Jazzy

Super Senior
  • Aantal berichten

    179
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Voornaam
    Jetze
  • Achternaam
    Mellema
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Mellema ICT B.V.
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

  • Plaats
    Putten

Jazzy's trofeeën

  1. Ik werk als zelfstandig (gespecialiseerd) consultant en doe dit eigenlijk al jaren. Soms als het gaat om geschikte opdrachten maar ik geen tijd hebt, of anders voor werk wat net buiten mijn expertise ligt. Voordeel is dat ik de vrager help om een passende specialist te vinden, goed voor de relatie en eventueel werk in de toekomst. En vanuit mijn netwerk is het in principe ook tweerichtingsverkeer, andere specialisten helpen mij weer wanneer dat eens zo uitkomt. Wat nadelen betreft, je kunt natuurlijk een keer 'nat gaan' als iemand broddelwerk levert. Maar als het goed is weet je snel genoeg wie je bij een klant zou aanbevelen en wie niet. Zelf ken ik ook wel specialisten die inhoudelijk prima zijn maar niet betrouwbaar of die ik om andere redenen niet wil aanbevelen. Verder zie ik geen valkuilen, denk dat heel veel mensen op deze manier met hun netwerk om gaan.
  2. Grote of kleine auto, voor de regels en dus je berekening maakt dat niet zo veel uit. Het voordeel van zakelijk rijden is dat je alle kosten zakelijk kunt nemen, denk bijvoorbeeld aan onderhoud. Mijn ervaring met oude auto's is dat de kosten op termijn toch flink kunnen oplopen. Zorg in ieder geval dat je een realistische inschatting maakt van die kosten. Als ik zie dat je de dagwaarde van de Mini op 800 euro schat dan moet die ofwel in deplorabele staat verkeren, wat mijn punt van onderhoudskosten nog maar eens onderstreept, ofwel het is een indicatie dat je nog niet zo goed in kunt schatten wat de kosten van autorijden zijn. Succes met de keuze. Het zou in ieder geval al helemaal top zijn als deze Mini op de weg blijft.
  3. Als ik hier even op in mag haken... Ik weet dat dit een ouder topic is maar mijn vraag lijkt me hier wel passend. Zelf ga ik momenteel voor het eerst door dit proces, blijkbaar is het echt doen de beste manier om alle haken en ogen te ontdekken. Ik heb tegen mijn verkoper gezegd dat ik de auto zelf op ga halen in Amsterdam in plaats van een logistiek partner aan te wijzen. Alleen loop ik er nu tegenaan dat ik bijna geen informatie kan vinden over hoe dit praktisch aan te pakken. Alleen websites van eerder al genoemde bedrijven die het voor je doen tegen een tarief wat mij ook wat aan de hoge kant lijkt. Op zich heb ik er geen moeite mee om leergeld te betalen en alsnog een partij in te schakelen. Mijn auto is nog niet verscheept dus er is nog gelegenheid om dit recht te trekken. Maar liever eigenlijk zou ik weten uit welke stappen het proces bestaat om in te schatten of ik het zelf kan/wil doen. Vraag me af hoe ingewikkeld het uiteindelijk kan zijn, het proces bij de RDW, berekening en betaling van de BPM en dergelijk ben ik al bekend mee en heb ik al meerdere keren doorlopen. Iemand uit de business die een tipje van de sluier kan oplichten? En Bart, hoe is het jou eigenlijk vergaan? Edit: Kan/wil mijn bericht niet verwijderen maar heb na een avondje verder zoeken al uitgevonden dat ik het inklaren niet zelf kan doen omdat je hier een vergunning voor moet hebben. Dus ik zal toch één van die partijen moeten benaderen, eens kijken of ik er een beetje een redelijk tarief uit kan halen. Ben nog wel benieuwd wat Bart uiteindelijk is gaan doen.
