• 0

paar vragen regels VOF

mijn nicht en ik zijn bezig een webwinkel op te starten en ik vroeg mij een paar dingen af:

 

1. als er een werkt en belastingdienst ziet haar als freelancer omdat zij ook ernaast werkt, kan belastingdienst mij dan wel zien als ondernemer? dus 2 soorten inkomstenbelasting ?

 

2. als er hypotheekschulden zijn van 1 van ons, kan er dan beslag worden gelegd op inkomsten website? is dit te voorkomen? door bv. er op tijd eenmanszaak van te maken? kan er dan later weer vof van gemaakt worden?

 

3. stel dat er beslag wordt gelegd op inkomsten website door schulden van 1 van ons. Wordt er dan rekening gehouden met dat de inkomsten bruto zijn? Als we een contract opstellen dat de inkomsten 50/50 worden verdeeld kunnen ze dan alsnog aan deel van de andere komen of alleen aan de 50% van de persoon die schulden heeft.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Tabitha,

 

1. Ja, dat kan. De beoordeling van het ondernemerschap (val je in het vakje 'winst' of het vakje 'ROW') vindt plaats op het niveau van het individu. Het is dus mogelijk dat de winst van vennoot A gezien wordt als 'resultaat uit overige werkzaamheden' en de winst van vennoot B als 'winst uit onderneming'. Tegelijkertijd moet er dan wel veel verschil zitten in de mate van risico die jullie lopen, de hoeveelheid tijd die er in gestoken wordt, het aantal opdrachtgevers, etc. etc. Aangezien er in de praktijk sprake is van één onderneming, zal het verschil 'm hooguit zitten in tijd en zal opdrachtgevers en risico min of meer gelijk oplopen.

 

2. Interessante vraag. Als de bank jouw winstdeel afpakt omdat je nicht haar hypotheekrente niet betaalt, lijkt me dat ietwat onredelijk. Maarja, het is wel een bank. Als ik de bank was, overigens, zou ik geen beslag leggen op de inkomsten van de site, maar gewoon zeggen "draag die site maar voor ons over, dan verkopen wij 'm wel voor X euro aan een derde". Mag dat? Die site is voor pakweg de helft eigendom van de andere vennoot, dus dan moet de bank van goede huize komen, lijkt mij.

 

Als je een VOF omzet in een eenmanszaak, geldt voor de uittredende vennoot dat deze zijn onderneming 'staakt'. Die uittredende vennoot moet dan belasting betalen over de winst die ontstaat door de staking. Stel dat jullie 3.000 euro gestoken hebben in de ontwikkeling van de webshop, maar bij uittreden is 'ie zo succesvol dat 'ie 43.000 euro waard is, dan wordt door de staking zo'n 40.000 gedeeld door 2 = 20.000 stakingswinst gerealiseerd waarover afgerekend mag worden.

 

Als een eenmanszaak omgezet wordt in een VOF is dit niet aan de orde. Je krijgt dan wel de vraag voor welk bedrag of inspanning iemand zich in mag kopen in een - hopelijk - succesvolle onderneming.

 

Overigens heb ik geen ervaring met pogingen om 'de bank te slim af te zijn', maar ik vrees dat je - tenzij je Martijn Krabbé heet - van een koude kermis thuis zal komen.

 

3. volgens mij is dit dezelfde vraag?

 

 

Het is natuurlijk mijn zaak niet, maar als je zulke grote beren op de weg ziet, kun je je ook afvragen of een VOF wel zo'n goed idee is. Je kunt de webwinkel ook alleen opstarten als eenmanszaak en je nicht als freelancer af en toe inhuren.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de duidelijke antwoorden!

 

ik ben gewoon een beetje onzeker omdat wij allebei van plan zijn een huis te kopen binnenkort (niet samen) en je zoveel verhalen hoort over dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen door omstandigheden.

 

Ik ben bv bang dat mijn nicht en haar man de hypotheek niet meer kunnen betalen en er dan beslag wordt gelegd op de inkomsten van de website en als er dan inkomstenbelasting moet worden betaald is alles door de bank 'ingepikt' en zit ik ook in de problemen omdat ik de inkomstenbelasting niet kan betalen. Of andersom natuurlijk, dat mijn nicht in de problemen komt door mij.

 

Maar ik zal eens bellen met de kvk of dit mogelijk is als we contractueel vastleggen dat we 50/50 doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.