• 0

importeren uit china

Hallo allemaal,

 

Ik ben een nieuw lid hier en spreek nog niet helemaal goed Nederlands, ik hoop dat jullie me kunnen begrijpen.

 

Ik kom uit China en sinds 2008 woon ik in Nederland. In China werkte ik 6 jaar in een import & export trading bedrijf, nu wil ik hun nieuwe producten hier importeren en verkopen. Mijn plan is: eerst twee dozen producten importeren en verkoop online, zo zie ik of er markt is voor dit soort nieuwe producten en zie hoe men reageren op mijn producten. Als het goed gaat, dan ga ik eenmanszaak beginnen, dus inschrijven bij KvK.

 

Ik ken de Nederlandse wet niet, maar ik wil alles onder de wet regaal doe. Ik heb nu een vraagje:

 

Moet ik nu van het begin al inschrijven bij KvK of aanmelden bij douane? Het gaat om het eerst paar keer kleine bestelingen worden per express post bij TNT/DHL. Moet ik toch van te voren aanmelden bij douane of het wordt gewoon inklaren door TNT/DHL en hoef ik alleen de BTW + invoerrechten aan hen betalen en verder niets mee te maken met KvK en douane?

 

Alvast bedankt voor elk antwoord.

 

Groetjes

Lin

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Lin,

 

Importeren uit je geboorteland..... Dat is voor jou iets heel anders dan dat wij NLers uit jouw geboorteland gaan importeren. Je Nederlands is heel goed en ik denk dat jij dus ook wel heel goed in de gaten hebt welke kwaliteiten-standaard jouw producten in NL en Europa moeten hebben. En natuurlijk heb je uitstekende contacten in je geboorteland. Veel plusjes dus om zo aan de slag te gaan.

 

Nu je vragen:

 

- Altijd eerst inschrijven bij KvK en een BTW nummer vragen bij de belastingdienst.

 

- Bij aflevering moet je BTW en invoerrechten afrekenen via de transporteur. Als de bedragen van je producten hoger worden, kun je voor je eenmanszaak vrijstelling vragen om die BTW voor te schieten en betaal je evt. alleen nog maar invoerrechten.

 

- Betaalde BTW ga je bij de BTW-aangifte weer verrekenen, zodat je die weer terug krijgt.

 

- Bedrag invoerrechten hangt af van het percentage. Informatie daarover kun je vragen bij de douane. als je de HS code van je product en de juiste omschrijving bij de hand hebt.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden en informaties allemaal!

 

Dus, ik mag niet zo maar twee dozen producten importeren via express TNT? Dat vind ik jammer want ik wil eerst gewoon op internet verkopen als markt onderzoek, daarna beslis ik of ik mijn webwinkel laat bouwen en bij KvK inschrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Je mag wel zomaar twee dozen importeren (lees: kopen en later versturen naar jou in NL). Wel zal je belasting erover moeten betalen. Verhandelen op internet zal helaas niet zomaar gaan tenzij je het bijvoorbeeld via Marktplaats aanbied.

 

Link naar reactie
  • 0

Uit eindelijk beslis ik om eenmanszaak direct te beginnen. Een webwinkel is beter dan verkopen op marktplaats, denk ik. Beinnen kort ga ik bij KvK inschrijven en een webwinkel tegelijk opbouwen.

 

Hartelijk bedankt voor jullie informaties, ze zijn echt nuttig.

 

Groetjes,

Lin

 

Link naar reactie
  • 0

Wat de meeste zeggen klopt helemaal niet... Je mag een webwinkel beginnen zonder inschrijving bij KVK, kun je gewoon bij je belastingaangiften opgeven onder "overige" inkomsten. (Kan zelfs tot 10.000 euro per jaar, maar weet ik niet 100%) Kun je bij de K.V.K vragen navragen, afspraak is gratis. En je betaald natuurlijk gewoon de importbelasting via de douane.

 

Dus initieel kan het beter zijn om gewoon een pilot/test te doen zonder inschrijving. En als het aanslaat, dan inschrijven.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat de meeste zeggen klopt helemaal niet... Je mag een webwinkel beginnen zonder inschrijving bij KVK, kun je gewoon bij je belastingaangiften opgeven onder "overige" inkomsten. (Kan zelfs tot 10.000 euro per jaar, maar weet ik niet 100%) Kun je bij de K.V.K vragen navragen, afspraak is gratis. En je betaald natuurlijk gewoon de importbelasting via de douane.

 

Dus initieel kan het beter zijn om gewoon een pilot/test te doen zonder inschrijving. En als het aanslaat, dan inschrijven.

 

 

 

 

 

Maar dan heb je straks wel een 21% hogere inkoopprijs!

Link naar reactie
  • 0

Wat de meeste zeggen klopt helemaal niet... Je mag een webwinkel beginnen zonder inschrijving bij KVK, kun je gewoon bij je belastingaangiften opgeven onder "overige" inkomsten. (Kan zelfs tot 10.000 euro per jaar, maar weet ik niet 100%) Kun je bij de K.V.K vragen navragen, afspraak is gratis. En je betaald natuurlijk gewoon de importbelasting via de douane.

 

Dus initieel kan het beter zijn om gewoon een pilot/test te doen zonder inschrijving. En als het aanslaat, dan inschrijven.

 

 

 

 

 

Maar dan heb je straks wel een 21% hogere inkoopprijs!

 

Dan klopt, maar wat veel mensen hier zeggen dat het niet zou mogen klopt niet. Als je inschrijft bij K.V.K. kost ook geld en vooral tijd, omdat je dan ook meteen met de belastingsdienst te maken gaat krijgen. Doel van pilot/test is ook testen en niet winst maken.

 

Maar goed inschrijven is opzich natuurlijk ook beter voor het vertrouwen van de consument in je bedrijf. Maar als je je bedrijf wilt runnen van uit je huis, heb je ook flink aantal punten waar je rekening mee moet houden.

 

Mag het van de gemeente, en bestemmingsplan? Als mensen er constant mensen voor verkeerschaos zorgen in je straat of vrachtwagens de weg blokkeren met leveringen, krijg je klachten. Huur je? Dan kun je ook problemen krijgen met eigenaar van het huis.

 

En persoonlijke overlast... staan er constant mensen voor je deur. Mocht je een oneenigheid krijgen met een verkeerd persoon staan die opeens boos voor je deur. Veiligheid qua inbreken etc, mensen kunnen via de website gemakkelijk er achter komen dat je dat spul in huis hebt liggen (en misschien veel geld als mensen komen afhalen aan de deur)

 

Je moet het apart verzekeren want valt standaard niet onder de inboedelverzekering.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt RobertQingdao en P.J.

Dag allemaal,

 

Sinds vorige week ben ik bezig met mijn webwinkel opbouwen. Ben ook weer bij kvk geweest, ze zei dat ik beter eerst de webwinkel opbouwen, dan bij hun inschrijven, dan een apart bankrekening openen, dan eigen zaak beginen...

 

Deze week zal mijn webwinkel klaar met opbouwen, dan ga ik naar kvk, inschrijven aanvragen of net als RobertQingdao zei, kan beter zonder inschrijven. Als ze zeggen dat ik als beginner kan beter zonder inschrijven, dan vraag ik verder wat moet ik doen met belasting.

 

Ik zelf denk dat een webwinkel zonder inschijven bij kvk is minder betrouwbaar. Ik kocht ook wat via webwinkel, ik keek altijd eerst of hij ingescheven heeft bij kvk voor ik betaald.

 

Groetjes,

Lin

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.