• 0

Boeken van licentiekosten, ISDN kosten en jaarafsluiting

Even een paar vragen (waar ik verder nog niet het antwoord op deze leuke site heb kunnen vinden):

 

(Ik gebruik voor het boekhouden overigens MKBoek, werkt mooi, maar geeft weinig hulp)

 

1. We geven cursussen en moeten daarvoor aan een overkoepelende organisatie licentiekosten afdragen (per cursist een vast bedrag) (je kunt het ook wel royalty's noemen).

Hoe boek je dan die kosten? Onder het mom van rubriek 4 verkoopkosten (op moment dat factuur van overkoepelende organ binnenkomt? Of via rubriek 6 en 7 inkopen, maar dat zou inhouden dat ik een voorraad licenties zou kunnen hebben (op de balans) en dat kan niet.

 

2. Telefoonkosten: we hebben ISDN en dus meerdere lijnen, waarvan ook 2 zakelijk. Maar ik heb de kosten voor bellen niet goed gesplitst. Kan ik dan alleen een deel van het abonnement aftrekken? Of mag ik ook een niet gespecificeerd deel van de belkosten aftrekken? (ik vrees van niet).

 

3. Jaarafsluiting: Als ik uiteindelijk verlies maak, dan heb ik wel een privestorting gedaan om kas en banksaldi aan te laten sluiten. Maar dan heb ik op de balans een wat gekke situatie met verlies enerzijds en een (positief?) eigenvermogen (ter hoogte van de privestortingen) van het zelfde bedrag anderzijds. Klopt dat? Of moet ik dat op de een of andere manier wegboeken tegen elkaar?

Moet ik nog meer afsluitende boekingen doen?

 

 

Tips? Welkom!

Alexander

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.