• 0

Op dit forum heb ik gelezen dat ik de betaalde BTW niet mag aftrekken voor de aangifte Omzetbelasting als ik wel een bankafschrift heb, maar geen factuur.

Maar mag ik dan wel het vermelde bedrag op het bankafschrift betreffende een inkoop, als er dus geen factuur is, in de boekhouding verwerken als inkoopkosten?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/36034-wel-bankafschrijving-geen-factuur/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Helaas gaat het hier om een inkoopfactuur, betreffende goederen. Ik weet niet waar de factuur gebleven is. Daar mag ik de BTW niet van terugvorderen( aangifte Omzetbelasting) volgens mij. Maar ik werk met de globalisatiemethode daarbij moet ik dus over de winst BTW af dragen. Daar mag ik dan de betaalde BTW van af trekken. Kan ik die bedragen die op het bankafschrift staan, maar waarvan de factuur ontbreekt dan wel in het grootboek Inkopen boeken?

• 0

Ja, ook zonder factuur kun je een betaling als kosten boeken. Om kosten te bewijzen is het voldoende dat je kunt aantonen dat je ze betaald hebt.

Om btw te mogen terugvragen heb je een factuur nodig. (en de meeste inspecteurs accepteren ook bonnetjes van de HEMA, ook al is da geen echte factuur).

Op deze regel zijn ook weer uitzonderingen, en met betrekking tot incasso's van Eneco geldt artikel 33 van de Uitvoeringsbeschikking Omzetbelasting:

1.In afwijking in zoverre van de verplichtingen opgelegd bij artikel 35a van de wet geldt als een op de voorgeschreven wijze opgemaakte factuur:

[knip]

e. het gedeelte van de overschrijvingskaart dat de afnemer behoudt of de aan de afnemer gezonden bank- of giro-afrekening, bij het gebruik van acceptgirokaarten onderscheidenlijk automatische overschrijving; mits daarin in elk geval de volgende vermeldingen zijn opgenomen:

1°. de datum van uitreiking;

2°. een identificatie van de ondernemer die de prestatie verricht;

3°. een identificatie van de aard van de geleverde goederen of de verrichte diensten;

4°. het te betalen bedrag van de belasting of de gegevens aan de hand waarvan dat bedrag kan worden berekend.

Kortom, als je op een bankafschrift deze gegevens kan aflezen, kun je alsnog je recht op btw doen gelden.

Als je dat niet hebt, hoort een energieleverancier je nog steeds een jaarafrekening te sturen en als je vraagt om een jaarafrekening met btw, kun je daarop je eventueel aftrekbare btw vinden.

Dankzij de wildgroei aan alles-in-een-aanbiedingen wordt dit overigens steeds lastiger, want meestal betaal je maandelijks voor tv, internet, telefonie, water, elektriciteit, gas en nog iets, en dat wordt op je bankafschrift natuurlik niet gesplitst...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar