• 0

Afsplitsen pensioen bv vanuit holding bv

Hallo,

Vanwege emigratie wil ik de pensioen opbouw in de holding bv afsplitsen naar een losse pensioen bv. Dit vanwege de conserverende aanslag, en de noodzaak een NL bestuurder aan te stellen om te voorkomen dat de fiscus alsnog tot volledige belasting en boete heffing overgaat over het opgebouwde pensioen.

Ik wil vervolgens het pensioen volledig op een niet kraakbaar deposito zetten voor 10 jaar. Dit zal ervoor zorgen dat een bestuurder geen acties met het vastgelegde geld kan ondernemen.

Vraag een is hoe kan ik zonder problemen met de fiscus het opgebouwde pensioen overbrengen naar de (nieuwe) pensioen BV?

Een tweede deelvraag is of ik de deposito rekening in onderpand zou kunnen brengen bij de fiscus, zodat die zijn conserverende aanslag daarmee kan veiligstellen.

De derde deelvraag is of ik dan nog steeds verplicht ben een bestuurder aan te stellen (ik denk van wel maar wil dit graag bevestigd zien).

Met vriendelijke groet,

Luckybon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Luckybon,

Het is inderdaad mogelijk je pensioen over te dragen aan een ander lichaam. Of dit verstandig is, is een tweede want pensioenoverdracht luistert namelijk nogal nauw. Overdracht dient plaats te vinden tegen waarde economisch verkeer (die vaak veel hoger is dan de fiscale waarde) en de Holding dient, als er in de pensioenbrief na-indexatie is overeengekomen, een actiefpost te vormen. Zonder gedegen fiscale begeleiding is overdracht van een pensioen geen doen.

Indien je binnen de EU emigreert, hoef je geen zekerheid te stellen voor de conserverende aanslagen.

Als je niet wilt, dat de Holding met je mee-emigreert, dien je inderdaad een Nederlandse bestuurder aan te stellen. Dit geldt ook voor de pensioen-BV. Onder voorwaarden kan de pensioen-BV wel emigreren naar een andere EU/EER-land.

Al met al lastige materie, dus ik zou zeker een pensioenfiscalist inschakelen.

Succes,

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Als dochter en moeder een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting vormen, kun je de fiscale "ellende" inderdaad omzeilen, maar op het moment dat de fiscale eenheid wordt verbroken, krijg je alsnog te maken met de regeltjes/jurisprudentie inzake overdracht van pensioenen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar