• 0

Verhuurder zit dwars bij geplande overname bestaande winkel

Ik dacht enkele maanden terug het goede lot te hebben getrokken omdat ik de kans heb gezien voor het overnemen van een winkel, tegen een redelijke prijs aangezien er nog steeds sprake is van crisis.

 

De nog-eigenaar heeft lichamelijke problemen en wil daarom de winkel afstaan.

Wij zijn ons vrij snel eens geworden om de winkel zo als hij is te willen houden omdat wij daar naast de materiele ook een idealistische waarde in zien. Prijsverhouding, locatie enz. lijkt allemaal best redelijk en allebei de partijen waren er blij mee.

 

Het gesprek met de verhuurder is gebeurt. Hij zal zich tegen elke vorm van indeplaatsstelling blijven verzetten en hij zal de actuele eigenaar ook tot aan het einde van de contractperiode gewoon in rekening nemen, tenzij wij akkoord zullen gaan met een nieuwe contract. Volgens de verhuurder zal de nieuwe contract dan marktconform zijn (+50% in het eerste jaar aan huurkosten tov. de actuele situatie, met in het volgende jaar nog eens 12% extra erbij) en horen er dan onderdelen zo als de CV waar hij nu op dit moment geen aanspraak op kan maken bij het pand.

Een nieuwe huurder op de achterhand heeft hij waarschijnlijk niet, zijn gedachte om er een kantoorpand van te maken lijkt mijns inziens - gezien de algehele leegstand aan winkelpanden in de streek - onwaarschijnlijk.

 

Hij bied dus aan dat wij of akkoord zullen moeten gaan met deze voorwaarden om spoedig de winkel te kunnen runnen en de actuele huurder is van de kosten verlost of hij laat gewoon iedereen stikken.

 

Een onderverhuur is uitgesloten volgens de actuele contractvoorwaarden, dus is op die manier ook geen uitweg mogelijk.

 

Afgezien van het feit dat wij nu nog mooi de kans krijgen om de prijs nog wat te drukken willen wij misschien - mits er geen alternatief is - de indeplaatsstelling via de kantoorrechter eisen en wij voldoen aan de gestelde voorwaarden. Nu hebben wij al een vervolgmogelijkheid voor Q3/2013 geregeld voor een nieuwe locatie, die dan bij afloop van de actuele contract gehuurd kan worden. Dat zal dus betekenen dat wij voor een rechterlijke toewijziging van de indeplaatsstelling moeten kiezen, met gezeur van de actuele verhuurder voor een jaar en aansluitend de winkel op de nieuwe locatie (50m verderop) heropenen.

 

Maar, misschien is er nog een ander gouden weg die wij kunnen gaan?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zie geen andere weg dan die jij geschetst hebt ;)

 

Als de verhuurder niet wil meewerken kan indeplaatsstelling afgedwongen worden bij de verhuurder. De huurder wordt dan vervangen en alle voorwaarden van de huurovereenkomst gaan over op de nieuwe huurder. Dus geen huurverhogingen en andere poespas, in plaats van de huidige huurder betalen jullie gewoon de huidige huur. Veel spannender dan dat wordt het niet, behalve dat het een uitdaging wordt de verhuurder ervan te overtuigen dat dit ook voor hem de enige weg is. En dat wordt nog een hele kluif, dus de kans is groot dat de kantonrechter hem inderdaad moet uitleggen wat zijn positie is.

 

Let er wel op dat je bij overname geen nieuwe huurovereenkomst krijgt. Dat betekent ook dat je de opzegtermijnen uit de huidige huurovereenkomst moet overnemen. Gezien het feit dat je binnen afzienbare tijd voornemens bent om te verhuizen (vanaf Q3-2013) speelt die opzegging een grote rol. Als de huurovereenkomst Q3-2013 eindigt is het mogelijk dat de huurovereenkomst niet meer op te zeggen is (vaak dient dat een jaar van tevoren te gebeuren). In dat geval kun je dus met nog een huurperiode van zeg vijf jaren geconfronteerd worden.

Houd dit goed in de gaten! Zeker als je het hoog speelt met de huidige verhuurder zal hij niet veel soepelheid betrachten in het alsnog coulant hanteren van de opzegtermijn. En als er sprake is van leegstand in de buurt zou hij ook wel gek zijn om zijn belangen in dezen niet te behartigen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik heb tov. de tegenwoordige winkelier doorgegeven dat ik niet van plan ben om een nieuwe contract met de verhuurder aan te gaan en dat ik niet wil betalen voor onderdelen waar de eigendomspositie en de gebruikwaarde niet duidelijk is - en dat de eigenaar dit met de verhuurder moet regelen voorafgaand enige koopovereenkomst. Dat zal verder betekenen dat hij voor de toewijziging van indeplaatsstelling moet kiezen, anders dreigt er voor de eigenaar een periode van huurkosten zonder dat hij daar een waarde aan kan geven. Dit wil ik dan gewaardeerd terugvinden in een koopovereenkomst, want feitelijk besparen wij hem met een overname juist dit risiko.

Mocht de indeplaatsstelling dan niet baten heb ik aangeboden om de idee van de winkel en de webshop over te willen nemen naar een ander nog te vinden locatie, dan wel op een korte termijn. Ik hoop dat de eigenaar beseft dat dit dan wel een spekkoopje zal worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 87 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.