Jump to content

bcastelijns

Senior
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    ondernemer in spe
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    juridische en fiscal
  1. Telefonisch contact opnemen met een leugenachtige partij, die gesprekken opneemt om hiermee argeloze ondernemers geld uit hun zakken te kloppen lijkt me onverstandig. Dan heb ik het nog niet over de sommatie naar aanleiding van een misleidende 'opdrachtovereenkomst' die wij hebben mogen ontvangen. Eea wordt voorgelegd aan een juridisch expert. To be continued..
  2. Als ik dan ook nog even het volgende mag aanstippen, voor degene die het gemist hebben: Waarschijnlijk is drive@r in de war mbt tot wie hij/zij werkelijk is, want tot voor zijn of haar post kwam helemaal er geen drive@r voor in dit topic, of op higherlevel. Wel 'Streya' natuurlijk, maar dat is drive@r toch niet, of heeft hij/zij zich per ongeluk versproken?
  3. Bij een collega van mij stond een paar dagen geleden een deurwaarder op de stoep met aan sommatie opgemaakt door een incassobureau ingehuurd door Streya. Behalve deze sommatie werd ook een kopie van een 'opdrachtovereenkomst' geleverd waar de handtekening van mijn collega op zou staan. Echter was deze handtekening helemaal niet van mijn hem! Ik weet dat hij is opgebeld door een verkoper van Streya in Februari. Ik was daar toen namelijk bij aanwezig. Streya kom hem opdrachten aanbieden, maar eerst moest hij daarvoor betalen. Daar is hij niet mee akkoord gegaan. Volgens eigen zeggen is hij niet lang daarna gebeld door een boze dame die beweerde dat hij Streya geld schuldig was en dat zij eea kon bewijzen aan de hand van een opgenomen telefoongesprek. Hier is hij niet ingetrapt.
  4. Zonder al te veel in details te treden, kom ik bij 15000 euro aan autokosten inclusief afschrijving op een extra kostenpost van 157,5 euro, bij één voor de btw zakelijke geetiketteerde wagen met sluitende kilometeradministratie. Zie rekenhulp. Die zou je van die 322 die ik had moeten af trekken, en daar zou je dan weer 1000 moeten bijtellen ivm de foute veronderstelling van mij dat ik btw bij aanschaf niet kan terugvragen. Je komt dan op 1164,5 euro voordeel. Overigens misschien kom ik wel op een heel ander bedrag uit als ik de desbetreffende rekenhulp invul, maar heb daar nu even geen zin in.. Ik ontken niet dat er een glijdende schaal is met een grijs gebied. Hoe meer zakelijke kilometers hoe interessanter het is om de auto privé te rijden. Eenieder zal moeten afwegen waar exact het punt ligt waar een privé etikettering verantwoord lijkt; hoe groter je belastingvoordeel bij vooraf bekende kosten, hoe groter je buffer om overwachte kosten te kunnen opvangen. Zoals ik al eerder heb aangestipt heb ik er destijds voor gekozen om mijn auto zakelijk te etiketteren, ook omdat ik niet de hoofdpijn wilde hebben van een sluitende kilometeradministratie. Daar ik vaak lengtes vervoer en reeds zonder bijrijdersstoel reed in mijn vorige wagen, leek het me zinvoller om van de regeling, die oa geldt voor auto's zonder bijrijdersstoel en met dichtgelaste schroefgaten, gebruik te maken zodat ik niet met een bijtelling of sluitende kilometeradminstratie zat opgescheept. Ik bedacht me toen dat een privé etiket beter zou passen bij een gebruikte wagen vanwege de lage afschrijvingswaarde (mijn eerste wagen kostte mij 1750 euro, en heb daar 1600000 km mee gereden, met natuurlijk wel wat extra reparatie kosten, maar niet meer dan in het redelijke.) Ik denk dat als je echt geen zorgen wilt hebben en jezelf geen beperkingen op wilt leggen zoals het niet kunnen meenemen van passagiers, dat dan de enige keus het nemen van de bijtelling is. Maar een digitaal kilometerregistratie systeem kan je natuurlijk ook goed helpen.. De beperking van die 10 procent privé blijkt niet te bestaan, dus dat is ook een zorg minder.
