• 0

Aanvraag faillissement, advies wat wijsheid is !

Hallo iedereen,

 

Ik heb een vraag of advies nodig omtrent het volgende :

 

Prive ben ik eigenaar van een holding. De holding is op zijn plaats 30% eigenaar van een werkmaatschappij. Een jaar geleden ben ik gestopt binnen de werkmaatschappij en dat wil weer zeggen dat er financieel met de holding ook niets gebeurt. Prive betaal ik eventuele kosten die zich nog afspelen binnen de holding als bv accountant kosten en daarnaast heb ik de auto die in de holding aanwezig was prive overgenomen omdat de holding geen geld had de lease te betalen.

 

Nu is het ook zo dat ik het geld voor de opzet van de holding alsmede een deel om de werkmaatschappij prive als lening heb gekregen van een ander. Na het stoppen van mij met de holding & werkmaatschappij heb ik als eerste prive deze lening teruggestort aan de persoon van wie ik het geld heb mogen lenen.

 

Naar mijn idee is het nu zo dat ik prive een vordering heb op papier bij mijn holding en gezien het feit dat ik weet dat daar niets meer gebeurt wil ik de holding faiiliet laten verklaren. Zowel van prive oogpunt maar ook als holding zie ik dat er financieel niets meer gaat komen om mij prive de vordering te kunnen laten betalen. Belastingdienst en andere eisers zijn er niet. Dus het verhaal is puur dat ik van het BV gebeuren af wil zijn.

 

De vraag/advies :

A - Zijn er mogelijk aandachtspunten die ik in de gaten moet houden om ervoor te zorgen dat de aanvraag van het faillisement correct verloopt. Zodat ik doe wat ik moet doen ?

 

B - De holding heeft nog 30% van de aandelen die verder geen waarde hebben. Kan ik de holding faiiliet laten verklaren ondanks het feit dat deze 30% belang heeft in de werkmaatschappij ? Werkmaatschappij blijft bestaan. Mijn zakenpartner zet dit door.

 

C - Als B gaat wat gebeurt er dan met de aandelen in de werkmaatschappij ?

 

Alle tips, adviezen etc zijn welkom. Belangrijk voor mij is om gewoon van de BV's af te zijn. Ik werk alweer een jaar voor een baas en dat bevalt me prima de prima.

 

Hoor graag van jullie en alvast bedankt,

 

Bart

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat is het verschil met gewoon de boel liquideren? Oftewel bv's beeindigen, saldo's verrekenen en dan einde verhaal?

 

Volgens de accountant is liquideren geen optie wanneer er op de balans van de holding schulden staan vanuit mij als prive persoon. En er valt niets te verrekenen van de holding naar mij prive. In dat geval is liquideren geen mogelijkheid.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.