Jump to content

XiaoDi

Legend
  • Content Count

    1,419
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

63

Register

  • How did you find us:
    zoekmachine
  • You are:
    ondernemer in spe
  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    ted.com, fora.tv
  1. Goede tip (nr. 8 ) P.J. De basis voor de andere tips, tip (9), was ik vergeten; weet hoe jezelf in de juiste geestesgesteldheid te krijgen om met het idee spelen. John Cleese gaat onder andere daar hierin op in, met onderzoek en eigen ervaring in de hand Ik raad iedereen aan de video van John Cleese te bekijken. Wat hij zegt is relevant voor iedereen hier (ondernemers). Een extra tip (10) is het idee uit je hoofd en in fases op papier te krijgen. Voor een fysiek product is de eerste stap vaak met het component te spelen en te manipuleren, in de mode of operating die John Cleese beschrijft. Op het moment dat je het component een tijdje (uren, dagen) niet meer ziet veranderen is het tijd er een eerste schets van te maken. Potlood op papier is nog steeds het snelst en makkelijkst. Nadat je iets uit je hoofd en op papier hebt kun je het wegleggen, zeker in de gedachte dat je het niet meer vergeet, en er af en toe naar terugkomen om er mee te spelen. Blijft het component nog steeds redelijk constant en zie je nog steeds geen fundamentele fouten kun je het na een tijdje tekenen in SketchUp en daarna, na een tijdje, misschien zelfs maken. Ik schreef deze column omdat ik weer eens YouTube videos zag van mensen die het m.i. fout deden. Misschien zal ik die hier posten later, en ook van mensen die het m.i. goed doen. Dat brengt het topic dichter bij huis denk ik.
  2. Dank voor de auteurssuggesties :) Nu er nog eens over nagedacht te hebben, er zijn zoveel factoren die invloed hebben op iemands, laten we zeggen output, wat weer slechts een van vele factoren is die invloed hebben op winst, dat je inderdaad verwacht dat de correlatie van tevredenheid met winst zwak is. Misschien is het net zoiets als het nature vs nurture debate: als tevredenheid redelijk normaal is zullen andere factoren relatief meer invloed hebben op functioneren, als tevredenheid bijzonder laag of hoog is, zal dat meer invloed hebben. En in de echte wereld zie je dat dan misschien vooral (en is het makkelijkst te corrigeren) als het erg laag is (wat misschien vaak komt door een unjust treatment, zie bijvoorbeeld deze reddit thread voor een overvloed aan anecdotes, en de video van de aapjes van Ward). Ik meen me te herinneren dat intelligentie de sterkste correlatie met functioneren heeft. Dus als maximale winst je doel is: neem slimme mensen aan. Dat artikel van Richard Engelfriet vind ik zwak. In een deel van de quotes denk ik een kern van waarheid te zien (maar ze zijn niet bijzonder sterk). Het falen van V&D kun je niet zien als een bewijs dat de quotes niet kloppen (enkel dat ze niet de kern van het probleem raken en dat V&D slecht is in het vertalen van (middelmatige) idee-en naar concrete goede plannen). Ik las een jaar of twee geleden een artikel of forumpost waarin medewerkers klaagden over slecht management en gebrek aan autonomie, dezelfde soort dingen die je ook in de reddit thread kunt lezen. Ik denk dat dat veel dichter bij de kern van het probleem komt. En heeft de auteur die quotes gekozen die zijn verhaal ondersteunen? Edit: maar dat je de goeroe's maar beter kunt negeren, daar zijn we het over eens.
