• 0

Factureren via het systeem van een bemiddelaar

Soms doe ik een project via een bemiddelaar, die mij als zzp'er "verhuurt" aan een klant. Is iha niet aantrekkelijk omdat die bemiddelaar er met een grote marge tussen zit, maar soms kan het kwa tarief en is het een interessant project.

Begin dit jaar heb ik een opdracht gedaan via ComputerFutures. Die vroegen me om de facturen via hun urenregistratiesysteem te sturen, en dus niet zelf facturen te sturen. Dat had ik niet moeten doen. De factuur van februari heb ik ingevoerd in hun systeem op basis van de gewerkte uren, en ik heb na goedkeuring van de klant op "submit" gedrukt, en dan is de kous af. Dacht ik, want de factuur blijkt niet verwerkt, zonder dat ik dat kan zien. Nu heb ik opnieuw op "submit" gedrukt, en nu zeggen ze dat ze over een maand gaan uitbetalen. Een factuur van 28-2.

Dus, ten eerste, mijn advies is stuur altijd je eigen factuur.

En ten tweede, het is toch niet raar als ik ze vraag om de factuur nu per omgaande te betalen?

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik ken het probleem van genoemde partij, want ik had exact hetzelfde toen ik de eerste keer de factuur moest 'indienen'. Je kunt ze inderdaad geen factuur sturen en wellicht is het begrijpelijk, want CF is een enorm grote partij, die niet alleen in Nederland opereert en ook nog vele zustermaatschappijen heeft, die allemaal in de recruitering zitten. Als ze allemaal losse facturen zouden krijgen van honderden zzp'ers kan ik me voorstellen dat ze het overzicht kwijt raken. Dus dan maar geautomatiseerd via hun urensysteem. Echter hun urensysteem rammelt aan alle kanten en is zeer gebruiksonvriendelijk. Zodra je je uren hebt ingevuld moeten deze door de opdrachtgever worden goedgekeurd en zodra dat is gedaan, kun je je factuur opmaken. Hiervoor geef je je eigen factuurnummer op, koppel je de urenstaat er aan en druk je op submit. En inderdaad op dit punt dacht ik ook dat het was geregeld. Echter de volgende stap is dat je je vorige actie ook nog eens moet goedkeuren. De reden achter deze actie ontgaat mij werkelijk, maar als je dat dus niet doet blijft de factuur dus hangen in hun systeem en kun je wachten tot je een ons weegt totdat de factuur wordt betaald. Dat je dit moet doen staat ook niet echt duidelijk op het scherm ofzo, dus het zou mij niets verbazen dat vele gebruikers hier overheen kijken. Pas na deze goedkeuring (door jezelf notabene) duurt het ongeveer 4 weken tot je je geld krijgt. De eerste keer na een week of 5 trok ik zelf maar aan de bel, omdat ik toen nog van niets wist en werd er doodleuk gezegd dat ik de factuur nog moest goedkeuren. Ik natuurlijk direct gedaan, maar alsnog moest ik dan nog eens 4 weken wachten op mijn geld. Ik kon hoog of laag springen, maar er viel niets te regelen. Zelfs mijn contactpersoon gaf min of meer toe dat het systeem niet helemaal handig is, maar hij kon er verder niets aan doen, want het werd allemaal vanuit Engeland geregeld.

Al met al ben ik ook door diverse andere redenen helemaal klaar met CF en doe ik al tijden geen zaken meer met hun. Google maar eens op de naam, je vindt er genoeg over. Maar goed, dat even terzijde.

Zelfstandige loonslaaf

• 0

Dus nu heb jij eigenlijk niks te vragen. De factuur moet overgemaakt worden op de rekening van je tussenpartij en jij mag daarna nog eens wachten totdat die zin heeft om jou te betalen??? Hoe komt het dat je daarin bent getrapt?

Ik werk wel vaker via tussenpersonen. Maar de ene is de andere niet. En soms hebben ze leads die ik niet heb. Maar meestal doe ik het zonder ze, dat is minder gezeur en voordeliger voor mij en voor de klant.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar