• 0

Voordelen starten van een buitenlandse vestiging

Beste allemaal,

 

Ik zit, zoals het eruit begint te zien, in een vrij unieke situatie. Dit zeg ik omdat ik inmiddels contact heb gehad met meerdere instanties zoals de KvK, belastingdienst etc. maar er is niemand die mij de juiste antwoorden kan geven.

 

Ik ben een Nederlander woonachtig in Finland. Vanuit Finland werk ik voor mijn Nederlandse eenmanszaak. Deze zaak is nog steeds Nederlands omdat het merendeel van mijn klantenbestand uit Nederland komt. Op dit moment is het echter zo dat ik er ook een aardige zwik Finse klanten bij begin te krijgen en vandaar dat ik aan het opzetten van een Finse vestiging begin te denken.

 

Ik heb het afgelopen jaar veel in de clinch gelegen met zowel de Nederlandse als de Finse belastingdienst over de vraag waar welke belastingen te betalen. Helaas houden de 2 partijen er allebei een eigen denkwijze op na en heb ik besloten na ontvangst van een officiële brief van de Nederlandse belastingdienst hun advies op te volgen, mijn zaak is immers Nederlands. De situatie is nu dat ik in Nederland alle bedrijfsgeralateerde belastingen betaal en in Finland betaal ik al mijn privé gerelateerde belastingen zoals inkomsten belasting.

 

Nu ben ik mij echter gaan afvragen wat de voor en nadelen voor mij zouden zijn in het geval ik een buitenlandse vestiging ga opstarten van mijn bedrijf. De vragen waar ik maar moeilijk antwoorden op kan vinden zijn als volgt:

 

1. Is het mogelijk om voor een eenmanszaak een buitenlandse vestiging te starten?

2. Indien dit mogelijk is welke voor en nadelen zitten hier dan aan?

3. Indien er een buitenlandse vestiging is dan zou deze mijn "salaris" kunnen betalen, het gezeur met de diverse belastingdiensten zal dan ook over zijn?

 

Vriendelijk bedankt voor jullie inzicht,

Mark

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Ja, het is mogelijk een vaste inrichting in een ander land te hebben, maar dat vereist in de regel wel een vaste werkplek waar ook regelmatig wordt gewerkt.

 

2. Bij een (naar fiscale maatstaf) vaste inrichting moet in het vestigingsland de wereldwinst worden aangegeven en in het V.I.-land de V.I.-winst, waarbij vervolgens het vestigingsland doorgaans voorkoming van dubbele belasting verleent. In jouw geval zal Finland vermoedelijk het standpunt innemen dat Finland het vestigingsland is (wat Finland nu kennelijk ook al doet).

 

3. Nee. Je hebt geen salaris, maar je geniet winst, en die wordt belast in het land dat ingevolge het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting daarover belasting mag heffen. Die discussie wordt daarmee dus niet opgelost, zij het dat je, als beide landen bevestigen dat er een vaste inrichting is, je in ieder geval verzekerd bent van verdragstoepassing.

 

Overigens, op basis van de verstrekte informatie is niet te zeggen welk land nu gelijk heeft. Beide landen hebben er, zolang je winst maakt, belang bij om die winst naar zich toe te halen en zullen bij twijfel graag hun eigen kant op redeneren. Puur en alleen de omstandigheid dat het merendeel van de klanten uit Nederland komt, is niet direct aanleiding om de onderneming aan Nederland toe te rekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

@ronaldinho bedankt voor je uitgebreide antwoord.

 

Sorry voor mijn late reactie... paas gekte, je kent het wel :)

 

1. Dit klopt en dit heb ik ook. Ik zit minimaal 1x per maand voor een aantal dagen in Nederland om te werken.

 

2. Daar heb je gelijk in. Gelukkig heeft mijn accountant zowel een vestiging in Nederland als Finland en het lijkt erop dat ze er samen qua belastingen nu eindelijk uit zijn gekomen.

 

3. Die wordt voor mij al wat ingewikkelder maar ik denk dat dit door de accountants netjes zal worden opgelost.

 

4. Dat snap ik inderdaad. Het is ongelofelijk hoe binnen een zogenaamd 1 Europa alles zo ingewikkeld kan zijn.

 

Tussenstand is dat ik bij de Finse "kvk" heb geïnformeerd betreffende het starten van een Finse vestiging voor een eenmanszaak. Zij hebben mij gemeld dat dit niet mogelijk is en dat de enige optie die ik hierbij heb is om ook een eenmanszaak in Finland naast mijn Nederlandse zaak te starten.

 

Zoals ik al zei, iedereen roept 1 Europa bladiebla... maar als ondernemer heb je er maar weinig profijt van naar mijn mening.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 80 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.