• 0

eenmanszaak staat op omvallen - wat nu?

Ik heb een eenmans zaak waar de kans van bestaat dat die het dit jaar niet gaat redden vanwege zakelijke en persoonlijke omstandigheden.

 

De persoonlijke omstandigheden: ik ben op huwelijkse voorwaarden gehuwd maar binnen enkele weken wordt de echtscheiding uit gesproken de woning staat op naam van mijn vrouw die vanaf dat moment ook de hypotheek gaat betalen met een eigen inkomen.

 

De zakelijke omstandigheden: ik heb een elektrotechnisch bedrijf waar het de afgelopen jaren steeds slechter mee gaat en daardoor is een negatief eigen vermogen ontstaan een behoorlijk bedrag in de rode cijfers bij de bank en op de rand van de leveranciers krediet.

 

Vraag1 is kan mijn straks ex echtgenote nog ergens aansprakelijk voor gesteld worden ondanks de huwelijkse voorwaarden.

 

Vraag2 ook heb ik een lege bv waarin al jaren niets meer gedaan word (alleen maar de kvk deponeringskosten) overdragen aan een personeelslid die(omdat hij de bui ziet hangen) voor zich zelf wil beginnen.

 

Ik hoop dat jullie je kennis en ervaring willen delen.

Bart

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij vraag 1

In de huw.voorwaarden staat :

Voor schulden van ieder van de echtgenoten is aansprakelijk degen die desbetreffende schuld heeft doen ontstaan.

Bij vraag 2 was ik even wat vergeten, de vraag is kan ik de aandelen aan het personeels lid overdragen (verkopen) tegen een geringe vergoeding zonder dat hij of ik daar problemen mee krijgt.

 

Mvgr.

Bart

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat een deurwaarder en/of curator de huwelijks voorwaarden ongedaan kan maken als er niet periodiek ( jaarlijks) na gekeken wordt door een notaris of alles nog actueel is zoals bezttingen etc.

 

Wees verstandig en ga nog even snel naar een notaris om alles voor de zekerheid veilig te stellen, zekerheid voor alles. ;)

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

met het risico dat de vraag ondertussen niet meer actueel is, zou ik zeggen dat als de scheiding afgewikkeld is, de kans op verhaal bij je ex-partner zeer klein is. Op dat moment is namelijk alles verdeeld, heb je zelf geen enkele aanspraak meer op betreffende vermogensbestanddelen, en jouw schuldeisers dus indirect ook niet.

 

wat een vervelende situatie trouwens; sterkte.

Link naar reactie
  • 0

houd er wel even rekening mee dat de curator de bv terug kan eisen als paulianeus handelen, en vervolgens tegen je werknemer zegt dien maar een vordering in bij de boedel.Het zelfde geld ook voor andere zaken die je uit je boedel verkoopt. Ook al is het goed bedoeld, en om mensen af te betalen. Dit kan tot een jaar terug.

Link naar reactie
  • 0

houd er wel even rekening mee dat de curator de bv terug kan eisen als paulianeus handelen, en vervolgens tegen je werknemer zegt dien maar een vordering in bij de boedel.Het zelfde geld ook voor andere zaken die je uit je boedel verkoopt. Ook al is het goed bedoeld, en om mensen af te betalen. Dit kan tot een jaar terug.

dat zou kunnen echter je zou ook kunnen zeggen dat je , je collega in dienst van de Bv zet als procuratie houder of directeur en hem dan elk jaar bovenop het salaris zoveel procent aandelen laat verdienen.

in dat geval is er geen sprake van paulianeus handelen. de Bv staat namelijk los van een faillissementsschap als dat eventueel zou spelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.