• 0

Prive aandelen BV naar Hong Kong Limited

Ik woon al een paar jaar niet meer in Nederland maar in Thailand, ik ben dan ook belastingplichtig in Thailand.

Ik ben nu een Hong Kong Limited aan het opzetten voornamelijk omdat het stukken eenvoudiger is om handel te doen met China mainland.

Mijn Thaise bedrijf werkt nu voor een Nederlandse BV waarvan ik persoonlijk 24% aandelen van bezit, ik ben een van de 4 oprichters.

 

Bij oprichting was het maatschappelijk kapitaal 90.000 euro en het bestond uit 1 prioriteitsaandeel, 1799 aandelen A en 7200 aandelen B van elk 10 euro nominaal.

 

Mijn deel was op dat moment 342 aandelen A.

In april 2009 wilde 1 van de oprichters uitstappen en heb ik een deel van zijn aandelen overgenomen.

dit waren 99 aandelen A voor een bedrag van 11.000 euro.

 

Op dit moment bezit ik dus 342+99 = 441 aandelen die in april 2009 in principe eenwaarde vertegenwoordigde van 48.951 euro.

 

Nu dik 2 jaar later is het met het bedrijf iets minder goed dus ik schat dat de reele waarde van mijn pakket aandelen op ongeveer 40.000 euro ligt.

 

Bedoeling is dat het bedrijf in HK de aandelen van mij overneemt.

Op welke manier kan ik dat het best bewerkstelligen, met het feit dat ik ongeveer 10.000 euro in prive beschikbaar heb?

Met welke belastingen in Nederland moet ik rekening houden?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Brainless,

 

Heeft de fiscus aan jou na je emigratie een conserverende aanslag opgelegd en is de termijn daarvan nog niet verstreken? Zo ja, dan zal de conserverende aanslag alsnog ingevorderd worden. Zo nee, dan kun je je pakket belastingvrij aan de Hong Kong Ltd. verkopen.

 

De conserverende aanslag is een belastingclaim op het verschil tussen waarde economisch verkeer en verkrijgingsprijs van je aandelenpakket ten tijde van je emigratie. Als je binnen 10 jaar na emigratie je aandelen (als natuurlijk persoon) van de hand doet, zal de fiscus deze conserverende aanslag alsnog invorderen. Een conserverende aanslag vervalt doorgaans na 10 jaar, dus als je langer dan 10 jaar in Thailand woont, zit je sowiso goed. (NB er kan een kortere termijn gelden op grond van het Belastingverdrag tussen Thailand en Nederland, dus sla er in dit soort gevallen ook altijd het Belastingverdrag op na.)

 

Uiteraard blijft de NL BV wel belastingplichtig voor de Nederlandse vennootschapsbelasting.

 

Odeon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.