• 0

Webwinkel opstarten in Marokko gelukt

Een aantal maanden geleden heb ik wat berichten gepost met betrekking tot het opstarten van een onderneming in Marokko.

 

Met ups en downs is het samen met mijn compagnon gelukt om dit te realiseren. Wij zaten toen nog in een brainstorm fase, maar mijn idee om een computerwinkel te beginnen is de basis geweest.

 

Wij hebben er nu voor gekozen om het bij een webwinkel te houden en daar de focus op te houden. Door een zeer breed assortiment op het gebied van computer hardware te hanteren, willen wij erachter komen welke producten echt aanslaan in Marokko.

 

Het was een grote uitdaging om grotendeels vanuit Nederland (met een full time baan) in Marokko een bedrijf op te starten. Ik moet zeggen dat het zonder hulp van mijn compagnon in Marokko niet gelukt was, maar dat een creatieve benadering altijd zijn vruchten afwerpt.

 

Graag hoor ik van jullie wat jullie van mijn webwinkel vinden. Dit mag over alles gaan: layout, assortiment, prijzen, structuur etcetera.

 

Ondanks het feit dat mijn webshop nu veel artikelen heeft wil ik mij op den duur gaan focussen op bepaalde productgroepen. Zelf heb ik al ideeën, maar wellicht hebben jullie tips. VAR worden heeft ook mijn voorkeur op den duur.

 

(Bijgaand ook een flyer voor een betere herkenning van mijn bedrijf)

 

 

.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Altijd leuk om te horen dat zoiets lukt - nu maar hopen dat het goed gaat lopen.

 

Ik heb heel even naar de site gekeken, en wat me meteen opviel is dat wanneer je op 'laptops' (oid) klikt je niet direct een overzicht krijgt, maar een zoekformulier. Ook lijkt de bestandsgrootte ipv de bestandsnaam als bijschrift bij de fotos in beeld te komen - vreemd ;)

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt als je op het icoon van laptops klikt dan kom je in een laptopfinder terecht. Het is echter ook mogelijk om via categoriën laptops te kiezen en dan krijg je wel meteen alle laptops te zien.

 

De vraag is of je als klant (via de laptopfinder) het erg vindt om niet meteen laptops te zien, maar in plaats daarvan eerst een selectie moet maken.

 

De bestandsgrootte aanduiding bij de foto's, daar heb ik eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. Waarschijnlijk op initiatief van de webdeveloper :-) En ik zou eigenlijk niet weten waarom. Is het beter om het weg te halen?

.

Link naar reactie
  • 0

Is dit een soort online media markt in marokko?

Ben afgelopen jaar voor 1 maand naar marokko geweest, en merkte dat internet nog niet overal even soepel te gebruiken is.

Ook denk ik dat gezien de situatie daar, niet iedereen in staat is om zo even een laptop nieuw te bestellen zoals dat in Nederland wel gebeurd.

Site ziet er netjes uit, alleen wat ik erg vaak zie is dat de teksten in logo,s zo onscherp zijn.

Denk wel dat dit zeker potentie heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt als je op het icoon van laptops klikt dan kom je in een laptopfinder terecht. Het is echter ook mogelijk om via categoriën laptops te kiezen en dan krijg je wel meteen alle laptops te zien.

 

De vraag is of je als klant (via de laptopfinder) het erg vindt om niet meteen laptops te zien, maar in plaats daarvan eerst een selectie moet maken.

 

Die categorien had ik nog niet eens gezien, dus neem aan dat dat voor andere bezoekers ook zal voorkomen. Als je op een icoontje met laptops klikt in een webwinkel, verwacht je - denk ik - dat er gewoon een overzicht van laptops in beeld komt. Uiteraard kan daar best een filter bij om de selectie alsnog te verfijnen (doen de meeste winkels op die manier).

 

Link naar reactie
  • 0

Ja dat klopt als je op het icoon van laptops klikt dan kom je in een laptopfinder terecht. Het is echter ook mogelijk om via categoriën laptops te kiezen en dan krijg je wel meteen alle laptops te zien.

 

De vraag is of je als klant (via de laptopfinder) het erg vindt om niet meteen laptops te zien, maar in plaats daarvan eerst een selectie moet maken.

 

Die categorien had ik nog niet eens gezien, dus neem aan dat dat voor andere bezoekers ook zal voorkomen. Als je op een icoontje met laptops klikt in een webwinkel, verwacht je - denk ik - dat er gewoon een overzicht van laptops in beeld komt. Uiteraard kan daar best een filter bij om de selectie alsnog te verfijnen (doen de meeste winkels op die manier).

 

 

 

Ja, dat is inderdaad een keus die je kan maken. En ik dat het een verbetering is om een combinatie te maken van een overzicht en een filter die je kunt toepassen.

 

Aan de andere kant probeer ik als opstartende bedrijf de kosten zo minimaal mogelijk te houden. Vandaar dat er nog een aantal zaken in mijn webshop ontbreken. Op den duur zal ik van een lage kosten strategie over moeten gaan naar een strategie waarmee ik mij ga onderscheiden tov concurrenten.

 

 

.

Link naar reactie
  • 0

Waarom is de site alleen maar franstalig het lijkt mij verstandiger het ook in het Arabisch aan te bieden.

 

Dat is een inderdaad een terechte opmerking. Je merkt echter dat het Frans in de zakelijke wereld van Marokko veel gangbaarder is. Ook emails die ik ontvang (ook consumenten) zijn vaker in het Frans.

 

Daarentegen is de mondelinge communicatie veelal in het Marokkaans-Arabisch.

.

Link naar reactie
  • 0

Hoi ik ben zelf ook marrokaans en handel zo nu en dan in elektronica in casablanca.

De site ziet er wel netjes uit. Wel zoals vele hebben opgemerkt teveel knopjes om je keuze duidelijk te maken. Want het eerste wat je wil is dat de klant alles ziet wat je hebt en miscchien wel geintereseerd word in producten die hij pas heeft gezien en waarvoor hij eigenlijk niet eens naar de site toe kwam.

Alleen vind ik de prijs heel erg hoog in vergelijking met de prijs die je voor gelijkwaardig producten daar in de winkels/markten koopt. Vooral de mobiele telefoons en accecoires. Die zijn goedkoop verkijgbaar in marokko en ze kunnen ook goed doorverkocht worden. Maar daarbij moet je marge niet zo erg hoog zijn want dat schrikt driekwart al af op de site als diegene het op de hoek goedkoper kan krijgen. Ten tweede is het miscchien wel handig om tweede hands maar nog nieuw uitziende mobiele telefoons aan te kunnen bieden. Daarbij kan je prijs veel lager worden op internet en is je winst marge meestal wel een stuk hoger dan als je het nieuw koopt. Zo ook voor laptop's. Ik ben zelf meer bezig in de mobiele telefoon 'industrie'. Maar hier valt goed te verdienen als je dat implementeerd in je site. En deze 2de handse maar zo goed als nieuwe producten zijn ook gewenst door de marokanen voor de andere producten die je hebt. Vooral als je kan laten zien dat ze in bv bekende bedrijf gebruikt werden/worden.

En tot slot als je Kopieer machines nodig hebt. Daarmee bedoel ik de grote kopieer machines voor je site wel een beetje oud model maar het zijn nieuwe perfect werkende kopieeraparaaten nog in verpakking dan kan je me ook raadplegen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.