  3. @Bas, in lijn met de titel van het topic, heb je ook interessant leesvoer of bronnen die je ondersteunen? Als je er van uitgaat dat je aan het praten bent met een 11-111-jarige die geen managementboeken leest, maar wel een basis heeft in andere velden, zit je niet erg ver van de waarheid af. Mijn beide vorige posts waren eigenlijk (impliciet of niet) verzoek om bronnen om de stelling die ik hier zag te ondersteunen, met een onderbouwing waarom ik dat interessant zou vinden (nieuwsgierig geworden en de stelling is direct in tegenstelling met de trend van de resultaten in andere velden). Ik heb het onderzoek niet gelezen, alleen gescand (het leek een klein niet bijzonder interessant onderzoek). Zoals gezegd, het eerste resultaat in Google, ik hoopte dat iemand betere bronnen had. Nu de introductie gelezen te hebben, zie ik wel referenties naar eerder onderzoek, maar van de samenvatting daar kan ik niet beoordelen of dat onderzoek breder en/of langduriger en/of dichter bij de realiteit op de werkvloer komt. Ik denk wel een trend in dat eerdere onderzoek te zien in dat het focust op de enkele makkelijk meetbare variabele, productie van stukproducten, wat het automatisch beperkt in haar reikwijdte (fabrieksvloer). En misschien ook waarin het te verwachten resultaat ook redelijk klein is: mensen komen de dag wel door achter de lopende band, ongelukkig of niet, en een van de weinige mogelijkheden om de dag wat sneller te laten gaan is om vlot door te werken op de automatische piloot. In bijna elk ander werk kun je niet zo makkelijk op de automatische piloot werken zonder productiviteitsverlies. Ik zie Richard Feynmann niet de resultaten behalen die hij behaalt heeft als hij elke dag met tegenzin was begonnen, om een extreem aan de andere kant van het spectrum te noemen. Ik bedenk me nu een andere onderzoeksvraag/opstelling, in aanvulling op die uit mijn vorige post. Deze is waarschijnlijk wel al uitgevoerd: meet hoe tevreden/gelukkig werknemers zijn op de werkvloer en hun functioneren. Ik verwacht een positieve correlatie (misschien niet sterk aan de lopende band en sterker hoe meer vrijheid/verantwoordelijkheid iemand heeft). Geen kneus van mij. Ik deelde zelden kneuzen uit en als ik het me goed herinner altijd met naam. Naamloze kneuzen leads to suspicion, leads to fear, leads to... Reuzen gaf ik zonder naam, om de poster het gevoel te geven dat het hele universum, en niet enkel die ene poster, hem heel zachtjes in de rug duwde. @TwaBla, heb jij beter bronnen?
  4. Ik weet het niet? Als het de fabriek is met de ontevreden werknemers is dat een onverwacht resultaat wat goed bekeken moet worden. Je kunt succes op vele manieren kwantificeren. Als het oordeel bijvoorbeeld gemaakt is op basis van een snapshot van de gemaakte winst in een enkel kwartaal, van een enkele soort onderneming, is dat erg beperkt en misleidend. Nieuwsgierig geworden heb ik even gegoogled, want ik zie de stelling "het is een mythe dat gelukkigere werknemers productiever zijn" vaak unsourced herhaald. Dit is voor mij een extraordinaire claim, want hij gaat recht tegen mijn intuïtie, kennis, en ervaring in. Mijn eerste aanname is dat de claim voortgekomen is uit een beperkte studie in een management discipline, zonder te kijken naar onderzoek in gerelateerde gebieden zoals psychologie en sociologie. Het eerste resultaat in Google gaf mij dit: New research suggests we work more effectively, creatively, and collaboratively when we're happy at work. (link naar de studie in het artikel) Dit gaat dus tegen de stelling in. De studie even gescand te hebben, lijkt hij nog redelijk beperkt te zijn; het was een laboratorium studie, van een paar uur neem ik aan, en de manipulatie was redelijk beperkt. Het geeft echter wel een trend in de richting die ik verwacht had. Een goede studie in de echte wereld zou er ongeveer zo uit zien: vind een aantal bedrijven in een aantal verschillende sectoren met ontevreden werknemers, doe een pre-test op relevant variabelen, breng nieuw management binnen die zich vooral bezighoudt met het implementeren van maatregelen die de werknemersatisfactie zou moeten verbeteren (inspraak, vrijheid, verantwoordelijk, enz.) en doe om de zoveel maanden en jaren post-tests die dezelfde variabelen meet. Een moeilijke studie om voor elkaar te krijgen, dus je moet misschien genoegen nemen met observationele studies.
