• 0

Stamrecht BV en activiteiten

Ik heb een vraag waar ik, zonder tussenkomst van mijn accountant, niet uitkom. Vandaar dat ik hem hier stel, misschien kan iemand mij duidelijkheid geven.

Per 1-1-2012 heb ik een stamrecht BV opgericht vanwege de ontvangst van een gouden handdruk. In de statuten is opgenomen dat ik management activiteiten mag ondernemen binnen de BV.

Nu ben ik recent gestart op "opdrachtbasis" voor een aantal no cure no pay klussen. Gelukkig ziet het ernaar uit dat ik binnenkort mijn 1e pay mag factureren. Voor deze klussen heb ik de afgelopen maanden vooral kilometerkosten gemaakt en nog wat admnistratieve zaken; visitekaartjes etc.

Mijn omzet uit activiteiten over 2012 schat ik nu in op circa € 30.000

 

Nu is mijn vraag:

1.kan ik binnen de BV de kilometers declareren als ik de facturatie vanuit de BV laat lopen en is dit handig?

2. kan ik met terugwerkende kracht een eenmanszaak oprichten per 1-4-2012 (startdatum activiteiten) en hierin mijn kosten declareren + opdrachtgevers factureren?

3. zijn er nog andere betere opties?

 

Alvast dank voor het meedenken!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Coco Appels,

 

Gezien de beperkte omzet is het wellicht beter om een eenmanszaak op te starten. Hierdoor kun je gebruik maken van ondernemersafrek en MKB-winstvrijstelling, waardoor je minder belasting betaald dan dat je een dienstverband met je BV aangaat. Voor de zelfstandigenaftrek is wel vereist dat je 1225 uur op jaarbasis werkt (inclusief inproductieve uren en acquisitie).

 

Aangezien er officieel nog geen inkomsten zijn geweest en nog niets is vastgelegd, lijkt het men geen probleem als je de eenmanszaak per 1 april laat ingaan. Regel wel snel een inschrijving in de KvK.

 

Het startkapitaal benodigd voor de eenmanszaak kun je eventueel lenen van de stamrecht BV.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.