• 0

Is dit inkomen uit vermogen??

Ik heb BBZ aangevraagd, en een uitkeing voor oa levensonderhoud gekregen.

Zij hebben aangegeven het normbedrag te verminderen;

Ik heb destijds, ter zekerheidsstelling voor mijn hypotheek, de overwaarde van mijn oude huis ingelegd als garantie. let wel: ik heb dus geen eigengeld gestort om het hypotheekbedrag te verminderen!!! Met deze zekerheidsstelling kon ik een hogere hypotheek krijgen (ik was zzp-er ). Dit bedrag was destijds 70K.

Hiervoor zijn effecten aangeschaft, berekend is een gemiddeld rendement van x% per jaar, gedurende 30 jaar.

O.b.v. deze toekomstige-waarde-berekening krijg ik maandelijks een vrijgevallen deel van die zekerheidsstelling teruggestort (450 euro).

De BBZ stelt dat die 450 euro als "middel"gezien wordt. . Zij refereren aan artikel 32 WWB lid 1 : inkomsten uit vermogen.

Maar ik vind dat de dividenduitkering aangemerkt moet worden als inkomen uit vermogen, en niet terugstorting van vrijgevallen tegoeden. Bovendien kan ik zelf bepalen of ik die stortingen wil, of ze stopzet, of verminder....Ik kan ook zelf bepalen wat ik ermee doe.

Hoe kan ik hier nu met goede argumenten bezwaar tegen maken?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/34811-is-dit-inkomen-uit-vermogen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat de zekerheidsstelling van 70K belegd is in effecten tegen een bepaald rendement. Deze 70K is vermogen (immers de overwaarde, dus bezit op de oude woning). Naar mijn mening is er dan sprake van inkomen uit vermogen en wordt terecht het normbedrag hiermee verlaagd.

Ik wist overigens niet dat BBZ werd toegekend als er sprake is van vermogen, dat is nieuw voor me.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

@ Marjan,

Het vermogen is geblokkeerd; ik kan er dus niet aankomen. De bank is pandhouder; ik kan alleen beschikken over de vrijgevallen mnd. bedragen.

En ja, zoals jij het stelt lijkt inderdaad die 70K inkomen uit vermogen. Maar het gaat niet om die 70K. Het gaat om die vrijgevallen bedragen. Kunnen die gewalificeerd worden als inkomen uit vermogen? WWB weet niet waar het geld vandaag komt; het is gewoon eigen geld dat van mijn spaarrekening overgegaan is naar de bank als zekerheidsstelling.

• 0

Die 70k is in mijn optiek inderdaad vermogen. Stel dat je dit bedrag wel als aanbetaling op je huis had gedaan en je hypotheek daardoor 70k lager was geweest, dan zou je ook 70k vermogen hebben (in je huis). Die kun je weliswaar niet in maandelijkse porties opeten (je kunt niet elke maand een steen opeten of zo) maar zover ik altijd heb begrepen moet je eerst je eigen vermogen (tot een bepaalde drempel) aanspreken alvorens je een uitkering kunt krijgen.

Heb je bij de BBZ wel opgegeven dat je die 70k ergens hebt staan?

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar