• 0

Stichting en BV

Goeden dag,

 

Ik heb een vraag over het volgende.

Graag zou ik uw expertise over de volgende organisatiestructuur willen weten. Dit is een voornemen op deze wijze in te richten.

 

Stichting A en stichting B hebben ieder 50% van de aandelen in Exploit BV C. De reden voor dit is dat beide stichtingen een religieuze aard hebben en in de exploit bv een onderneming willen gaan uitvoeren. Het aansprakelijkheidsbeginsel is de reden om een BV op te richten.

 

- Kan dit? Is dit een goede keuze om dit op deze wijze in te richten?

- Zou er nog een holding BV tussen moeten (één bv is geen bv?)?

- Ik heb wel een thread gelezen hierover maar alle info is uit 2004. Hoe zit het op dit moment?

 

Ik lees uw reacties graag.

 

Met vriendelijke groet,

Levend Water

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Stichting A en stichting B hebben ieder 50% van de aandelen in Exploit BV C. De reden voor dit is dat beide stichtingen een religieuze aard hebben en in de exploit bv een onderneming willen gaan uitvoeren. Het aansprakelijkheidsbeginsel is de reden om een BV op te richten.

 

- Kan dit? Is dit een goede keuze om dit op deze wijze in te richten?

 

Kan dit?

Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen, de aandelen van de BV moeten in het bezit zijn van een persoon, dat kan ook een rechtspersoon zijn. In een StAK gebeurt niet anders.

 

Is dit een goede keuze?

Dat is een veel te specifieke vraag die afhankelijk is van de specifieke situatie. In zijn algemeenheid: als het oprichten van de BV binnen de doelstelling en statutaire mogelijkheden van de stichting vallen en de winst wordt gebruikt m de doltelling van de stichting te realiseren, zie ik zo 1-2-3 geen problemen.

 

- Zou er nog een holding BV tussen moeten (één bv is geen bv?)?

 

Wederom een te specifieke vraag, maar wel het eerste wat ik dacht toen ik de propositie las. Holding geeft veel voordelen, onder andere dat het mogelijk is om er meerdere BV's onder te hangen. Misschien zou je de tructuur nog meer moeten uitbreiden door iedere stichting een hoding te laten nemen die het aandelenbezit van de exploit bv beheren.

 

- Ik heb wel een thread gelezen hierover maar alle info is uit 2004. Hoe zit het op dit moment?

 

Daar zal niet zoveel in veranderd zijn als het gaat om stichtingen als aandeelhouders van andere rechtspersonen ;)

 

My 2cts: laat je hierin begeleiden door iemnd die hier verstand van heeft en zich in jullie casus kan inwerken. Algemene antwoorden gven je te weinig houvast om deze constructie in één keer goed te realiseren. Het zal wat kosten, maar een goed begin is het halve werk en zal je veel profijt opleveren, meer profijt dan de nota die je voor de werkzaamheden zult moeten betalen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Bedankt voor uw snelle reactie.

Uiteraard begrijp ik dat de specifieke situatie door iemand begeleid dient te worden. Maar het is goed om, al is het slechts om wat algemeenheden, van te voren er iets van te weten.

 

Als ik zo vrij mag zijn, heeft u suggesties bij wie ik terecht zou kunnen? Of zou iedere lokale notaris hiervan op de hoogte moeten kunnen zijn? Ook hier zal enig kaf tussen het koren zitten...

 

Nogmaals vriendelijk bedankt voor uw reactie.

Link naar reactie
  • 0

Ja, iedere lokale notaris zou dit moeten kunnen handelen. De praktijk is echter weerbarstig en wat je niet wil is een standaard riedel maar een passend advies. Ik zou dus op zoek gaan naar iemand die thuis is in de materie en niet kiezen voor een notaris die feitelijk de hele dag huizen levert en samenlevingsovereenkomsten verlijdt (ook een vak) en af en toe een standaard BV uit de grond timmert. Je kunt je zelfs afvragen of een notaris een geschikte gesprekspartner is in dit stadium, al zou die dat natuurlijk wel kunnen zijn.

 

In welke regio zitten jullie?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.