  5. Bart: Nee, het is 3594 / 0,19 = 18915 km, daarbij moet je in ogenschouw nemen, de lagere brandstofkosten en lagere kosten aan onderhoud door de lagere kilometerstand. Het is dus in feite meer dan 18915 km. Daar ga ik op mijn beurt in de mist. Neem de volgende waarden (overgenomen uit mijn administratie): Vaste kosten, ongeacht kilometers:(Verzekering/Banden/Wegenbelasting/Wassen/Tol/Huur/Overige/Wegenwacht) : 2027,58 Variabele kosten, afhankelijk van kilometers: (Afschrijving/Onderhoud/Reparatie/Parkeren/Brandstof):14329 Stel dat ik 90000 zakelijk kilometers heb gereden, dan kom ik zou ik voor de variabele kosten uitgekomen zijn op 14329/105000*90000 = 12282,28. Daarbij de vaste kosten toegevoegd kom ik 14309 euro. Deze kosten zou ik mogen aftrekken in geval van een zakelijke auto. Wat ik mag aftrekken in geval van een privé wagen zou 0,19 * 90000 zijn = 17100. Een verschil van 2790 euro. Waar een belasting over wordt geheven van 1026 euro. Dus in totaal 1026 euro minder belasting dan in het geval van een zakelijk geetiketteerde wagen. Dan daarbij verrekend de misgelopen btw op aanschaf die ik niet terug kon vragen, van 1000 euro, kom ik netto uit op een voordeel bij privé rijden van 26 euro, bij 15000 kilometers minder rijden. Bart: Voor het geschetste eerst jaar kan ik een schade van 3594 euro opvangen, geen gering bedrag. Daarbij als je een verangende auto krijgt sta je ook niet stil en mis je geen inkomsten. En hier klopt mijn berekening ook niet. Bij herberekening komt ik op een maximale extra schadepost van +- 1000 euro waarbij ik quitte zou spelen ten opzichte van een zakelijk geetiketteerde auto. maar nogmaals mijn initiele rekenvoorbeeld laat zien, dat ook wanneer je je niet rijk rekent een privé etikettering belastingvoordeel kan opleveren, en ik ben het met Roel eens dat een belastingvoordeel van 322 euro niet opweegt tegen het risico van het hebben van andere kosten dan de vooraf bekende kosten, aangezien je kosten gecapt zijn op die 19ct pkm. Wel zie ik het dat het belastingvoordeel behoorlijk kan toenemen afhankelijk van gereden kilomeers, rijstijl en de aanschafwaarde van de auto. Vervang je in het rekenvoorbeeld de afschrijving door 3000 euro, en de misgelopen btw afdracht door 630 euro, dan mag je bovenop de gangbare kosten, nog ongeveer 4000 euro extra kosten maken per jaar om quitte te spelen.
  6. Hoi Roel, Ik heb expres bovenstaande scenario genomen, gebaseerd op werkelijke cijfers, zodat ik niet het verwijt kon krijgen mezelf rijk te rekenen. In mijn laatste alinea geef ik aan dat je met andere uitgangspunten voor de berekening je belastingvoordeel oploopt (een rustige rijstijl en een gebruikte wagen). Die 100.000 heb ik gereden met een mix van korte distributieritten en midellange afstandsritten (50 - 400 km). Maak je alleen lange ritten, dan gaat je km stand naar de 200.000, waardoor je kosten per km verder zakken, natuurlijk ook in acht nemend de periodieke onderhoudsbeurten, de vervanging van de distributierem en andere slijtageonderdelen. Hoe meer km's hoe hoger je buffer om kosten door schade en eventueel stilstand op te opvangen, een risico, zoals je terecht schetst, dat groter wordt naarmate je meer kilometers rijdt. Zelf heb ik mijn wagen in mijn voorbeeld overigens zakelijke geetiketteerd. Vóór aanschaf heb ik dezelfde berekening gemaakt met geschatte waarden, en bedacht dat het belastingvoordeel te onzeker was. Ik heb het dus ook niet gedaan. Nee, het is 3594 / 0,19 = 18915 km, daarbij moet je in ogenschouw nemen, de lagere brandstofkosten en lagere kosten aan onderhoud door de lagere kilometerstand. Het is dus in feite meer dan 18915 km. Voor het geschetste eerst jaar kan ik een schade van 3594 euro opvangen, geen gering bedrag. Daarbij als je een verangende auto krijgt sta je ook niet stil en mis je geen inkomsten. Dat is een factor die moet worden meegenomen in de berekening. Je kan uitrekenen hoeveel buffer je hebt mbt extra hoge onderhoudskosten, of bijvoorbeeld eventueel omzetverlies door stilstand.
