• 0

FOR en ondernemingsvermogen

Na wat rondgelezen te hebben over de FOR toevoeging op dit forum, is het mij toch nog niet helemaal duidelijk.

 

Wet IB 2001, art. 3.68

2. De op grond van het eerste lid berekende toevoeging bedraagt ten hoogste het bedrag waarmee het ondernemingsvermogen bij het einde van het kalenderjaar de oudedagsreserve bij het begin van het kalenderjaar te boven gaat.

 

Ik ben benieuwd of mijn onderstaande aanname klopt:

 

FOR eind 2009: 9782

Eigen Vermogen eind 2010: 3356

Mijn ondernemingsvermogen is dan dus 13138 (FOR + EV)

 

Betekend dit dat ik maximaal 3356 kan toevoegen aan mijn FOR in 2010? En hierdoor komt mijn eigen vermogen op 0 uit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Paul,

 

Je mag in jouw voorbeeld inderdaad € 3.356 toevoegen. Je eigen vermogen blijft € 13.138. De FOR vervangt nl niet je eigen vermogen, maar is (fiscaal) een onderdeel van het eigen vermogen. Dus (fiscaal) eigen vermogen is € 13.138, waarvan FOR € 13.138.Bedrijfseconomisch voer je de FOR sowieso niet op als balanspost.

 

Bij een BV is dit anders. Daar is de pensioenvoorziening in eigen beheer geen onderdeel van het eigen vermogen, maar een aparte balanspost (onder het kopje voorzieningen).

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de snelle reactie odeon!

 

In mijn IB aangifte bij Overzicht Passiva - Ondernemingsvermogen heb ik de volgende velden:

 

Eigen vermogen

Oudedagsreserve

------------------------- +

Totaal ondernemingsvermogen: fiscaal

 

Daar lijkt het me toch echt logisch om 0 in te vullen bij Eigen Vermogen anders zou mijn ondernemingsvermogen opeens 26.276 worden. Of sla ik dan de plank mis?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.