• 0

management-fee mogelijk/ aan te raden?

Beste mensen,

 

Op dit moment ben ik met de voorbereidingen bezig om me per september in te kopen in een bedrijf, waar ik inmiddels een jaar voor werk op freelance-basis. Het gaat om een BV waar op dit moment 2 man eigenaar van zijn met elk 50% medezeggenschap-aandeel. Mij is het voorstel gedaan me in te kopen in de BV in ruil voor 25% van de aandelen. Dit zelfde geldt voor de huidige accountmanager die voor het bedrijf werkzaam is. De nieuwe verdeling zou dan zijn: 25 - 25 - 25 -25.

 

Nou beschikken de 3 leden waar ik me bij aan zou sluiten allemaal over een eigen BV en zullen middels een management-fee worden betaald. Mij is voorgelegd om ook middels een management-fee betaald te krijgen door vanuit m'n eenmanszaak elke maand een factuur te sturen.

 

Nou heb ik van 'horen, zeggen' dat dit fiscaal gezien helemaal niet mogelijk is. 'Doordat niemand een merendeel van de aandelen bezit is het niet mogelijk betaald te krijgen via een management-fee' zo is mij verteld. Dit zou ontduiking zijn van sociale lasten etc. en zou daarom iedereen een salaris moeten genieten icm dividend eind van het jaar.

 

Na wat rond surfen binnen higherlevel en andere platformen op het interwebs heb ik nog niet kunnen achterhalen of wat mij is verteld op de waarheid berust. Ik ben benieuwd of jullie me hierin verder zouden kunnen helpen...

 

Ik zou graag willen weten of bovenstaand klopt? en wat volgens jullie de beste aanpak hierin is. bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijke groet,

F. Zijlstra

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op dit moment ben ik met de voorbereidingen bezig om me per september in te kopen in een bedrijf, waar ik inmiddels een jaar voor werk op freelance-basis.

 

ik neem aan dat deze BV niet je enige opdrachtgever is geweest in deze periode?

 

Het gaat om een BV waar op dit moment 2 man eigenaar van zijn met elk 50% medezeggenschap-aandeel. Mij is het voorstel gedaan me in te kopen in de BV in ruil voor 25% van de aandelen. Dit zelfde geldt voor de huidige accountmanager die voor het bedrijf werkzaam is. De nieuwe verdeling zou dan zijn: 25 - 25 - 25 -25.

 

Dat zou jullie nevengeschikte DGA's maken en dan is er geen sociale verzekeringsplicht.

 

Nou beschikken de 3 leden waar ik me bij aan zou sluiten allemaal over een eigen BV en zullen middels een management-fee worden betaald. Mij is voorgelegd om ook middels een management-fee betaald te krijgen door vanuit m'n eenmanszaak elke maand een factuur te sturen.

 

Dit kan niet en is ook niet verstandig. Er zijn drie mogelijkheden:

 

[*]de aandelen in privé houden en in loondienst komen van de bv;

[*]de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de BV;

[*]de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de holding (die de fee factureert).

 

De eerte optie zou ik nooit aanraden, zeker niet met de op handen zijnde flex-bv (minimale stortingsplicht). De twee laatste opties zijn afhankelijk van de specifieke casus.

 

Nou heb ik van 'horen, zeggen' dat dit fiscaal gezien helemaal niet mogelijk is. 'Doordat niemand een merendeel van de aandelen bezit is het niet mogelijk betaald te krijgen via een management-fee' zo is mij verteld. Dit zou ontduiking zijn van sociale lasten etc. en zou daarom iedereen een salaris moeten genieten icm dividend eind van het jaar.

 

Het is wel degelijk mogelijk om uit te btalen in een managementfee, alleen niet met behulp van jouw eenmanszaak. Dit heeft niets te maken met sociale lasten, die zijn er niet, maar met de inhoudingsplicht die bij de BV rust. Bij uitbetaling aan de eenmanszaak vindt er geen loonheffing plaats en dat is bij een BV verplicht. Bovendien wil de Belastingdienst de aanspraak op het gebruikelijk loon zeker stellen en dat kan ook niet als er geen loonheffing plaatsvindt.