  5. Ik weet het niet? Als het de fabriek is met de ontevreden werknemers is dat een onverwacht resultaat wat goed bekeken moet worden. Je kunt succes op vele manieren kwantificeren. Als het oordeel bijvoorbeeld gemaakt is op basis van een snapshot van de gemaakte winst in een enkel kwartaal, van een enkele soort onderneming, is dat erg beperkt en misleidend.
  6. Ach ja, waarom ook niet in een column in plaats van een antwoord. Naar de aanleiding van het topic 5 tips voor je productontwikkeling, hier 7 tips aan de hand van fouten die ik vaak zie bij mensen die technisch uitdagende producten proberen te ontwikkelen: (1) Het is leuk om jarenlang te fantaseren over dat project dat miljoenen zal kosten om te realiseren, en dat werkt in de computersimulatie en echt wel zal werken als je investeerders krijgt, maar probeer eerst maar een versie te maken voor 10 euro (van goedkope en makkelijk te verwerken materialen). Nadat je een minimum viable product hebt dat in een behoefte voorziet en dat enig succes in de markt heeft, kun je groter gaan dromen. (2) Een product heeft vaak meerdere componenten die elk uitgewerkt moeten worden. In plaats van het hele product in een keer proberen te bouwen en te testen, en zo vast te lopen als een van de componenten niet blijkt te werken als gehoopt, ga eens brainstormen over verschillende manieren om de individuele componenten vorm te geven en te testen. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests. (3) Aanvullend op punt (2): bijt je niet vast op een vaste manier om de componenten te maken, gebaseerd op je eerste ingeving. Probeer je te verdiepen in de gerelateerde natuurkundige/materiaalkundige/whatever first principles van het ding en ga dan een tijdje brainstormen over verschillende manieren om het component vorm te geven. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests. (4) Wees niet bang voor handwerk. Veel producten worden dan wel in de fabriek gemaakt, maar het zijn vaak nog steeds mensenhanden die het maken. Jij kunt hetzelfde doen. Je hoeft je niet te beperken tot het aan elkaar vast maken van dingen die je in de winkel hebt gekocht. Ontwerp het ding en verdiep je erin hoe jij, en later de fabrikant, het zal moeten gaan maken. Ga dan testen, gooi je verkeerde aannames weg, en verfijn je intuïtie door verdere studie en tests. (5) Hoop niet dat jouw oplossing (als hij eindelijk werkt) veel beter is dan wat nu op de markt is, verzeker je ervan: verdiep je in de wensen en behoeftes van de mogelijke klantgroepen, en hoe jouw oplossing en dat van de bestaande aanbieders hen helpt. Handig hierbij is als je een minimum viable product hebt dat je je klanten kunt laten zien of verkopen, en waarmee je je aannames wederom kunt testen. (6) Hoe groter de droom, hoe kleiner de kans dat het je lukt om het in je eentje te realiseren. Dus, realiserende dat jij waarschijnlijk de aandrijver blijft, probeer mensen aan te trekken die je een klankbord, gezonde kritiek, advies, expertise, en tijd kunnen geven. (7) 't Is een marathon, geen sprint. En kans op marktsucces is bijzonder klein, maar net zoals ervaring en training helpt bij een marathon, helpt het ook hierbij. Als je werkelijk de waarde inziet van het product of het proces, zal het je makkelijker afgaan de maanden of jaren te investeren om de kans op succes van dit of een volgend idee zo groot mogelijk te maken. Rode draad: zorg dat je intuïtie verkrijgt voor de verschillende onderdelen (technische werking, markt, productiemethode) door studie en testen, en doe dat testen op de kleinst mogelijke onderdelen en op de makkelijkst mogelijke manier.
