-dragons.html

 

In het kader van de Global Entrepreneurship Week (GEW) werd gisteren een internationale Meet the Dragons pitchwedstrijd georganiseerd door het Holland Centre of Entrepreneurship. In de Rotterdamse CruiseTerminal streden zeven startups uit Oostenrijk, België, Duitsland, IJsland, Turkije, Portugal en Nederland voor een investering tussen 100.000 en 1 miljoen euro, en de publiekstitel van beste Europese startup.

 

Bij de Sprout Challengerday vorige week werd de Nederlandse finalist gekozen: Zebralegal, een online platform voor het opstellen van juridische contracten. Tegenstanders waren Gebrüder Stitch, een Oostenrijks bedrijf in tailormade jeans; Westartup, een startup community uit België die een incubator in India wil opzetten; YouCook, een Duitse aanbieder van gezonde kant-en-klaarmaaltijden; Puzzled by Iceland, een IJslands bedrijf in compacte hippe puzzels; Pembe Panjur, een Turkse ‘serious datingsite’ en Transactional Track Record, een Portugese database met informatie over fusie en overnames in Latijns-Amerika, Spanje en Portugal......

 

Er was een grote spreiding in de kwaliteit van de pitches en de start-ups. Door de vragen van de Dragons kon je ook de gaten in de plannen van de pitchers zien. In het stukje hierboven lijken de startups al echte bedrijven, maar op het podium kon je zien dat het soms maar een paar jongens of meisjes in een garage zijn die ook niet weten wat ze doen.

 

Bij de wat mindere kandidaten dacht ik, dat kan ik beter. Bij de wat betere kandidaten was het leuk om te zien wat ze proberen te bereiken, hoe ver ze al waren, en te bedenken of ik het anders aan zou pakken.

 

Het werd mij nogmaals duidelijk dat organisatoren, investeerders en start-ups faalbare, kwetsbare mensen zijn die vaak ook niet weten wat ze doen, maar wel het lef hebben om te dromen en te proberen hun dromen te verwezenlijken.

 

Een tip die je iemand op zoek naar een investeerder mee zou kunnen geven is: maak je ondernemingsplan concreet en maak duidelijk hoe de investeerder (en jijzelf) zijn geld terugkrijgt. Daarmee heb je een voorsprong op 95% van de mensen op zoek naar startkapitaal, en op de meeste van de start-ups gisteren.

 

(Of beter: verzamel een goede groep mensen, zorg dat je geen startkapitaal nodig bent en begin gewoon.)

 

Ikzelf zie nu minder op tegen het pitchen naar een investeerder als dat ooit nodig mocht zijn, maar ben ook kritischer naar mezelf en de investeerder: ben ik in staat dit plan uit te voeren, en hoe kan deze investeerder mij helpen?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.