• 0

internet+bellen abbo

hallo mensen,over dit onderwerp heb ik al veel over gelezen en opgezoekt,maar nog kom ik er niet uit nl:

ik heb destijds een internet+bellen vd kpn afgesloten,dus prive.

maar sinds 3 jr ben ik werkzaam als zzp er id bouw,en wil mijn kw aangiftes zelf doen.

dit abbo kost 50 euro p/m(soms meer als ik 06 nrs bel ed)

maar wat kan ik nu als voorbelasting opvoeren en wat als inkooppost?

het internet heb je natuurlijk nodig voor de mail ,contacten leggen ,en noem maar op,en ook het bellen gebeurt veel zakelijk

 

vr gr en in afwachting yvopiet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De stelregel van de belastingdienst is dat als de aansluiting in je huis bevind dat je niets mag aftrekken als kosten en dus ook geen BTW mag aftrekken.

 

Daarnaast dien je wat je eventueel zakelijk kan aftrekken je privégebruik in mindering op te brengen.

 

Al met al denk ik dat het euro's werk is en dat het je onderaan de streep niets oplevert.

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Polden1

Link naar reactie
  • 0

Dag Piet,

 

De belastingdienst is iets genuanceerder dan Polden1 stelt. De abonnementskosten zijn niet aftrekbaar, de zakelijke gebruikskosten zijn dat wel.

 

Je hebt een all-in abonnement dat je zowel privé als zakelijk gebruikt. Ook al zit je 24-7 via dat abonnement op het internet, voor de prijs zal het niet uitmaken. Omdat zakelijk en privé beiden op dezelfde aansluiting plaats vinden is steld de belastingdienst dat er geen zakelijke kosten zijn dus:

 

[*] geen aftrek als bedrijfskosten van de winst;

[*] geen teruggaaf omzetbelasting.

 

Ik weet dat er een keer een discussie hierover is gevoerd met een inspecteur. Deze stelde dat aftrek alleen mogelijk zou zijn als je zowel een internetaansluiting voor privé als voor zakelijk zou nemen. Dit is natuurlijk volstrekt belachelijk, omdat het voordeel van deze zakelijke aansluiting volledig wegvalt ten opzichte van de kosten die je daarmee genereert.

 

Datzelfde geldt voor de telefoonaansluiting. Bij zowel zakelijk als privé gebruik zijn de abonnementskosten niet aftrekbaar - wederom met als reden dat je deze kosten toch als particulier maakt. Wat wel aftrekbaar is zijn de zakelijk gevoerde gesprekkek. Als het goed is krijg je bij je abo een specificatie van de nummers waar je naar gebeld hebt. De kosten van de zakelike nummers mag je van je winst aftrekken als bedrijfskosten. De BTW over deze kosten mag je eveneens terugvorderen.

Maar ja, dat is natuurlijk wel weer een heel gedoe, en je kunt je afvragen in hoeverre de moeite van het uitzoeken opweegt tegen het voordeel wat je er fiscaal mee haalt.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.