bcastelijns

Senior
  • Aantal berichten

    64
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe

bcastelijns's trofeeën

  1. Ik heb wat spullen van een website (Mr-Auto.nl) gekocht. De exploitant van deze website is dit bedrijf: Maatschappelijke benaming: Mister Auto Maatschappelijke zetel: 19 rue Alfred de Musset, 69100 Villeurbanne, Frankrijk Telefoon: 0858 88 63 90 Juridische vorm: vereenvoudigde aandelenvennootschap (SAS = “Société par actions simplifiée” naar Frans recht), met een kapitaal van € 4.374.600 RCS Lyon 508 332 244 APE-code: 4532Z Intracommunautair BTW-nummer: NL823282867B01 Publicatieverantwoordelijke: Jean-Michel Booh-Begue Contact: klantenservice@mister-auto.nl Ontwerp: Mister Auto Webhosting: Google Maatschappelijke zetel: Gordon House, Barrow Street, Dublin 4, Ireland Telefoon: +35314361000 De factuur heb ik geanonimiseerd en toegevoegd als bijlage. De vraag is of ik met dit document btw mag terugvragen bij de Nederlands belastingdienst, op dezelfde wijze als dat ik dat doe bij inkoopfacturen van Nederlandse leveranciers. mvg, Bart
  2. In eerste instantie ga ik de auto zelf ophalen (ik zorg natuurlijk dat ik sleutels heb). Wellicht via automatische incasso, ik weet niet af dat mogelijk is. Ik spreek een vast bedrag per maand af, en het totaalbedrag delen we door dat bedrag en dan weten we hoeveel maanden er een aflossing moet plaatsvinden. Hoe minder maanden hoe liever natuurlijk. Typische arbeid voor een gepensioneerde.
  3. Hoi Paul, Ik ben van van plan het contract te registreren van de belastingdienst. Ik wist niet dat dat kon. Bedankt voor het aanstippen. In geval van vervreemding zit ik met gedoe. Het zij zo. In het geval dat erven mijn eigendom niet erkennen, dan zit ik met gedoe. Maar juridisch sta ik sterk lijkt me. In geval van total loss wordt het contract automatisch ontbonden. Eventuele schade-uitkeringen zullen door de verzekeringsmaatschappij rechtstreeks aan mij worden uitgekeerd. Hiervoor dient in overleg met de verzekeraar e.e.a in de polis te worden opgenomen. Dat is dus een aandachtspunt waar ik door jou achter kom. M.b.t. tot beslaglegging: In de voorwaarden heb ik zojuist een aantal bepalingen toegevoegd (gekopieerd en geplakt van een andere post op Higherlevel). Ook hiervoor dank.
  4. Ik denk dat ik er uit ben. Met de tenaamstellingscode (en vrijwaringsbewijs) is het mogelijk door de lessee, de geleaste wagen stiekem te verkopen. Het is vanuit dat oogpunt beter de tenaamstellingscode niet aan de leaser te geven. De te naamstellingscode wordt aan de koper gegeven bij het kopen van de auto. Een leasemaatschappij kan daar niet bij aanwezig zijn, dus is voor hen een regeling in het leven (OTT). Maar aangezien ik degene ben die de wagen koopt, hou ik de tenaamstellingscode gewoon zelf.
  5. Nee, dat is geen optie voor mij, maar bedankt voor het aanstippen.
  6. Ja klopt, zakelijk. Ik kom hierover geen bepalingen tegen in het lease-contract en de algemene voorwaarden. Maar het is goed om hierover na te denken. Ik vind: https://zakelijkelease.dsautomobiles.nl/veelgestelde-vragen/tijdens-contract Maar in principe denk ik dat er toch vanuit mag gaan wanneer er niet aan de betalingsverplichting kan worden voldaan de auto bij mij moet worden ingeleverd? Daar is wel een bepaling over opgenomen in de algemene voorwaarden.
  7. De waarde van de wagen zal niet meer dan 10000 euro betalen ex btw en ex bpm. Wil het echt slecht lopen dan ga ik misschien 2000 euro in de boot. Eventueel kan ik dit risico verkleinen via een aanbetaling van de leaser (bijvoorbeeld 2000 euro). Edit: Eventueel verlies na verkoop door total loss, kan worden verhaald op de leaser lees ik net in de voorwaarden.
