• 0

STAK en BV of ?LTD

Even een probleempje waar ik tgen aan loop.

 

Ik ben even ingevlogen ineen bedrijf (A) wat met een ander bedrijf (B) zaken heeft gedaan.

Bedrijf B is inmiddels failliet. Echter blijken deze mannen een wirwar( een stuk of 30) van allerlei bedrijfjes te hebben waar boven elke BV of LTD een STAK is geplaatst.

 

Zij kopen een BV met verlies of leeg. en plaatsen hier de STAK boven.

 

Op het moment dat het echt uitzichtloos is, lassen ze een aandeelhoudersvergadering in. Ontslaan de enige bestuurder(gelijktijdig ook penningmeester en secretaris) van zijn verplichtingen en stellen een nieuwe bestuurder aan.

Dit is meestal een kennis van een vriend of zo waar niets meer te halen valt.

Dan gaat het bedrijf failliet en zo willen deze mannen buiten schot blijven.

 

Ondertussen worden alle gelden of contant ontvangen, danwel direct nadat een factuur is betaald, contant opgenomen.

alle geldstromen gaan cash.

De meeste bedrijven krijgen een statutenwijziging waarin de statuten worden aangepast in een im- en export onderneming en handel van diverse materialen. Ook de onkostenvergoedingen worden steevast naar de eigen rekening overgemaakt, vanuit de BV of LTD.

 

Is hier dan alleen het voordeel dat de STAK razendsnel kan worden overgedragen aan een andere persoon om op deze manier buiten schot van allerlei schuldeiser te blijven??

We hebben een deel van hun administratie in handen weten te krijgen, maar vooralsnog lijkt het erop dat de mannen hier steeds mee wegkomen. De administratie zit vol met deurwaarders, dagvaardingen etc. en zo af en toe wordt er weer iets betaald als ze denken dat er nog meer te halen valt.

 

Kan iemand mij hier een beetje advies in geven??

en geen zaken meer mee doen lijkt me duidelijk, maar er moet toch volgens mij een manier zijn om deze praktijken te stoppen voor er meer slachtoffers vallen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Kattuk,

 

Als je er als crediteur/schuldeiser achter komt dat deze constructie is toegepast dan ben je niet blij. Vooral niet als je je geld ook nog eens met bloed zweet en tranen moet verdienen...

 

Is hier dan alleen het voordeel dat de STAK razendsnel kan worden overgedragen aan een andere persoon om op deze manier buiten schot van allerlei schuldeiser te blijven??

Dat kan een stichting inderdaad, buiten schot blijven kán aardig lastig gemaakt worden maar dan moet dit wel aangetoond worden en dat is vaak het probleem.

Maakt een club vaak gebruik van dit soort constructies en wil je dat tackelen dan moet je van goede huize komen.

Het kan helpen om de curator in te schakelen als je bewijzen in handen hebt maar ook dat zal geen makkelijk traject zijn.

Je kunt je vastbijten en gaan vechten tegen deze vorm van georganiseerde criminaliteit maar ik zou zeker melding doen bij FIOD.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Kattuk.

 

Ik ben het bijna helemaal eens met het antwoord van pewede. Zoals hij zegt over het aanvechten: 'het is geen gemakkelijk traject'. Ik denk dat je zo'n procedure je heel veel tijd en geld gaat kosten, nog afgezien van de stress die dit bij je zal veroorzaken.

Ik weet niet om wat voor bedragen het gaat, maar ik zou het zeker melden bij de FIOD. Niet dat dat jou helpt, want als die organisatie er al in slaagt om de boel te ontmaskeren, zal de fiscus als eerste uit de ruif eten...

 

Laat dit trouwens een waarschuwing zijn voor alle ondernemers: kijk uit met wie je zaken doet!

 

groet,

 

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.