• 0

Samenwerken via optie op aandelen

Hoi

 

Wij zijn een klein bedrijf en hebben een grote opdracht binnengehaald voor een grote klant. Deze klant heeft als eis dat ze een optie op 50% van de aandelen koopt om in geval dat wij ons niet aan de gemaakte afspraken houden of om bijvoorbeeld hun eigen belangen te dienen zij de optie kunnen toepassen en een directeur kunnen plaatsen. Het product dat wij gaan leveren zal het kernproces van onze klant gaan beheersen en zij willen niet een onnodig risico lopen met een klein bedrijf zoals wij. Mijn vraag..

 

- Tegen welke gevaren zit ik aan te kijken? Ik heb al heel veel gelezen maar ik ben bang dat ik dingen over het hoofd zie.

- Ik zou graag een aparte B.V. willen oprichten voor deze samenwerking en het product onderbrengen/verkopen in die B.V. maar die B.V. heeft nog niet voldoende geld. Kan ik dat ook doen in de vorm van een lening?

- Hoe bereken ik het beste de optie premie?

- Is het mogelijk dat ik onze klant verplicht de aandelen binnen bijvoorbeeld 3 jaar te kopen? En na bijvoorbeeld 10 jaar verplicht te verkopen zodat de samenwerking tijdig is?

 

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

x

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Gefeliciteerd met het binnenhalen van je grote opdracht!!

 

Mijn eerste idee is eveneens een project-BV op te richten, die enkel voor de samenwerking dient. Dit is een joint venture (50-50) tussen jullie en je klant en beide partijen benoemen een directeur. Evt. kan je er ook een onafhankelijke derde bij halen (door jullie directeuren gezamenlijk te kiezen) die in geval van staking der stemmen beslist.

 

Jullie inbreng in de JV is de know-how t.b.v. dit project. Voor de oprichting kan je je klant wellicht laten aanbetalen en hiermee de oprichting financieren. Of wellicht kan je het bedrag van je klant lenen om aan de oprichtingsvereisten te voldoen. Dit kan je meteen weer aflossen. Let er wel even op dat de moeder dit leent en hiermee de aandelen in de dochter volstort. Mocht je niet bij je klant willen aankloppen, dan zou het m.i. ook mogelijk moeten zijn om met je getekende contract geld bij de bank te lenen

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.