• 0

Verkoop pand maatschap

Goedemiddag!

 

Ik heb een vraag met betrekking tot de verkoop van mijn pand, ik heb dit pand z'n 4 jaar geleden gekocht door middel van de oprichting van een maatschap. Nu heb ik de belasting die hierover geheven werd fiscaal afgetrokken in deze maatschap. Nu is mijn vraag als ik dit pand nu verkoop hoe zit het dan met de fiscale rompslomp? Volgens mij bestaat er namelijk een termijn dat het pand minimaal in het bezit moet zijn, om recht te hebben op de afgetrokken belasting.

Kan dit misschien doorgeschoven worden naar de nieuwe eigenaar?

Zijn er externe artikelen waar ik dit kan vinden (is mij niet gelukt)

 

Alvast bedankt voor de hulp!!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kun je wat specifieker zijn? Een maatschap is een personenvennootschap met (dus) meer dan 1 persoon als maat. Of bedoel je wellicht een eenmanszaak?

 

Wat voor belasting heb je bij de aanschaf betaald en afgetrokken? Was dat omzetbelasting, overdrachtsbelasting, beide? Hoe oud is het pand?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het is in een maatschap met 2 personen, het was een nieuwbouw pand ( 4,5 jaar geleden aangeschaft) waar alleen overdrachtsbelasting over betaald is, en dus ook weer is afgetrokken.

Het pand is aan verschillende personen verhuurd, maar gaat nu dus in de verkoop.

 

Hopelijk is dit genoeg informatie, anders hoor ik het graag.

Link naar reactie
  • 0

Hebben jullie het pand nieuw gekocht, of was het bij aankoop al (tenminste 2 jaar) in gebruik? In het eerste geval zal er geen (6%) overdrachtsbelasting, maar 19% btw zijn betaald. In dat geval loopt er nog een herzieningstermijn voor de btw. Als de koper het pand voor tenminste 90% voor met btw belaste prestaties gaat gebruiken, is mogelijk om te kiezen voor verkoop met btw. Doe je dat niet, dan moet over de resterende periode van de herzieningstermijn de btw alsnog worden afgedragen.

 

Wordt het pand nu met btw verhuurd?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.