• 0

Algemene voorwaarden en raamovereenkomst, hoe verhouden ze zich?

Op het risico dat mijn vraag al beantwoord is, maar deze termen kom ik zo vaak voor op het forum dat ik niet het antwoord op mijn vraag kon vinden tussen de vele topics. Mijn vraag gaat dan ook over de toepassing van deze zaken in de praktijk.

 

Sinds twee dagen ben ik actief met mijn onderneming die ICT diensten levert. We hebben er voor gekozen om de Algemene Voorwaarden van ICT~Office te hanteren, module Algemeen en module Consultancy. Reden dat we voor deze voorwaarden gekoen hebben is onder andere dat we nog niet genoeg praktijkervaring hebben om voorwaarden op maat op te laten stellen, we weten immers nog niet wat we in de praktijk anders of beter zouden willen. We zijn er van op de hoogte dat we deze AV mee moeten leveren met iedere offerte die we maken.

 

Nu zit ik morgen met een opdrachtgever die een raamovereenkomst wil tekenen, ofwel hun inkoopvoorwaarden. Net als onze voorwaarden is deze raamovereenkomst sterk eenzijdig georiënteerd. Op zich geen probleem, we gaan morgen eens zitten en zullen kijken of we een paar bepalingen kunnen schrappen. Onze intentie is om met de redelijke bepalingen gewoon akkoord te gaan.

 

Paar puntjes:

- De raamovereenkomst is opzegbaar maar blijft in principe geldig

- De raamovereenkomst is van toepassing op opdrachten waarvoor klant een dienstverleningsovereenkomst opstelt

- In die dienstverleningsovereenkomst omschrijven ze de gewenste inzet en het overeengekomen tarief

- Onze AV wijzen hun inkoopvoorwaarden expliciet van de hand

- Onze AV stellen dat afwijkende afspraken alleen geldig zijn als die door bijde partijen ondertekend zijn

 

Mijn vraag is nu hoe deze overeenkomst zich in de praktijk verhoudt met onze algemene voorwaarden. Wat ik graag zou willen is dat onze AV geldig blijft voor alle bepalingen die we niet anders hebben afgesproken in de raamovereenkomst. Maar in de praktijk gaan we geen offerte oid. maken voor inzet, die wordt gewoon afgestemd en valt binnen de raamovereenkomst.

 

Moet ik nu iedere aanvraag van deze opdrachtgever beantwoorden met een offerte en onze AV? Moet ik een verwijzing naar onze AV in de raamovereenkomst zien te krijgen?

 

Kan iemand hier meer duidelijkheid over verschaffen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In de raamovereenkomst spreek je het kader af waarbinnen toekomstige opdrachten vallen. Je verwijst daarin naar jouw AV, naar hun AV of je kunt een nieuwe set AV definiëren waar jullie het allebei over eens zijn. Wel zo makkelijk, anders moet je bij iedere dienstverleningsovereenkomst weer onderhandelen over de AV.

 

In elke dienstverleningsovereenkomst kun je vervolgens indien gewenst weer afwijken van de afspraken en voorwaarden zoals overeengekomen in de raamovereenkomst. Die afspraken prevaleren dan boven de afspraken uit de raamovereenkomst.

 

In de praktijk blijkt het niet handig te zijn om zaken waar je het niet over eens kunt worden bij het opstellen van de raamovereenkomst, dan maar "door te schuiven" naar de dienstverleningsovereenkomst. Je weet dan namelijk nooit of je het uiteindelijk eens zult worden en het haalt ook aardig de vaart uit de daadwerkelijke inzet.

 

 

- De raamovereenkomst is opzegbaar maar blijft in principe geldig

Ik lees hierin dat de raamovereenkomst geldig blijft voor reeds getekende dienstverleningsopdrachten, ook nadat de raamovereenkomst door een van beide partijen is opgezegd. Of bedoel je wat anders?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je antwoord. Met dat laatste bedoelde ik dat het een overeenkomst voor onbepaalde tijd is maar ik drukte me wat onhandig uit. In de praktijk zullen we af en toe inzet leveren waarop deze raamovereenkomst van toepassing is tot één van de partijen hem opzegt.

 

Okay, dus als ik je goed begrijp nemen we in de raamovereenkomst op dat onze voorwaarden gelden, met uitzondering van wat wij in de raamovereenkomst overeenkomen? Dat lijkt mij een prima resultaat want hun raamovereenkomst beslaat maar een aantal aspecten. En praktisch, bij ondertekening lever ik dan gewoon onze AV aan?

 

Sorry voor de basic vragen, maar voor zowel opdrachtgever als ons is het de eerste keer dat er in deze vorm gewerkt wordt.

Link naar reactie
  • 0

Okay, dus als ik je goed begrijp nemen we in de raamovereenkomst op dat onze voorwaarden gelden, met uitzondering van wat wij in de raamovereenkomst overeenkomen? Dat lijkt mij een prima resultaat want hun raamovereenkomst beslaat maar een aantal aspecten. En praktisch, bij ondertekening lever ik dan gewoon onze AV aan?

Als je in de raamovereenkomst wilt verwijzen naar een bijlage met jouw voorwaarden waar je dan weer aanvullingen / wijzigingen op definieert en bijvoorbeeld artikelen niet van toepassing verklaart, dan kan het geen kwaad om daar even iemand met een juridisch oog naar te laten kijken om je voorkomen dat je straks zit met manco's of doublures.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.