  4. Het is juist het feit dat ze ook echt actief in de BV is dat ik er over na ben gaan denken, geen schijnconstructie dus. Mijn idee was dat ik nu minimaal 40% betaal (vennootschaps- en dividendbelasting) maar via haar salaris misschien minder. Dus in ieder geval de ruimte tot € 19.822 benutten om nog in 36,5% te vallen. Dat zou in de praktijk dus 3,5% schelen over max. 10k, want dat is dan de speelruimte tov. de ca. 10k al aanwezig inkomen. En volgens mij heb ik het antwoord zelf al gegeven omdat de winst maar € 350,- euro is. Klopt mijn redenering?
  5. Ten opzichte van wat? Goed punt! Ten opzichte van haar niet belonen. Hoop dat mijn vraag nu duidelijker is. :)
  6. Ik werk als DGA voor mijn Holding en Werk-BV, het geld wordt verdiend in de Werk-BV en de holding factureert management fee. Maandelijks betaal ik salaris uit (rond de 52% grens) en af en toe een tantième of dividend. Nu is mijn vrouw ook actief in de BV, ze doet wat administratief werk voor beide BV's. Daarnaast heeft ze twee part-time banen met een jaarinkomen van 10-15k. Ik vraag me af of het voordeel biedt om mijn vrouw op de loonlijst van de holding te zetten. Met voordeel bedoel ik dan natuurlijk of het belastingtechnisch aantrekkelijker is om op deze manier geld naar privé te halen. Maar zie helaas door de bomen het bos even niet. Kan iemand me een zet in de goed richting geven?
  7. Bedankt voor de sanity check. Nu je het zo schrijft klinkt het logisch. Denk dat ik aan het twijfelen gebracht was omdat het voor mij een ongebruikelijke situatie is.
  8. Ik heb onlangs een flexkantoor gehuurd van een organisatie die op mij over kwam als een bedrijf. Bedrijfsnaam, nette website en de praktische zaken uitbesteed aan een 'office support' bedrijfje aan de overkant van de straat. Op de factuur staat vervolgens de BTW gespecificeerd en een BTW nummer. Ik mis alleen het KvK-nummer en bij navraag werd verteld dat de ruimtes privé verhuurd worden en er geen KvK inschrijving is. Wat ik me afvraag, mag deze privé persoon dan wel BTW factureren?
  9. Ik heb privé 18k in mijn holding BV gestort bij de oprichting. De helft daarvan heeft mijn holding vervolgens gestort in een werk BV, zo ook mijn compagnon. Dit was eind 2011. Nu begrijp ik dat je met de nieuwe regelgeving het aandelenkapitaal kunt verlagen naar maar kan niet goed overzien wat het voordeel of de impact daarvan precies is. Kan iemand me op weg helpen?
  10. Sorry daarvoor. :) Na anderhalve dag heb ik niet aan de bel getrokken, nee. Dat leek in de context van die specifieke situatie ook niet nodig, in die anderhalve dag heb ik voortdurend aan de bel getrokken en klant gewezen op de problemen. Het was voor alle partijen volkomen duidelijk waar we mee bezig waren, waarom dat langer duurde en ook aan wie dat lag. Enerzijds zeg ik achteraf, ik had beter expliciet over meerwerk kunnen beginnen. Aan de andere kant zou ik het in een andere situatie waarschijnlijk precies hetzelfde doen. Zat pas bijvoorbeeld bij een ziekenhuis met een storing, uiteraard ben ik daar gebleven tot diep in de nacht om de calamiteit op te lossen. Zonder contractonderhandelingen, meerwerkbepalingen of wat dan ook. Nadien de papierwinkel geregeld en een factuur gestuurd die netjes betaald werd. Zo gaat dat soms in mijn tak van sport, misschien zit het wel in de ICT-aard van het beestje dat je soms te gericht bent op het oplossen van het probleem dat je vergeet om je in te dekken. Daar zal ik zeker scherper op zijn in het vervolg.