  7. Dit is geen dringende vraag, en wellicht zelfs hypothetisch. Delete het topic maar of doe hem op slot als hij niet gepast is. Stel ik heb een product ontwikkeld dat 2 producten combineert: een bestaand product van een paar honderd euro dat heel wat jaren mee zou moeten kunnen gaan, en wat goedkoper spul daaromheen gebouwd dat niet meer dan een paar jaar mee zal gaan, en dus om de paar jaar vervangen moet worden. Ik wil de drempel om het product aan te schaffen voor de consument zo laag mogelijk houden, dus de prijs zo laag mogelijk houden, dus bijvoorbeeld de optie bieden om het te huren of te leasen. Maar als starter heb ik geen middelen om iets voor te financieren. Uiteraard wil ik voor mijzelf de kosten, de vrijheid (om meer of minder van mijn aanbieder af te nemen, en het product te retourneren), en het risico minimaliseren. Wat nu?
  8. Dit is denk ik de nuttigste reactie in deze discussie: Welke naam je wilt en welke naam je voor je (eventuele) website wilt is voor een frietfiets totaal niet belangrijk. Mensen zien je staan en besluiten wat bij je te kopen, of niet. Ik zie het nut van een website eigenlijk niet eens. Misschien is het een leuk projectje om je bij apps en websites in te schrijven waar mensen je huidige locatie kunnen zien, maar dat is misschien ook maar een gedoe in het begin. Ik kende het concept van een frietfiets nog niet. Best wel een sympathiek idee en het lijkt simpel genoeg om te beginnen. Het is duidelijk dat je hulp nodig hebt in het bedenken van hoe je het gaat opzetten, dus ga eens praten met mensen die al ongeveer hetzelfde doen? (foodtrucks, kvk, marktkooplui, marktmeesters)
  9. Ik ben nu naar het het gelinkte interview aan het luisteren, geen commentaar op of ik het met hem eens ben of niet, maar het geeft in ieder geval meer argumentatie.
  10. Of als zelfs dat te veel moeite is - per kraalsoort de weegschaal opnieuw instellen - kun je de order (aantal) in Excel automatisch omzetten in het gewicht, wat je dan af kunt wegen. Misschien wil je er ook een marge van 2% of zo boven bij in doen. Zo hoef je bij het vullen helemaal niet na te denken en kun je snel werken.
  11. Ik eet bijna elke dag een halve kilo spinazie met rijst of pasta en peper of azijn als ontbijt. Ik laat het een dag in de koelkast ontdooien en doe het dan in de magnetron. Makkelijk en goedkoop, hoewel meer variatie beter is. Dit is voor mij dus een interessante vraag. Als ik nu de Engelse Wikipedia pagina bekijk zie ik dit: :-\ Er is veel onzin op het internet te vinden. Als je me een berichtje stuurt kan ik je naar wetenschappelijk (meta) onderzoek wijzen dat wel waarde heeft. Voor TS: de gegeven suggesties vind ik goed: naar Azie (Japan?) kijken; een fruitboomgaard beginnen, fruit en groente smoothies, klein hapklaar fruit serveren, enz. Ik denk dat je een goede marge kunt halen met (1) havermout: water/sojamelk, havermout, fruit, rozijnen, kaneel, (lijnzaad); (2) magnetronmaaltijden.
  12. How To Be Creative Het korte hoofdstuk 7 raakt meest direct aan de discussie in dit topic.
  13. De vrouw van is van de drie spelers waarschijnlijk degene met het minste perpectief, misschien was zij het wel die haar man deze richting opstuurde, of niet tegenhield. Nuttig dus deze discussie in ieder geval voor haar als ze nog meeleest.
  14. Ik ben bij een vorige editie hiervan geweest. Wel interessant om de pitches te zien. Ik had echter niet echt het idee dat er een miljoen euro op het spel stond.
  15. Nee? Want dit is geen spam. Dan lijkt me die wet te breed geschreven want zo wordt e-mail helemaal uitgesloten van koude acquisitie. Telefoon mag bij bedrijven nog wel (bij eenmanszaken moet je het bel-me-niet register controleren) en je mag nog steeds alles in de brievenbus stoppen.

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept