Jump to content

Marcel Spruit R.I.P.

Legend
  • Content Count

    1,520
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

137

Personal info

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa

Company info

  • Location
    Rotterdam
  • Phone number
    +31611453860
  • Branch
    Groothandel
  • Branch 2
    Financiering & bankwezen
  • Website address

Recent activities

  1. Misshcien kun je specifieker zijn. Je begint je vraag met condities (voorwaarden), maar later heb je het over consequenties (gevolgen). Wat dénk je dat de condinges zijn, of is er een specifieke waar je op hoopt of bang voor bent?
  2. Wat Prins Rachid zegt. Ik zou je aanraden om te factureren wat je waard bent. Daarnaast staat het je volledig vrij om - ik neem even aan dat je vanuit een eenmanszaak werkt - vanuit privé schenkingen te doen aan ANBI's. Zodra die schenkingen boven de 1% van je bruto-inkomen uitkomen, is dat voor jou een aftrekpost. Concreet: je factureert 1.000 + 210,- btw = 1.210,- Je draagt 210 btw af, je hebt 1.000,- verdiend. Je boekt 100,- over naar de ANBI onder vermelding van 'gift'. In de administratie van je eenmanszaak zijn dit géén aftrekbare kosten, maar in de aangifte inkomstenbelasting ma
  3. Als je boekhoudpakket geen bankmutaties kan importeren, heb je OF een zeer kleine boekhouding waar het importeren niet genoeg efficiency toevoegt, OF het wordt écht tijd om van boekhoudpakket te wisselen. Voor de meeste van mijn klanten (zzp'ers met een beperkt aantal bankmutaties) gebruik die optie overigens niet omdat ik de administratie eens per jaar verwerk, en achteraf gaan lopen inlezen voegt niet genoeg toe in mijn ogen. Maar voor die paar klanten waar ik op maand- of kwartaalbasis administreer, wil ik de bankmutaties inlezen in het administratiepakket. Waar mogelijk wil ik ze zelf
  4. Dat kan altijd, maar ik geef je niet veel kans. Een aanslag herzien kan tot maximaal vijf jaar na afloop van het belastingjaar, eventueel ietsjes langer als je uitstel had voor de aangifte. Vragen staat vrij, maar verwacht er niet te veel van. Ik vermoed zomaar dat hij in zijn jaarrekening een passage had opgenomen "ik heb de jaarrekening opgesteld op basis van de gegevens die u hebt aangeleverd. De verantwoordelijkheid voor de juistheid van de gegevens, berust bij u." Dat pleit de boekhouder ongetwijfeld niet volledig vrij, maar het helpt jouw positie ook niet. Ik zou er maar
  5. Wellicht, maar de hoeveelheid energie en geld die het kost om dat conflict uit te vechten, daar zou je zelf ziek van worden. De opmerking van Robert laat zien dat een werknemer die uiterst calculerend is (en laat ik voorop stellen dat ze niet allemaal zo zijn, er zitten ook goeie tussen en sommige van mijn beste vrienden zijn werknemer en daar is niks mis mee), zich op de dag na de aanzegging van het ontslag ziek kan melden. Als je dáár bang voor bent, is het heel rationeel gedrag om de aanzegging tot op het allerlaatste moment uit te stellen. Ik heb zelf nooit in die situatie gezeten
  6. Het is natuurlijk de vraag wat de huurder allemaal precies krijgt voor die 30% van de aanschafprijs per jaar. Draagt de verhuurder nog steeds het risico op kapotgaan, zoals in de meeste verhuur-situaties? Zorgt de verhuurder voor het reguliere onderhoud van de machine? Etc.? Als de twee BV's aan elkaar verwant zijn (bijvoorbeeld doordat jij (indirect) in beide BV's aandelen bezit), dan moeten de BV's 'zakelijk handelen', in goed Nederlands 'at arms length'. Concreet: de prijzen en de voorwaarden moeten overeenkomen met wat onafhankelijke partijen ook met elkaar zouden afspreken. De BV's m
  7. Dank, ik vind een overzichtje wel fijner, als ik het écht niet boeiend vind, dan klik ik niet op de link.
  8. Laten we hopen dat je onderhuurder voor 90% of meer btw-belast presteert in die ruimte. Als dat niet zo is, als de onderhuurder btw-vrijgestelde prestaties verricht in die ruimte, dan kunnen jullie niet kiezen voor btw-belaste huur en is de huur dus btw-vrijgesteld. Jij komt dan in de situatie dat jij een ruimte huurt die jij voor pakweg 50% gebruikt voor btw-vrijgestelde prestaties, namelijk de onderverhuur. Dat heeft (grutjes wat is de btw toch een heerlijke belasting) óók weer gevolgen voor de huurovereenkomst tussen jou en de eigenaar. Als jij de ruimte niet voor 90% of meer gebr
