• 0

Advieswerk als particulier

Hallo,

 

Ik ben voor een bedrijf gevraagd om advieswerk te verzorgen.

Ik ben echter particulier en verwacht dat dit een eenmalige opdracht is.

 

Kan ik als particulier een factuur naar dit bedrijf sturen?

Zo ja, moet ik dan het totaalbedrag volgend jaar opgeven bij mijn inkomsten of op een andere manier?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan ik als particulier een factuur naar dit bedrijf sturen?

 

Ja. Je moet daar geen btw op heffen.

 

Zo ja, moet ik dan het totaalbedrag volgend jaar opgeven bij mijn inkomsten of op een andere manier?

 

Je moet de inkomsten (= omzet - kosten) inderdaad opgeven bij "Inkomen uit overig werk" voor de inkomstenbelasting 2012. Kopieën van je facturen en van eventuele onkostenbonnetjes bewaren.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben voor een bedrijf gevraagd om advieswerk te verzorgen.

Ik ben echter particulier en verwacht dat dit een eenmalige opdracht is.

 

Kan ik als particulier een factuur naar dit bedrijf sturen?

Zo ja, moet ik dan het totaalbedrag volgend jaar opgeven bij mijn inkomsten of op een andere manier?

 

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

 

 

Ja, het advies van renep is op zich juist.

 

Wel wil ik een aanvulling geven.

 

Je denkt dat het eenmalig is maar je weet het niet zeker.

 

De vraag is dan wat te doen als het meer dan een enkel keer wordt en ook is er de vraag

voor welk bedrag die ene opdracht is aangegaan.

 

Stel dat het een karwei is van duizenden euro's, dan kun je aan het einde van het boekjaar

je opdrachtgevers niet meer de BTW in rekening brengen.

 

Gaat het om enkele honderden euro's op jaarbasis, dan is het advies van Renep inderdaad

het eindstation. Zo niet, dan kun je problemen krijgen.

 

Het zal Renep en mij zeker interesseren om welk bedrag(en) het gaat.

 

Dezerzijds advies zal daar dan meer op ingespeeld worden.

 

Groet,

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Inmiddels is er meer duidelijk geworden.

Zoals het er nu uitziet gaat het om een bedrag van € 10.000 bruto per jaar.

 

Voor de volledigheid nogmaals de situatie;

 

Ik ben particulier en heb voor een bedrijf advieswerk gedaan. We zijn overeengekomen dat ik op basis van hun omzet betaald krijg. Dit zal naar schatting dus circa € 10.000 per jaar zijn. Vanaf juni zou ik nu al een rekening van € 3.750 kunnen schrijven.

Ik heb dit dus nog NIET gedaan.

 

Is het zinvol om maandelijk of per kwartaal een rekening te sturen?

Als ik dit als extra inkomsten bij de belasting opgeef, heb ik dan alles goed gedaan om geen problemen te krijgen?

 

In een eerder bericht wordt over btw gespoken. Moet ik die als particulier berekenen dan?

 

Ik wil graag alles netjes volgens de regels doen en de afdrachten doen, die ik moet doen maar ik wil uiteraard wel zoveel mogelijk netto overhouden.

 

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.