  11. Het komt er inderdaad op neer om een goede balans te vinden tussen vrijheid-blijheid en alles volledig dichttimmeren. We willen natuurlijk flexibel zijn en het is in mijn vak heel gebruikelijk dat je een bepaalde opdracht aanneemt die uiteindelijk een hele andere kant opgaat. Gelukkig werk ik vrijwel alleen met professionals waarmee het goed afspraken maken is en je verder op basis van wederzijds vertrouwen door kunt werken. Deze meneer werd aangebracht door iemand die ik vertrouw en daardoor ben ik misschien minder op mijn hoede geweest. Achteraf waren er van het begin aan al rare dingetjes en vond ik het raar dat de situatie die klant schetste toch echt anders was dan ik aantrof. Ik dacht dat klant misschien te trots was om eerlijk te zeggen dat hij het zelf niet goed begreep en daarom maar rookgordijnen ophield. Misschien wel goed om te vermelden trouwens is dat zowel klant als ik ICT ondernemers zijn, ik ben ingehuurd om iets in te richten wat klant zelf niet kon. Klant hoopte hiermee een grote klant binnen te kunnen halen en is wilde dat misschien zo graag dat hij vergat dat de mijn inzet geld kost. Ik pas in ieder geval mijn overeenkomst aan zodat er in staat dat gefactureerd wordt op basis van gewerkte uren. maar ik ben er van overtuigd dat je dit soort dingen nooit helemaal kunt uitsluiten, tenzij je vooraf laat betalen misschien.
  12. Ongetwijfeld zit er wat achter, daar heb ik aan de telefoon ook naar gevraagd maar het lastige daarvan is dat klant dat niet wil zeggen. Het komt niet veel verder dan er spelen grote belangen, er stond een fout in de tenaamstellingen van de factuur, etc. Het is ook een beetje een bijzonder iemand. Misschien dat ik met een gesprek inderdaad verder kom, maar in deze fase leek het meer een poging van klant om tijd te kopen. Maar ik hou de suggestie even in overweging.
  13. Nee, hij heeft niet eerder aan de bel getrokken en het werk is inderdaad afgerond nu. Het was voor ons beiden volkomen duidelijk dat het na anderhalve dag niet klaar was en klant heet impliciet gevraagd om door te werken. Bijvoorbeeld door samen per e-mailen telefoon te overleggen over de volgende stappen, dit gedurende anderhalve week (doorlooptijd) na die oorspronkelijke anderhalve dag. Het is trouwens wel de directeur en hij is wel bevoegd. Ik heb hem dat op de man af gevraagd omdat ik ook de indruk kreeg dat dit niet het geval was. En dat is ook precies de reden waarom ik in eerste instantie weinig heil zie in een gesprek, deze meneer is niet open en eerlijk en kan niet helder uitleggen wat zijn probleem is. Al die smoezen en rookgordijnen, daar kan ik helemaal niets mee. Samen in gesprek is prima, maar dan moet er wel een minimale basis van vertrouwen zijn of er concrete zaken op tafel liggen. Kan er sowieso slecht tegen als mensen niet eerlijk zijn, heb daar gelukkig niet vaak mee te maken. Wat ik in ieder geval doe is onze overeenkomst aanpassen, dat we altijd factureren op basis van daadwerkelijk verrichte werkzaamheden. Op grote trajecten besteden we veel zorg aan de afbakening, randvoorwaarden en dergelijke maar dus niet als het gaat om een snelle korte inzet. Uiteindelijk voorkom je dit soort dingen toch niet en gelukkig is het nu een relatief laag bedrag. Ik zal de uitkomst nog wel even melden, bedankt voor het meedenken.