 

Na wat rond surfen binnen higherlevel en andere platformen op het interwebs heb ik nog niet kunnen achterhalen of wat mij is verteld op de waarheid berust. Ik ben benieuwd of jullie me hierin verder zouden kunnen helpen...

 

Ik zou graag willen weten of bovenstaand klopt? en wat volgens jullie de beste aanpak hierin is. bij voorbaat dank!

 

De beste aanpak is contact opnemen met een fiscalist die op basis van jouw speifieke casus en persoonlijke omstandigheden een passend advies opstelt dat zit als een maatpak.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hi Dennis,

 

Dank voor je uitgebreide en snelle reactie!

 

ik neem aan dat deze BV niet je enige opdrachtgever is geweest in deze periode?

Deze BV is niet de enige opdrachtgever geweest in deze periode, maar een stuk of 30

 

Dat zou jullie nevengeschikte DGA's maken en dan is er geen sociale verzekeringsplicht.

Nevengeschikte DGA's = geen sociale verzekeringsplicht (duidelijk!)

 

Er zijn drie mogelijkheden:

 

de aandelen in privé houden en in loondienst komen van de bv;

de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de BV;

de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de holding (die de fee factureert).

 

Begrijp hieruit dat ik ook net als de anderen een BV/Holding op moet richten en vervolgens de afweging moet maken salaris te ontvangen of betaald te krijgen dmv een management-fee?!...

 

Het is wel degelijk mogelijk om uit te btalen in een managementfee, alleen niet met behulp van jouw eenmanszaak. Dit heeft niets te maken met sociale lasten, die zijn er niet, maar met de inhoudingsplicht die bij de BV rust.

 

Hiervoor maakt het dus niet uit of een DGA 70% of 15% aandeel bezit? hij/zij kan gewoon een management-fee vanuit de holding versturen?

 

De beste aanpak is contact opnemen met een fiscalist die op basis van jouw speifieke casus en persoonlijke omstandigheden een passend advies opstelt dat zit als een maatpak.

 

Lijkt mij ook het verstandigst! Ga ik doen, bedankt!

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn drie mogelijkheden:

 

de aandelen in privé houden en in loondienst komen van de bv;

de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de BV;

de aandelen verwerven in een op te richten holding en in loondienst komen van de holding (die de fee factureert).

 

Begrijp hieruit dat ik ook net als de anderen een BV/Holding op moet richten en vervolgens de afweging moet maken salaris te ontvangen of betaald te krijgen dmv een management-fee?!...

 

Ja, dat begrijp je goed. Het oprichten van een holding als aandeelhouder van een bv waarin jij zelf ook bestuurder bent is altijd verstandig: één bv is géén bv. Voor jouw beeld: in beide gevallen hoeven er dus geen sociale premies afgedragen te worden. Het kan fiscaal wel voordeliger zijn om te werken met een fee in plaats van met een salaris.

 

Het is wel degelijk mogelijk om uit te btalen in een managementfee, alleen niet met behulp van jouw eenmanszaak. Dit heeft niets te maken met sociale lasten, die zijn er niet, maar met de inhoudingsplicht die bij de BV rust.

 

Hiervoor maakt het dus niet uit of een DGA 70% of 15% aandeel bezit? hij/zij kan gewoon een management-fee vanuit de holding versturen?

 

Dat klopt. Het enige verschil kan zijn dat er een sociale verzekeringsplicht is. Dan wordt door de werkmaatschappij de fee betaald aan jouw holding en draagt de werkmaatschappij sociale premies af aan het UWV (dus niet jouw holding!).

 

Het is overigens mogelijk om zowel te blijven werken met een eenmanszaak (voor jouw overige klanten) als in loondienst te werken van jouw holding/de werkmaatschappij. Je kunt dus een beroep blijven doen op de ondernemersaftrekken van de inkomstenbelasting als je aan de criteria voldoet.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 283 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.