• 0

Sociale Zekerheid Bijdragen (Nederland)

 

Hallo iedereen!

 

sinds kort woont ons gezinnetje in Nederland, en ik moet zeggen dat ik me hier makkelijker een eigen zaak zie starten dan in België.

Ik zit echter met allerlei vraagtekens hieromtrent. Ik zou starten als zzp'er, in 'bijberoep' als het ware.

Nu is het zo dat je in België kwartaalbijdragen dient te betalen voor de RSZ, dit ten belope van +-85 euro ieder kwartaal, minimum, als bijberoeper.

Wanneer ik echter kijk om te starten als zzp'er, vind ik enkel een 'jaarlijkse bijdrage' terug, die overeenkomt met de kwartaalbijdrage in België! Klopt het dat dat de enige vaste kosten zijn qua bijdrage aan de sociale zekerheid?!?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Romagoal,

 

Ik begrijp niet wat je met die jaarlijkse bijdrage bedoelt. Toch niet de verplichte bijdrage voor de KvK, want dat heeft niets met sociale zekerheid te maken.

 

In Nederland zijn de sociale verzekeringen onderverdeeld in werknemers- en volksverzekeringen. Als ZZP-er betaal je alleen mee aan de volksverzekeringen. De bijdrage voor de volksverzekeringen zit verdisconteerd in het tarief voor de inkomstenbelasting. Je krijgt dus geen aparte aanslag voor de volksverzekeringen.

 

Voor zaken als ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen (boven het staatspensioen, de AOW) dien je je apart te verzekeren. Ook voor de ziektekosten dien je een aparte verzekering af te sluiten.

 

Voor uitgebreide informatie over de sociale zekerheid in Nederland kun je bij de SVB terecht http://www.svb.nl/int/nl/bbz/index.jsp

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Romagoal,

 

Ik begrijp niet wat je met die jaarlijkse bijdrage bedoelt. Toch niet de verplichte bijdrage voor de KvK, want dat heeft niets met sociale zekerheid te maken.

 

In Nederland zijn de sociale verzekeringen onderverdeeld in werknemers- en volksverzekeringen. Als ZZP-er betaal je alleen mee aan de volksverzekeringen. De bijdrage voor de volksverzekeringen zit verdisconteerd in het tarief voor de inkomstenbelasting. Je krijgt dus geen aparte aanslag voor de volksverzekeringen.

 

Voor zaken als ziekte, arbeidsongeschiktheid en pensioen (boven het staatspensioen, de AOW) dien je je apart te verzekeren. Ook voor de ziektekosten dien je een aparte verzekering af te sluiten.

 

Voor uitgebreide informatie over de sociale zekerheid in Nederland kun je bij de SVB terecht http://www.svb.nl/int/nl/bbz/index.jsp

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

 

Duidelijk antwoord odeon!

Hartelijk dank!!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.