  14. Dag mensen, Ik heb een klant die zijn factuur niet wil betalen terwijl er wel voor gewerkt is. Het gaat niet om een wereldbedrag maar is wel een principe-zaak, ik probeer mijn kansen in te schatten om vervolgens de goede strategie te bepalen. Hiermee wil ik voorkomen dat we in oneindige welles-nietes spelletjes terecht komen of dat ik de verkeerde stappen zet. Waar het om gaat: Klant heeft ondersteuning gevraagd bij de inrichting van software en op basis van zijn verhaal heb ik ingeschat dat dit anderhalve dag arbeid zou zijn. In de overeenkomst staat deze inschatting en het onderhandelde tarief per dagdeel. Het gaat om een inzetverplichting, de omschrijving is "Ondersteuning bieden bij het inrichten van die en die software". Al snel bleek klant niet zo'n volledig beeld van de situatie te hebben geschetst en na doorvragen van mijn kant kwam er steeds meer informatie beschikbaar. Hierbij was het volkomen duidelijk dat dit aan klant lag, zijn verhaal klopte niet en hij had een aantal verkeerde inrichtingskeuzes gemaakt die tot vertraging leidden.Na de oorspronkelijk bestede anderhalve dag was de oplossing dan ook nog niet gerealiseerd. Omdat het voor klant erg belangrijk was en klant graag een bepaald resultaat bereikt zou willen hebben, hebben we zonder nieuwe afspraken gemaakt gewoon doorgewerkt. In de daarop volgende 8 dagen hebben we dagelijks per mail contact gehad over de werkzaamheden. Klant moest verschillende keren dingen aan zijn kant regelen en ik koppelde de status terug. Bij afronding heb ik telefonisch verteld dat de totale inzet 3 dagen bedroeg en dat klant daar een factuur voor zou ontvangen. Pas na het versturen van een aanmaning geeft klant aan om maar voor anderhalve dag te willen betalen. Hij heeft geen idee waar de rest van de tijd in is gaan zitten en begrijpt er helemaal niets van. Nu kan ik dat argument makkelijk weerleggen adhv. de mailwisseling. Ondanks dat we niet opnieuw een overeenkomst hebben gesloten was wel duidelijk dat klant inzet van mij bleef verwachten na de eerste anderhalve dag. De situatie die we nu krijgen is dat klant ontkent dat die impliciete overeenkomst er geweest is en beroept zich op wat we schriftelijk overeengekomen zijn. Zoals gezegd kan ik dat overleggen maar gezien het verloop tot nu toe zie ik weinig heil in discussie per e-mail. Gezien het feit dat klant wilde dat ik drie dagen voor hem werkte en de factuur of de geleverde werkzaamheden nooit betwist heeft ben ik niet echt bereid om hem tegemoet te komen. Ik heb klant gebeld en gevraagd waarom hij niet wil betalen. Zijn verhaal is vaag en hij heeft het over grote zaken die we nog kunnen gaan doen. Zijn inhoudelijke argumenten (wist van niets, verrast) houden geen stand omdat ik deze heel makkelijk kan weerleggen. Klant heeft ook aangegeven dat hij kan of wil betalen omdat hij de kosten nergens op weg kan schrijven. Klant wil het allemaal uitleggen in een persoonlijk gesprek maar ik heb weinig zin om nog veel meer tijd te besteden aan iemand met een vaag verhaal die de afspraken niet na wil komen. Heb aangegeven open te staan voor een gesprek maar dan eerst de insteek te willen bespreken, want het is mij niet duidelijk waar het misverstand of de onderhandelingsruimte dan in moet zitten en klant kon dat aan de telefoon ook niet aangeven. Ik heb tenslotte aangeboden om een betalingsregeling te treffen maar hier is klant niet op ingegaan. Sorry voor het lange verhaal. :) Wat is mijn positie in dit geval als er alleen impliciete mondelinge instemming is voor meer werk, sta ik sterk of zwak?? Is het verstandig om per email te discussiëren? Wanneer ga je door met de volgende stappen?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.