• 0

Verwerking van inruil bij een operational lease

Hallo,

 

In december heb ik voor mijn bedrijf een oud vervoersmiddel ingeruild (inruilwaarde 10.000) voor een nieuwe (waarde 30.000). Voor de financiering hiervan heb ik een lease overeenkomst afgesloten met een leasemaatschappij voor het verschil in waarde (20.000). In verband met het optimaal benutten van de investeringsaftrek heb ik eerst 3 maanden een operational lease contract. Vanaf maart is dit omgezet in financial lease. De waarde van de overbrugging is na 3 termijnen van operational lease aangepast in 19.000. Alle bedragen zijn excl. BTW.

 

Ik ben bekend met de verschillen tussen operational en financial lease.

 

Ik begrijp alleen niet hoe en wanneer ik de inruil van mijn oude vervoermiddel moet boeken. Ik heb hem natuurlijk in het vorige boekjaar ingeruild. Maar het nieuwe vervoermiddel wordt pas het nieuwe boekjaar mijn economisch eigendom.

En hoe zit dit met de BTW?

 

Heleen

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goede morgen Heleentje.

 

Op het moment van de "inruil" ( december 2011) verkoop jij je auto aan de Leasemij.

Hiervoor moet jij een factuur opmaken en de BTW over deze factuur afdragen.

(Het is gebruikelijk dat de Leasemij precies op geeft wat er op de factuur moet staan o.a. in verband met de BPM.)

 

Vervolgens krijg jij drie maanden een leasefactuur met daarop de te betalen / te verrekenen BTW.

 

In maart koop jij van de leasemij de auto en ontvangt daarvoor een factuur waarop ook de te betalen / verrekenen BTW vermeld staat.

 

De BTW moet dus telkens aangegeven worden in het tijdvak waarbinnen de factuur valt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jan,

 

Bedankt voor de uitleg. Zit ik alleen nog met 2 vragen:

1. Hoe verwerk ik de boekwinst die ik maak op het oude vervoermiddel?

2. Ik krijg in het oude boekjaar geen betaling van de leasemaatschappij voor de inruil. Moet ik deze dan als nog te ontvangen verwerken?

 

Heleen

Link naar reactie
  • 0

Goede morgen Heleentje,

 

Voor de boekwinst heb je twee keuzes.

 

1 Je neemt het resultaat als winst in het boekjaar.

 

2. Je reserveert de winst voor de investering in het nieuwe jaar.

Je vormt dan een reserve "herinvestering" die je op je Balans vermeldt.

 

(De keuze wordt natuurlijk beïnvloed door het behaalde resultaat in 2011 en het te verwachten resultaat in 2012 en dan met name de belastingdruk die het gevolg is van deze resultaten.)

 

Voor de verkoop van de oude auto heb je een factuur aangemaakt.

Deze factuur is in 2011 niet betaald.

Het bedrag van deze factuur staat nu onder "debiteuren" als te vorderen op de balans.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan van Nistelrooij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.