  8. De bedoeling is de auto dusdanig te verzekeren dat er bij schade door schuld van de lessee een uitkering van de verzekering volgt. Dat zal dan de waarde van de auto betreffen net voor het ongeluk , min, het eigen risico, min, de prijs die een opkoper er nog voor geeft. Dan kan het zijn dat restwaarde voor het ongeluk laag wordt ingeschat en/of dat ik een lage prijs krijg van de opkoper, wat resulteert in een verlies ten opzichte van de uitgekeerde termijnen. Hoe eerder er sprake is van total loss, hoe groter de kans dat er sprake is van verlies. Dit wordt wel afgedekt in de algemene voorwaarden. Verlies zal in dit geval worden verhaald op de leaser. Maar goed, het is natuurlijk wel een hoop gedoe, en wellicht dat de leaser het verlies niet zomaar kan compenseren. Dat kan ik niet afdekken.
  9. Hoi, een van mijn onderaannemers heeft gevraagd hem een auto te financieren. Dankzij zijn hoge leeftijd (80 jaar) lijkt het niet makkelijk een financiering te krijgen via een lease-maatschappij. Als iemand misschien toch weet waar hij de wagen wel zou kunnen laten financieren dan hoor ik dat natuurlijk graag. Eerlijk gezegd heb ik zelf nog maar bij 1 partij geïnformeerd. Voor de duidelijkheid, de financiering betreft een lening met de auto als onderpand, waarbij ik juridische eigenaar blijft en de auto op naam van de onderaannemer wordt gesteld. Mijn vraag gaat over de ondernemen stappen: 1) Ik betaal de auto. 1.1) Bij de koopovereenkomst zet ik mijn handtekening, en haal de auto op. 2) Onderaannemer en ik tekenen een leasecontract (gedownload op https://www.overeenkomsten.nl/) met verwijzing naar de algemene voorwaarden Financial Lease (ook gedownload op https://www.overeenkomsten.nl/) 2.1) In het contract wordt onder andere vastgelegd dat ik de eigenaar van de auto ben. 3) De procedure m.b.t. de tenaamstelling is onduidelijk. Een en ander is wel terug te vinden als de financier een leasemaatschappij betreft, maar dat ben ik niet. Ik lees bijvoorbeeld: "Door een verstrekkingsvoorbehoud op de lease auto te plaatsen ontvangt de leasemaatschappij de tenaamstellingscodes en kan de auto niet zonder hun medeweten worden verkocht" (https://www.financialleaseforyou.nl/blogs/verstrekkingsvoorbehoud-lease-auto/) Het schijnt dus van belang te zijn dat ik de tenaamstellingscodes in handen krijg, en niet de onderaannemer. Kloppen deze stappen, en wat zijn de stappen bij punt 3? Alvast bedankt voor jullie reacties, met vriendelijke groet, Bart
  10. Met terugboeken, bedoel je daarmee dat ze de btw weer terug naar mij overmaken?
  11. Ja zo bedoel ik hem. Dus Factuur 100 euro, waarbij netto en totaal gelijk zijn (100 euro) met de opmerking: btw verlegd. Staat geen btw op de factuur alleen het netto/totaal bedrag. De betaling is 121 euro
  12. Zojuist heb ik een factuur ontvangen over producten die ik heb gekocht via de Nederlands website van Amazon. Er staat geen btw op de factuur. De btw is verlegd. en de leverancier is Amazon Polen. Het bedrag wat ik heb moeten betalen is echter inclusief btw. Is dat een correcte manier van handelen door Amazon?
  13. onderstaande links geven al antwoord: https://www.vanoers.nl/nieuws/transport-en-logistiek/doorberekenen-van-tolkosten-btw-verschuldigd/ https://www.dezaak.nl/belastingen/doorlopende-posten-en-de-btw/
  14. Sommige bedrijven factureren gemaakte tolkosten aan mij zonder dat ze daar BTW over rekenen. Volgens hen mogen ze dat niet niet doen van de boekhouder, maar uitleggen kunnen ze het niet. Wat is de correcte werkwijze in deze?
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.