Hallo,

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen in deze voor mij nieuwe wereld.

had al wat rond gezocht op deze en andere sites maar nog niet helemaal het exacte verhaal kunnen vinden wat van toepassing zou kunnen zijn op mijn situatie.

Naast mijn werk in loondienst heb ik de mogelijkheid om een minderheid belang te krijgen dmw aandelen in een redelijk jonge BV met daarboven een holding. Deze holding en BV is in eigendom van een man welke met behulp van mijn input een markt te probeert te ontwikkelen. dus eigenlijk als " loon" in aandelen voor mijn inbreng.

Zou het hierbij wijsheid zijn om een eigen BV op te richten met evt een eigen holding daarboven? en hoe kijkt de belasting hier tegen aan daar er tot nu toe geen winst in de BV is gemaakt. Of zou het verstandiger zijn om dit niet te doen en hoe staat het dan met aansprakelijkheid bij (forse) verliezen... Verder vernam en las ik dat er een wetsvoorstel ligt om de eerste inleg van 18 K af te schaffen ? hoe staat het hiermee ? en is het inderdaad mogelijk om deze 18 K in te leggen en na een periode van bv een jaar weer uit te keren naar je zelf ???

ik hoop dat jullie mij hier iets verder mee kunnen helpen

bvd

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0
Verder vernam en las ik dat er een wetsvoorstel ligt om de eerste inleg van 18 K af te schaffen ? hoe staat het hiermee ?

Beste Yepa,

Zie dit draadje en BV-recht wordt eenvoudiger en flexibeler

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/#findComment-367865
Delen op andere sites

• 0

nynke bedankt voor het snelle antwoord.

Naast de kosten speelt natuurlijk ook de aansprakkelijkheid een belangrijke rol.

zou je daarin afgaande op mijn verhaal gaan voor een bv ? of is dit niet nodig omdat er alleen een % aandelen in een andere bv in eigendom is ?.

sorry voor de misschien voor de hand liggende vraag maar ....

bvd

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/#findComment-367956
Delen op andere sites

• 0

Hallo yepa,

Helaas kunnen wij als Antwoord voor bedrijven geen advies geven over de keuze BV of niet. Wellicht dat andere HL-leden je wel kunnen adviseren?

Met vriendelijke groet,

Rakesh

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/#findComment-367959
Delen op andere sites

• 0

Hoi,

Een BV is volgens mij pas interessant als je meer dan 100.000euro winst per jaar maakt, immers je hebt geen zelfstandigenaftrek in de BV en diverse andere. Wat betreft de aansprakelijkheid heb je misschien gelijk, maar is het niet wat omslachtig, vergeet niet het kost ook wat het oprichten van een BV.

Misschien het makkelijkste om gewoon aandelen te nemen in de werkmaatschappij van je "baas". vergeet niet dat als je niet de meerderheid in de aandelen je partner altijd de baas is en beslissen kan hoe en waar het geld heen gaat, denk aan een goeie samenwerkingsovereenkomst, of statuten.

grt

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/#findComment-368018
Delen op andere sites

• 0

Nu het gaat om een mogelijke participatie in een BV, ziet de fiscale vraag niet op 'BV of IB-onderneming', maar op 'direct in prive houden, of via een holding'. De winst van de werkmaatschappij is in deze dus niet relevant.

Bij een belang van tenminste 5% is er sprake van een aanmerkelijk belang. Deze grens is van belang, omdat bij een kleiner belang de aandelen in box 3 worden belast (30% belasting over een vast rendement van 4% (dus 1,2%) van de waarde aan het begin van het jaar, ongeacht het werkelijke rendement). Vanaf 5% vallen de aandelen in box 2, waar de werkelijke opbrengst (denk aan dividend en verkoopwinst) tegen 25% is belast.

Het is doorgaans niet aan te raden een belang kleiner dan 5% via een holding te houden. Er ontstaat dan dubbele belastingheffing, omdat de holding op dat belang van minder dan 5% de deelnemingsvrijstelling niet kan toepassen. Bij een belang van 5% of meer is het een kosten/batenanalyse. Met een holding heb je (wat) meer kosten, maar ook de mogelijkheid om (in bepaalde mate) zelf te bepalen wanneer je de opbrengst naar prive wil halen en belasting wil betalen. In veel gevallen is het zo dat hoe actiever je bent in de werkmaatschappij, hoe eerder de holdingstructuur voordeel zal opleveren. Maar het blijft maatwerk. Datzelfde geldt overigens voor de vraag of dit ook een fiscaalvriendelijke beloningsvorm is.

Voor wat betreft de aansprakelijkheid is de vraag wat minder relevant: er is immers al sprake van een BV, dus de aansprakelijkheid is al beperkt. Bovendien klinkt het vooralsnog niet alsof je ook bestuurder van de werkmaatschappij zou worden. Dan heb je al niet te maken met bestuurdersaansprakelijkheid.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/35702-bv-of-niet/#findComment-368316
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar