Explore

Newbee
  • Aantal berichten

    4
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Male

Explore's trofeeën

  1. Hoe voer ik dat op? Bijzondere baten en lasten op 1 januari ter hoogte van het verlies van boekjaar 2002? (Ik heb voor het gemak boekjaar 2002 ook maar gemaakt, ook al starten we per 1-1-2003). Of moet ik die boekhouding 2002 even weggooien en per 1-1-2003 invoeren?
  2. Wat je reactie op vraag 1 betreft: Het is een eenmanszaak (van mijn vrouw, ik help). En wat aftrekbaarheid betreft: We zijn de zaak gestart per 1-1-2003 (toen ook een BTW nummer gekregen) en ik heb het bij IB aangifte 2002 niet opgegeven, dat dan alsnog doen? Of in 2003 verrekenen? Vraag 2: bedankt! scheelt veel geld!
  3. En ik heb nu nog wat meer vragen: 1. Aanloopverliezen: We zijn officieel gestart per 1 januari 2003, maar voor die tijd al wel wat uitgaven. Daarover heb ik de BTW wel teruggevorderd, maar dat kan ik verder waarschijnlijk niet aftrekken, toch? 2. Ik lees bij de fiscale winstbepaling iets over gemengde kosten (met een drempel voor aftrekbaarheid): we geven cursussen en voor die cursussen zitten we in hotels (met arrangement incl slapen, zaalhuur en eten). Ik nam aan dat ik dat volledig kan aftrekken, maar als ik dat lees over die drempel, dan snap ik dat niet helemaal. Wie helpt me?
  4. Even een paar vragen (waar ik verder nog niet het antwoord op deze leuke site heb kunnen vinden): (Ik gebruik voor het boekhouden overigens MKBoek, werkt mooi, maar geeft weinig hulp) 1. We geven cursussen en moeten daarvoor aan een overkoepelende organisatie licentiekosten afdragen (per cursist een vast bedrag) (je kunt het ook wel royalty's noemen). Hoe boek je dan die kosten? Onder het mom van rubriek 4 verkoopkosten (op moment dat factuur van overkoepelende organ binnenkomt? Of via rubriek 6 en 7 inkopen, maar dat zou inhouden dat ik een voorraad licenties zou kunnen hebben (op de balans) en dat kan niet. 2. Telefoonkosten: we hebben ISDN en dus meerdere lijnen, waarvan ook 2 zakelijk. Maar ik heb de kosten voor bellen niet goed gesplitst. Kan ik dan alleen een deel van het abonnement aftrekken? Of mag ik ook een niet gespecificeerd deel van de belkosten aftrekken? (ik vrees van niet). 3. Jaarafsluiting: Als ik uiteindelijk verlies maak, dan heb ik wel een privestorting gedaan om kas en banksaldi aan te laten sluiten. Maar dan heb ik op de balans een wat gekke situatie met verlies enerzijds en een (positief?) eigenvermogen (ter hoogte van de privestortingen) van het zelfde bedrag anderzijds. Klopt dat? Of moet ik dat op de een of andere manier wegboeken tegen elkaar? Moet ik nog meer afsluitende boekingen doen? Tips? Welkom! Alexander
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.