  7. thanks, da wis ik nie Daar ben ik van de op de hoogte, alleen denk ik dat het voor die berekening van mij mbt het voordeel van een privé etiket, uiteindelijk, alles bij elkaar opgeteld, niets uitmaakt of ik nu van de werkelijke afschrijving uitga of van de fiscale afschrijving, omdat naar ik aanneem uiteindelijk, misschien gezien over meerdere jaren, de totale fiscale afschrijving gelijk moet zijn aan de werkelijke afschrijving. Omdat ik nog altijd gebruik heb kunnen maken van de willekeurige afschrijving heb ik me nog niet bezig hoeven houden met de fiscale afschrijving. Stel ik koop een wagen helemaal aan het begin van het kalenderjaar en verkoop deze helemaal aan het eind van de kalenderjaar, waarbij ik deze wagen voor *5000 euro minder verkoop dan ik hem kocht, en waarbij de maximale fiscale afschrijving 2400 euro is, uitgaande van een aanschafprijs van 15000, een restwaarde van 3000, en een verwacht gebruik van 5 jaar. Moet ik dan in 3 jaar afschrijven? Het eerste jaar 2400, het tweede jaar 2400 en het derde jaar 200 euro? * Mijn vorige, 1 jaar oude wagen was na +- 1 jaar gebruik door een taxateur geschat op een waarde van 9500, bij een aanschafprijs van 15000.
  8. Maar niet als je veel, laten we zeggen, meer dan 100.000 kilometer per jaar rijdt. Uit mijn eigen adminstratie haal ik de volgende gegevens: 2014 - 11356 euro autokosten exclusief afschrijving - 105000 zakelijk gereden kilometers. - 5000 euro werkelijke afschrijving voor een wagen van 15000 euro ex bpm ex btw, in het eerste jaar totaal autokosten: 16356 euro (inclusief afschrijving) aftrek zakelijk geetiketteerd = 11356 + 5000 = 16356 aftrek privé geetiketteerd = 0,19*105000 = 19950 voordeel in aftrek = 19950 - 16356 = 3594 belastingvoordeel eerste schijf = 3594 / (100 / 36,8) = 1322 euro btw nadeel per jaar = 3000 / 3 = 1000 (bij een privé geetiketteerde wagen mag de btw op de aanschaf niet worden afgetrokken) totaal voordeel privé rijden = 1322 - 1000 = 322 euro Bovenstaand is maar één scenario. Ik ken twee koeriertjes die meer dan 450000 kilometer op hun bestelwagentje hebben gezet, dus die 3 jaar waarin ik mijn wagen volledig afschrijf kan best worden opgerekt mits je zuinig met je auto rijdt. Wanneer ook nog eens in een gebruikte wagen wordt gereden zijn de afschrijvingskosten nog minder (hoewel daar wel een verhoging van de reparatie en onderhoudskosten tegenover staat als ook het mislopen van de investeringsaftrek, waarbij dáár dan weer een verlaging van de misgelopen btw-aftrek tegenover staat). Ik pretendeer overigens geenszins een expert of dit gebied te zijn. Grote kans dat ik dingen het over het hoofd zie waardoor de uitkomst anders uitvalt.
  9. Hey Rachid, top antwoord, niet in de laatste plaats, maar zeker ook niet op de eerste plaats!!, omdat het is wat ik graag wilde horen. Aangezien er geen maximum is verbonden aan het relatieve aantal gereden privé kilometers hoeft de auto niet te worden hergeetiketteerd naar privé, net zoals er geen maximum is verbonden aan het relatieve aantal zakelijk gereden kilometers waarboven een privé wagen moet worden hergeetiketterd naar zakelijk. Ik geloof da'k t snap. Enig idee waar ik hier meer over kan lezen?
  10. Van een collega heb ik vernomen dat een auto die als privé aangemerkt is, zakelijk moet worden aangemerkt als blijkt dat in één kalenderjaar de auto voor meer dan 90 procent zakelijk is gebruikt. Ik vind deze stelling ook terug op een website die fiscale adviezen verstrekt, maar bijvoorbeeld niet op de site van de belastingdienst. Kan iemand mij een link toe sturen waaruit bovenstaande zou blijken? Of klopt de stelling misschien niet? Deze vraag is niet zozoeer voor mij belang, aangezien mijn bestelwagen als zakelijk is aangemerkt, maar voor een collega-koerier die er over denkt zijn auto als privé aan te merken om zo gebruik te kunnen maken van de 19ct per km aftrek. Zijn te rijden aantal zakelijke kilometers zal voor een kalenderjaar naar verwachting boven de 100000 kilometer uitkomen met een leuke aftrek als gevolg (>19.000 euro). Het nadeel echter van een dergelijk hoog aantal kilometers is de grote privé afstand die dient te moeten worden gereden om te voldoen aan de eerder genoemde regel dat ten minste 10 procent van de gereden kilometers privé dienen te zijn ( > 90 % zakelijk impliceert < 10 procent privé). Ik kan me voorstellen dat voor een dergelijk hoog aantal zakelijke kilometers deze 10 procent regeling niet relevant is zolang het aantal privé kilometers maar boven een bepaald absoluut aantal uitkomt. Wie weet hier meer over te vertellen? Of waar kan ik meer hierover vinden? Zou het misschien zinvol zijn jhierover een brief naar de belastinginspecteur schrijven?
