• 0

uitkopen vof

goede avond allen,

 

ik heb een meubelmakerij in blaricum.ben alleen begonnen en na twee jaar

heeft mijn compagnon zich ingekocht 50/50 %.

zijn nu het bedrijf bestaat nu bijna 6 jaar.

snel ging het al heel goed en hebben wij personeel aangenomen.

 

we hebben een nieuwe formaatzaag aangeschaft met een lenenig van ons personeelslid en 2/5 zelf betaald.

 

door de economische crisis zijn we genood zaakt het enige personeelslid te ontslaan.

en dus ook de schuld die we hebben meteen in te lossen. dat geld zit nu niet in de zaak.

 

dus moeten we persoonlijk bij springen. mijn compagnon wil dit niet en wil zelfs ook helemaal er uit stappen.

 

maar het geld dat hij in de zaak heeft gestoken wilt hij ook weer terug, plus de helft van alle inversteringen die er zijn gedaan.

ik wil graag zelf verder gaan met de onderneming en er weer een eenmanszaak er van maken.

 

maar wat hij wil aan geld is de onderneming niet meer waard en is er ook niet.(prive ook niet)

de omzet is nog wel oke maar de uitgave is veel te hoog nu (personeel)

 

wat kan ik het beste doen of niet doen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Als het goed is houd de VoF een boekhouding bij. Er zijn op de balans twee kapitaalrekeningen geopend, één voor jou en één voor jouw medefirmant. Het saldo op deze kapitaalrekening is direct opeisbaar als jouw medefirmant uit zou treden, dit zijn zijn centen. Al het meerdere is onderhandelingsruimte, maar gezien het feit dat jouw vennoot zelf wil uittreden zie ik niet zoveel ruimte voor hem om er meer uit te halen - van jou hoeft hij of zij immers niet weg.

 

De lening aan het personeelslid is ook verwerkt in deze kapitaalrekening. Als hij zijn kapitaalrekening liquide gemaakt heeft hoeft hij niet nog eens daar apart voor te betalen. Wat trouwens niet betekent dat hij niet hoofdelijk aansprakelijk is voor deze lening, ook als hij niet langer vennoot is.

Met andere woorden: dit is bijzonder ingewikkeld en mijn dringende advies is dan ook om hier deskundige hulp bij in te schakelen. Voor je het weet maak je hele dure fouten...

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.