  9. OK, leuk dat je het wat ingewikkelder maakt, maar nu wordt het een beetje glad ijs. Maar kom, het is weekend. Verleen je iemand een exclusief gebruiksrecht (dus alléén hij mag het gebruiken, op die manier die hij het leukste vindt, en hij mag weten wie hij verder nog toelaat) als hij je bedrijfsruimte (onder)huurt van vrijdagochtend t/m zondagavond, en het op zondagavond moet achterlaten in dezelfde staat als hij het vrijdagochtend vond? Omdat ik uit o.a. het besluit de indruk krijgt dat óók verhuur voor één dag als verhuur zou kunnen gelden, denk ik dat het antwoord op die vraag 'ja' i
  10. Hoi, welkom op een van de leukste plekken op het op een zaterdagavond over de btw te hebben 8) Meer info over btw en verhuur/huur/onderhuur vind je o.a. in dit draadje uit 2013 De korte samenvatting in jouw geval: - 'verhuur van onroerend goed' is heel specifiek gedefinieerd in de btw; - het moet o.a. gaan om het verlenen van een exclusief gebruiksrecht van een onroerende zaak; - de verhuurder heeft aan jou een exclusief gebruiksrecht verleend. Jij mag bepalen wie er binnen komt en wie niet en wat er (binnen grenzen) gebeurt in de bedrijfsruimte; - daarom MOGEN jullie er vo
  11. Hoi, welkom op Higherlevel! En welkom in het ondernemerschap! Een paar opmerkingen/tips: - als je 2 á 3 dagen per week gaat ondernemen, verwacht ik niet dat je in 2016 meer dan 1225 uur op kan schrijven voor je onderneming (of je maakt lange dagen). Mocht je daar wel aan komen, is het zéér de moeite om dat bij een controle te kunnen onderbouwen. Google even op 'urencriterium' en denk nu vast na over een slimme manier om je uren bij te houden, dat levert geld op; - als je in 2016 een auto aanschafte, mag je tot aan de aangifte inkomstenbelasting twijfelen of je die auto 'op de zaak zet'
  12. En als je het zeker wilt weten, schrijf je een brief naar je favoriete inspecteur, en zeg je, kijk, dit is mijn bestelwagen. Hij is heel groot en ik heb er allemaal spullen in. Hij is ook een beetje vies, ik werk er heel veel mee. Ik vind dat de bestelauto door aard en inrichting nagenoeg uitsluitend geschikt is voor het vervoer van goederen, vindt u dat ook? En dan krijg je een briefje terug met 'ja' of 'nee'. Weet je wel gelijk waar je aan toe bent. Bescheidenheid siert de mens, vaak meer dan een bijrijdersstoel!
  13. En als je het handboek doorneemt, hou dan aub in je achterhoofd dat het niet de bedoeling is dat je 'uit de kosten komt', het is de bedoeling dat je er geld mee verdient. Niks ten nadele van de bootcamp-groep die je nu hebt weten te verzamelen, superknap dat dit in zo'n korte tijd gelukt is, maar als het niks kost zijn Nederlanders altijd een stuk enthousiaster dan wanneer er voor betaald moet worden. Ga vooral eens nadenken over wat voor jou een reële prijs zou zijn voor een bootcamp-deelnemer, of een trainingsavond met vier deelnemers, etc. Probeer rekening te houden met de kosten
  14. Hoi Koen, welkom op higherlevel! De leukste plek op het internet voor btw-discussies ;-) Misschien kun je IETS specifieker zijn. Wat koop je in? Waar koop je het in? Hebben ze in dat land wel btw? Normaliter is het zo dat op diensten die je inkoopt van buiten de EU (je vraagt een cameraploeg uit Venezuela een filmpje schieten, bijvoorbeeld), de btw verlegd wordt naar de afnemer, naar jou dus. Jij geeft die btw dan zelf aan (zelf uitrekenen) in rubriek 4a van je btw-aangifte, en trekt de btw ook weer af (als je de dienst gebruikt voor btw-belaste presaties, anders niet) in rubriek 5b
  15. Hoi John, geld wat je belegt in crowdfund-projecten valt vrijwel altijd onder de 'overtollige kasmiddelen' van je bedrijf. Als je het niet voor langere tijd kon missen in je eenmanszaak, had je het niet belegd. De beleggingen van overtollige kasmiddelen wordt niet als een zakelijke activiteit gezien door de belastingdienst en belastingrechtspraak. Met andere woorden, als jij vanuit je eenmanszaak 400,- in een crowdfundproject belegt, is dat in de boekhouding van je eenmanszaak een privé-onttrekking. In je belastingaangifte valt deze belegging in box 3 (inkomen uit sparen en b
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept