• 0

BV als tussenstation om btw bij emigratie terug te vorderen

Hallo,

 

Ik ben van plan om naar buiten de EU te emigreren. Ik heb een Bv met natuurlijk een BTW nummer. Ik weet dat ik in prive bij emigratie de in de laatste 3 (6?) maanden gekochte goederen de btw mag terug vragen bij de daartoe genegen leveranciers.

 

Aangezien niet alle leveranciers dit snappen of er simpelweg niet aan mee willen werken, wil ik die artikelen inkopen bij de Bv, en daar de btw aftrekken en daarna aan mijzelf btw belast doorverkopen. (dit is voor de belastingdienst rekenkundig gezien een neutrale situatie) .Vervolgens met de douane verklaring bij de BV de btw terugvragen, die daar natuurlijk graag aan meewerkt.

 

Mijn probleem is dat in volgens de wet op de BTW (artikel 15.1) enkel vooraftrek mag claimen op goederen die de bv wegens zakelijke overwegingen aanschaft.

 

Hoe kan ik dit op een nette manier oplossen?

 

Is er een andere manier om de btw over goederen ingekocht in de laatste maanden vanwege export terug te krijgen, zonder last te hebben van onwillige leveranciers?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Mijn probleem is dat in volgens de wet op de BTW (artikel 15.1) enkel vooraftrek mag claimen op goederen die de bv wegens zakelijke overwegingen aanschaft.

 

Hoe kan ik dit op een nette manier oplossen?

 

 

Even los van de hele constructie: zet een marge op de verkoopprijs.

 

Even rekenkundig met een marge van 5%:

 

[*]Inkoopprijs: € 1.000,00

[*]Verkoopprijs: € 1.050,00

[*]Winst BV: € 50,00 (dit is het zakelijk belang)

[*]Winst voor jou: (€ 190,00 - € 50,00 =) € 140,00.

 

Eventueel kan de winst van de BV (€ 50,00) als dividend uitgekeerd worden. Dit is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van jouw DGA-loon, de winst van de BV en jouw laatste aangifte bij emigratie, maar veelal is het bij het 52%-tarief inkomstenbelasting voordelig om dividend uit te keren. De belasting is dan 40% zodat je van die € 50,00 een bedrag van € 30,00 terug ziet.

 

In totaal is je winst dan € 170,00 t.o.v. de volle BTW betalen. Niet optimaal (dat zou € 190,00 zijn) maar nog altijd een zeer acceptabel rendement van 89,5%

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.