• 0

Toleranties grootste bron van stress

Alle belangrijke doorbraken waren breuken met het oude gedachtegoed (Thomas Kuhn)

 

Er werd me onlangs verteld dat de grootste bron van stress voor mensen toleranties zijn. Dat vond ik vreemd. Immers het woord tolerantie had voor mij een positieve klank en stress een negatieve. Op welke manier hadden deze twee begrippen met elkaar te maken? In de Dikke van Dale staat dat tolerantie = verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden. Dat lijkt mij een positieve eigenschap. Echter verdraagzaamheid is iets anders dan respect hebben voor andersdenkenden, of andersdenkenden in hun waarde laten.

Tolereren heeft te maken met verdragen, dulden, gedogen en toelaten. Met andere woorden als je iets tolereert, gaat het eigenlijk tegen je eigen ideeën en waarden in, maar je besluit om het te verdragen, om een oogje dicht te knijpen, om er niets over te zeggen. En dat is waar de kiem van stress ontstaat.

Op basis van deze kennis ben ik bij mezelf eens nagegaan waaruit mijn toleranties bestaan. En ik kwam op een aanzienlijke lijst. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Ik tolereer;

Een hongergevoel terwijl ik gewoon doorwerk

Een stapel rotzooi op mijn bureau die er al twee weken ligt

Dat klanten op het laatste moment hun afspraak afzeggen

Dat ik niet toekom aan het uitlezen van een boek waarin ik bezig ben

Dat mijn plinten in mijn huis na 5 jaar nog steeds los liggen

Een aangeboden biertje terwijl ik eigenlijk naar huis wil

Dat mijn visitekaartje achterhaalde informatie geeft en niet mijn gewenste huisstijl uitstraalt

 

Terwijl ik altijd dacht een tolerant mens te zijn, ben ik daar op basis van dit inzicht direct mee opgehouden. Zodra woorden als "laat maar, 't is wel ok/goed, als jij dat wilt, niet zo erg " zich in mijn brein ontspruiten, gaat er direct een alarmbelletje rinkelen en vraag ik mij af: wil ik dit echt? En zo niet, dan zeg ik dat en/of handel ik ernaar. Het is ongelofelijk wat een opgeruimd gevoel en rust dat geeft.

 

Iedereen heeft wel de ervaring dat een klein nietszeggend detail plotseling kan uitmonden in een enorme ruzie of probleem. De zogenaamde druppel?Om te voorkomen dat de emmer vol komt te staan, is het beter de druppels direct aan te pakken.

 

Tip

Ga voor jezelf eens na waaruit jouw toleranties (de druppels in de emmer) bestaan. Maak een lijstje. Besluit om minimaal 1 tolerantie per week uit de weg te ruimen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi,

 

Een leuk artikel. Het probleem wat veel mensen met stress hebben is dat ze niet weten waar het vandaan komt. En zoals je ook in je artikel beschrijft : is het een ophoping van gebeurtenissen. In het begin heb je dat vaak niet door, maar je wordt er langzaam steeds ontstabieler van. En op een bepaald moment barst de bom, alle emoties komen vrij.

 

Je moet zeker bij jezelf nagaan : wat doe ik? doe ik wat ik wil? zo niet, hoe kan ik dat veranderen?

 

Groeten, Erik-Jan

Als je jezelf niet serieus neemt, doen andere dat ook niet!

Link naar reactie
  • 0

Alle belangrijke doorbraken waren breuken met het oude gedachtegoed (Thomas Kuhn)

 

Een hongergevoel terwijl ik gewoon doorwerk

Een stapel rotzooi op mijn bureau die er al twee weken ligt

Dat klanten op het laatste moment hun afspraak afzeggen

Dat ik niet toekom aan het uitlezen van een boek waarin ik bezig ben

Dat mijn plinten in mijn huis na 5 jaar nog steeds los liggen

 

 

Herkenbaaar!!!! ;D :o

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.