• 0

Uitgestelde aktiviteiten nieuwe holdingstructuur en fiscus

Hallo HL-ers,

 

Na bijna een jaar geen ondernemer (vlgs KvK) geweest te zijn wil ik binnen nu en een maand een holding optuigen met 2 of 3 werkmaatschappijen.

 

Verwacht wordt dat het eerste kwartaal nog geen aktiviteiten plaatsvinden wat te maken heeft met de benodigde vergunningen (onder andere AFM).

Wel zal ik, als het mee zit, met de Holding al gaan deelnemen in een andere nieuwe BV die niet in de structuur zit.

Die laatste BV zal naar verwachting in maart worden opgericht en daar zal ik de dagelijkse leiding hebben.

Hoe gaat de fiscus om met de eerste 2 maanden als ik daarnaast nog een loondienstverband heb?

 

(en nee, ik wil de oprichting niet uitstellen tot juli en ook geen andere vorm kiezen)

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met betrekking tot het gebruikelijk loon? Als (en zolang) de BV niet actief is en je als dga dus ook geen werkzaamheden voor de BV verricht, heb je geen gebruikelijk loon. Dat begint pas als je wel wat gaat doen en op dat moment kun je soms ook nog volstaan met een lager gebruikelijk loon.

 

Verder fiscaal: zolang er geen activiteiten zijn (of alleen vrijgestelde activiteiten) is de BV geen ondernemer voor de omzetbelasting, voor de vennootschapsbelasting wel, maar zonder winst is er ook geen heffing. Als je verlies maakt, moet je wel even opletten wat de activiteiten zijn gedurende het jaar: als dat voor het grootste deel houdster- of financieringsactiviteiten zijn, dan kun je te maken krijgen met een beperking van de verliesverrekening.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 95 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.