  11. Ook nu zit je er weer naast. http://www.belastingbelangen.nl/artikel/Bestelauto_zonder_bijtelling_bijrijderstoel_geen_bezwaar en ook http://www.autoenfiscus.nl/bijtelling.html Op de site van de belastingdienst staat: De regels voor privégebruik van een auto gelden ook voor bijna alle bestelauto's. Uitzondering hierop zijn bestelauto's die bijna uitsluitend geschikt zijn voor het vervoer van goederen. Ik vermoed dat één van die uitzonderingen de (sluitende) rittenadministratie betreft. In de eerder aangehaalde wet op de inkomstenbelasting wordt alleen gesproken over een rittenadministratie in artikel 3.20 in bepaling 2 en 5. Bepaling 3 stelt dat alle bepalingen niet gelden voor bestelauto's die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen. Met de vriendelijke groeten van Bart 8)
  12. klopt, die 19ct is verkeerd, kloppend zou zijn: ".. een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal de werkelijke kilometerkosten" Maar jou eerdere bewering klopt dus niet: ".. stoel of geen stoel, meer dan 500 kilometer privé rijden betekent dan ook automatisch dat je voor de bijtelling in aanmerking komt."
  13. Ok, dat komt overeen met wat ik dacht. In mijn eerste bericht repte ik over 19ct, maar dat moeten de werkelijke kosten per kilometer zijn en dat kan natuurlijk meer of minder dan die 19ct zijn. In feite is jouw manier van rekenen hetzelfde als de privé kilometers vermenigvuldigen met de werkelijke kosten per kilometer. Klopt. Ik heb net door de aangifte van 2015 gebladerd en daar was het precies zoals jij beschrijft. Nu zit ik alleen nog te klooien met de aangifte van 2014. Die wilde ik vandaag opnieuw opsturen, met enkele gewijzigde gegevens waaronder een correcte berekening van de bijtelling. Lukt alleen niet. Ik moet een bijtellingspercentage kiezen ( 4 7 14 20 of 25 procent) wanneer ik de de volgende vragen als volgt beantwoord: Is deze auto in 2014 voor het eerst op naam gezet? Ja Aantoonbaar 500 km of minder privé gereden? Nee (Overigens kan ik de cataloguswaarde van de wagen op 0 zetten zodat er effectief geen bijtelling plaatsvindt) Overigens komt in de aangifte van 2013 de vraag "Is deze auto in 2013 voor het eerst op naam gezet?" niet voor. Als ik daar op vraag "Aantoonbaar 500 km of minder privé gereden?" met nee beantwoord ontkom ik ook niet aan een standaard bijtelling.
  14. Misschien, maar in de zin waar jij geen brood van kan bakken geef ik aan dat mijn bestelwagen valt onder, naar ik vermoed de jou onbekende categorie bestelwagens die door aard of inrichting uitsluitend of nagenoeg uitsluitend geschikt blijken te zijn voor vervoer van goederen. Voor deze bestelwagens is een uitzondering gemaakt op de normale bijtelling zoals beschreven in artikel 3.20 "Bijtelling privé-gebruik auto" van de wet op de inkomstenbelasting 2001. Zie artikel 3.20.3: http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20inkomstenbelasting%202001.html#372 en http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/auto_en_vervoer/auto_van_de_onderneming/autokosten/privegebruik_bedrijfsauto/
  15. Dag allen, in het geval een bestelwagen zonder bijrijdersstoel, waarbij de bevestigingspunten van een dergelijke stoel zijn weggeslepen of dichtgelast hoeft geen kilometerverantwoording te worden bijgehouden en vindt er alleen een aftrek op de autokosten plaats van de gereden privé kilometers maal 19ct. Het lijkt er op de belasting aangifte applicatie hier anders over denkt. Aangezien ik meer dan 500 km privé heb gereden vul ik bij de vraag of ik aantoonbaar minder dan 500 km heb gereden, nee in. Het programma laat mij daarop een bijtellingspercentage kiezen en rekent dan de te verrekenen bijtelling uit. Echter een dergelijk bijtellingspercentage zou niet op mijn bijzondere situatie van toepassing zijn. Toch? Of is er een uitzondering in gevallen waarin op jaarbasis meer dan 500 km privé wordt gereden? Vriendelijke groeten, Bart
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept