• 0

Software ontwikkelen onder emz en daarna omzetten in BV

Goedemorgen,

 

Ik heb een eenmanszaak en ben momenteel een software-applicatie aan het opzetten. De investering en het aanbieden van het product wil ik aanbieden onder mijn eenmanszaak. Als het product aanslaat, wil ik hier vanwege beperking aansprakelijkheid een BV van maken.

 

Nu hoorde ik laatst dat de beperking aansprakelijkheid dan niet geldig zou zijn, omdat de start vanuit een eenmaanszaak is. Maar daar kan ik niets over terugvinden. Ook mijn accountant weet daar niets van, hij ziet geen risicio's.

 

Weet iemand hier iets meer over?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

De hoofdelijke aansprakelijkheid geldt voor klanten waarmee je als eenmanszaak overeenkomsten bent aangegaan. Die overeenkomsten overzetten naar de BV kan strikt genomen alleen met akkoord van de klanten. In de praktijk stuur je een brief dat de overeenkomst overgaat naar de nieuwe rechtspersoon en wordt dat stilzwijgend geaccepteerd (als de voorwaarden niet veranderen). Dat hoeft geen probleem te zijn.

 

Nieuwe overeenkomsten aangegaan met de BV hebben alleen met de BV te maken. Dat de software in een voorafgaande eenmanszaak is ontwikkeld, heeft daar geen invloed op.

Link naar reactie
  • 0

De hoofdelijke aansprakelijkheid geldt voor klanten waarmee je als eenmanszaak overeenkomsten bent aangegaan. Die overeenkomsten overzetten naar de BV kan strikt genomen alleen met akkoord van de klanten. In de praktijk stuur je een brief dat de overeenkomst overgaat naar de nieuwe rechtspersoon en wordt dat stilzwijgend geaccepteerd (als de voorwaarden niet veranderen). Dat hoeft geen probleem te zijn.

 

Nieuwe overeenkomsten aangegaan met de BV hebben alleen met de BV te maken. Dat de software in een voorafgaande eenmanszaak is ontwikkeld, heeft daar geen invloed op.

 

Wellicht kun je starten met een BV i.o. en via een Akte van Bekrachtiging regelen dat de overeenkomsten aangegaan in de voorperiode voor rekening en risico van de BV komen. Ben geen jurist, dus ik weet niet of je hiermee voldoende bent afgedekt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.