• 0

Wonen en ondernemen buiten Europa, europees auto?

Ik woon al bijna een jaar in Afrika, heb mijn auto met nederlands kentekenplaat meegenomen. Het probleem is alleen, ik heb een bpm auto, betaal wegenbelasting en wa plus verzekering terwijl ik geen plannen meer heb om mijn auto terug te brengen naar nederland. Sterker nog, mijn auto begint langzamerhand problemen te vertonen en overweeg een nieuwe vervangende auto te gaan halen.

 

Nou kan ik als expat een buitenlandse auto importeren zonder importheffingen te betalen. Ik zat daarom te denken om een duitse auto te importeren, maar dan kan ik de auto alleen in duitsland verzekeren en zou ik dus in principe of in duitsland geregistreerd staan of op naam van een nieuw op te richten duits bedrijf zetten.

 

Na wat te hebben rondgevraagd, heeft een bulgaarse partner mij aanbevolen om een bulgaarse ltd op te richten, een duitse auto namens de bulgaarse ltd te importeren en vervolgens in bulgarije te verzekeren etc. vervolgens kan ik met deze auto overal naar toe.

 

Het probleem is alleen, bulgarije is wat ver. Ik had liever een land midden europa zoals luxemburg of zwitserland. Heeft iemand tips?

 

Ben verder ook wel benieuwd of belastingadviseurs hier wat van af weten omdat mijn huidige accountant hier niet veel van wist en ik verwacht dat dit soort dingen vaker nodig zijn. Ik ben nederlandse personeel aan het aannemen die ook voor mijn buitenlandse onderneming gaan werken en ook zij krijgen een auto van de zaak.

 

Voor de duidelijkheid, de autos zullen nooit meer terug gaan naar nederland of iets dergelijks!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Haaf85,

 

Blijkbaar heb je je auto meegenomen naar Afrika zonder deze af te melden bij de RDW en je verzekeraar. Je betaalt dus ten onrechte wegenbelasting en een Nederlandse verzekering. Je Nederlandse verzekeraar gaat echt niet uitkeren als je ergens midden in Afrika een ongeluk maakt. 3 maanden na emigratie is de Nederlandse verzekering doorgaans verlopen.

 

Het lijkt mij het meest logisch dat de auto in je nieuwe woonland wordt geregistreerd en verzekerd. Zo werkt het tenminste in Europa. Als je een auto vanuit Nederland exporteert naar het buitenland kun je onder bepaalde voorwaarden een deel van de BPM terugvorderen.

 

Het lijkt me niet logisch een auto te verzekeren in Bulgarije, Luxemburg, Zwitserland of waar dan ook, zonder dat je in die landen woont. Zo woon ik in Belgie en kan ik mijn auto dus alleen in Belgie verzekeren.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.