• 0

Aanmerkelijk belang in startup

Onlangs heb ik een BV opgericht om te investeren in startups (zijn altijd BV’s). Hoog risico maar erg interessant. Ik probeer in de startups een aanmerkelijk belang te verkrijgen en te behouden. Ik heb een aantal vragen over de fiscale regels met betrekking tot het aanmerkelijk belang. Hopelijk kunnen jullie mij hierbij helpen. Ik heb de volgende vragen bij twee fictieve maar realistische casussen.

 

Casus A: Ik (mijn eigen BV) koop 5% van de aandelen in een startup tegen een waardering van 1mln. De volgende investeringsronde waardeert de startup op 2mln. De waarde van mijn investering stijgt dus maar ik verwater tot onder de 5%. Heb dus geen aanmerkelijk belang meer.

A1. Moet ik op dat moment belasting over de winst op het aanmerkelijk belang betalen of rekent de fiscus pas met mij af op het moment van exit door IB in box 1 over de dan gerealiseerde winst te berekenen?

A2. Als ik op dat moment inderdaad belasting over het aanmerkelijk belang moet betalen (25%), moet ik dan in de toekomst IB betalen over de winst ten opzichte van die waardering van 2mln? Dus eerst 25% over de winst van 1mln naar 2mln en in de toekomst 52% over de winst van 2mln naar bijvoorbeeld 5mln?

A3. Tijdens de tweede ronde koop ik aandelen tegen de waardering van 2mln bij zodat ik een aanmerkelijk belang van 5% behoud. Heeft dat fiscale gevolgen voor mij?

 

Casus B: Ik richt samen met een andere investeerder een investerings BV op waarin onze eigen BV’s ieder 50% van de aandelen bezitten (aanmerkelijk belang). Deze investerings BV neemt een belang van 8% in een startup (aanmerkelijk belang).

B1. Valt de investering in de startup in dat geval voor mijn persoonlijke situatie ook onder het aanmerkelijk belang of ziet de fiscus dat anders?

B2. De investerings BV verkoopt alle aandelen van de startup bij de volgende investeringsronde tegen een hogere waardering en maakt dus winst op aanmerkelijk belang. Wat zijn de gevolgen voor mijn bv en voor mijn persoonlijke situatie?

B3. Stel de volgende ronde verwatert de 8% in de startup naar 4% door een hogere waardering. Wat zijn dan de gevolgen voor alle partijen?

 

Hopelijk zijn mijn vragen duidelijk. Ben benieuwd naar jullie antwoorden :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wanneer een BV een belang van tenminste 5% in een andere BV houdt, heb je het niet over een aanmerkelijk belang, maar over een deelneming. Met inkomstenbelasting heeft die BV bovendien niet zoveel te maken. Misschien moet je de vragen (of de casus) wat aanpassen?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor late reactie. Ik zie nu inderdaad dat mijn casussen niet echt correct zijn.

Hierbij de herkansing.

 

Casus A: Ik heb een BV met als doel geld te investeren in startups. Ik of mijn bv neemt voor 100k een belang in een bedrijf met een premoney waardering van 4mln. Ik of mijn bv krijg hier dus 2.5% van de aandelen voor. Dus geen aanmerkelijk belang of deelnemingsvrijstelling van toepassing.

A1. Ik investeer als privepersoon. Valt deze investering in box3 zodat ik elk jaar 1.2% van 100k vermogensbelasting moet betalen en ontvang ik de winst bij exit dan belastingvrij?

A2. Ik investeer vanuit mijn BV. Betaal ik dan eerst VPB 20% en dan IB 25% zodra ik de winst naar mijn prive rekening overhevel?

A3. Ik investeer als privepersoon en krijg in eerste instantie een belang van 2.5%. Later vergroot ik mijn belang tot 6% om vervolgens na minimaal 12 maanden de aandelen met winst te verkopen. Welke en hoeveel belasting ga ik dan betalen?

A4. Ik investeer vanuit mijn BV. Ook hier vergroot ik mijn belang van 2.5% naar 6% om vervolgens de aandelen met winst te verkopen. Deze winst maak ik vervolgens over naar mijn prive rekening. Welke en hoeveel belasting ga ik en mijn bv dan betalen?

 

Casus B: Ik richt samen met drie vrienden een investeringsbv op waarvan onze eigen bv’s ieder 25% van de aandelen in bezit nemen. Onze BV’s leggen ieder 100k in de investeringsbv in. De investeringsbv investeert 400k in hetzelfde bedrijf als bij casus A. Hiervoor krijgt de investeringsbv een belang van 10%.

B1. Bij exit ontvangt de investeringsbv een bedrag van 1.2mln. De investeringsbv heeft op dat moment een belang van 6%. Alle vier de bv’s krijgen een bedrag van 300k. Vervolgens wil ik de totale opbrengst naar mijn prive rekening overmaken. Hoeveel VPB en IB gaan de bv’s en ik persoonlijk betalen?

B2. Zelfde situatie maar dan met een belang bij exit van 4%.

 

Ik zie uit naar jullie reactie!

Link naar reactie
  • 0

A1: nee, je betaalt jaarlijks 1,2% van de waarde aan het begin van dat jaar. Je moet dus elk jaar opnieuw de waarde vaststellen.

A2: de startup betaalt 20-25% VPB over de winst (ongeacht wie de aandeelhouder is), jouw BV betaalt 20-25% over de winst (inclusief het van de startup verkregen dividend) en jij betaalt 25% box-2-heffing over dividenden en/of verkoopwinst (of andere opbrengsten die daarmee gelijk te stellen zijn).

A3: Door vergroting van het belang ontstaat een aanmerkelijk belang en gaan de aandelen tegen de waarde op dat moment over naar box 2 (25% heffing over de werkelijke opbrengst).

A4: Zie A2. Vanaf het moment dat het belang wordt vergroot is de deelnemingsvrijstelling van toepassing, maar (ook) de (ongerealiseerde) resultaten tot dat moment blijven belast op grond van de compartimenteringsleer.

 

B1/2: zie A2 en A4. Door het stapelen van BV's kun je door samen te werken toepassing van de deelnemingsvrijstelling bewerkstelligen, omdat steeds het directe belang moet worden beoordeeld (met uitzondering van de meetrekregeling), niet het uiteindelijke, indirecte belang.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.