• 0

Groei en financiering

Hallo,

 

Wij zijn een bedrijf dat materialen verhandelt via internet.

We zijn gestart in 2008 met een webwinkel en eigenlijk was dat een beetje voor de "lol" erbij.

Dit is in de afgelopen jaren uitgegroeid naar een onderneming waar we volledig van leven kunnen met een goede winstmarge.

Doordat we in de eerste jaren onze administratie niet erg op orde hadden, hebben we een aardige aanslag gehad van de belasting.

Om dit in te lossen is geen probleem maar de liquiditeit is minimaal.

We hebben diverse ideeën om onze activiteiten uit te breiden maar worden eigenlijk tegengehouden doordat we niet voldoende financiën hebben om dit te bewerkstelligen.

Door de jaren heen hebben we diverse connecties opgebouwd en weten ondertussen wel hoe we onze zaken voordelig zouden kunnen inkopen.

Nu hebben we diverse manieren geprobeerd om een financiering te krijgen maar dit is op het moment een groot probleem.

 

Doordat we, indien we voldoende liquiditeit zouden hebben, onze omzet aardig zouden kunnen verhogen, vraag ik me af of jullie misschien advies hebben om ons bedrijf te kunnen uitbouwen.

Om een idee te geven, de omzet is sinds het begin verzevenvoudigd.

Wij hebben de overtuiging dat we de bestaande omzet nog kunnen verviervoudigen.

 

Ik hoor graag jullie suggesties en adviezen.

 

Groeten Paul

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik begrijp uit je verhaal dat je geld nodig hebt om te groeien. Je noemt dat je een aantal manieren hebt gebruikt om aan financiering te komen, het is handiger deze hier te noemen en waarom dit niet tot de gewenste uitkomst heeft geleid.

 

Naar aanleiding van je verhaal heb ik wel een aantal vragen/opmerkingen.

 

Dit is in de afgelopen jaren uitgegroeid naar een onderneming waar we volledig van leven kunnen met een goede winstmarge.

 

Zowel "van leven" en "goede winstmarge" zijn relatieve begrippen. Wat bedoel je met er volledig van leven ? Kun je ook wat aan de kant zetten voor je oudedag, kun je een buffer opbouwen voor tegenvallers, heb je hierbij rekening gehouden met een AOV enz ....

 

Doordat we in de eerste jaren onze administratie niet erg op orde hadden, hebben we een aardige aanslag gehad van de belasting.

 

Dit is nu wel het geval ? Houden jullie nu wel rekening met te betalen belastingen e.d. ?

 

Om dit in te lossen is geen probleem maar de liquiditeit is minimaal

 

Dus alle winst na belastingen is opgemaakt. Is alles opgegaan aan privé uitgaven en dergelijke of is er ook geinvesteerd in het bedrijf en heb je dus eigen vermogen in bedrijfsactiva (bijvoorbeeld voorraad) zitten ? Als jullie zelf nog geen vermogen hebben opgebouwd zal de bank de niet alleen de spronginvestering, maar in feite de gehele onderneming financieren.

 

Doordat we, indien we voldoende liquiditeit zouden hebben, onze omzet aardig zouden kunnen verhogen, vraag ik me af of jullie misschien advies hebben om ons bedrijf te kunnen uitbouwen.

 

Ik zou eerst voor jezelf eens een liquiditeitsbegroting maken voor de komende jaren op basis van de historische cijfers om inzicht te krijgen in de liquiditeit.

 

 

Wellicht heb je het een en ander gedaan, geef aan wat je al gedaan hebt en waarom bv een financieringsaanvraag is afgewezen.

Link naar reactie
  • 0

Beste Michel,

 

We hebben de volgende manieren gebruikt;

 

Qredits, hiervoor was het bedrag te hoog

Rabobank, Hiervoor werd het een negatieve beoordeling omdat we geen onderpand hebben.

 

Zowel "van leven" en "goede winstmarge" zijn relatieve begrippen. Wat bedoel je met er volledig van leven ? Kun je ook wat aan de kant zetten voor je oudedag, kun je een buffer opbouwen voor tegenvallers, heb je hierbij rekening gehouden met een AOV enz ....

 

We draaien op dit moment een "winst" van om en nabij € 80.000,00.

Hiervan gaat nog het salaris af voor beide vennoten wat € 40.000,00 bedraagt.

het opzij zetten van de oude dag doen wij door af te lossen op de hypotheek.

AOV bedraagt € 4.600,00 per jaar.

Belasting over dit bedrag bedraagt circa € 9.000,00 euro.

Opzij zetten is circa € 15.000,00 per jaar.

 

Dit is nu wel het geval ? Houden jullie nu wel rekening met te betalen belastingen e.d. ?

 

Ja, we zijn overgestapt naar een accountantskantoor. Ik ben hier mee in aanraking gekomen toen ik op een klus bezig was van een van de eigenaren. Daar heb ik een zeer goed gesprek mee gehad en ben er achter gekomen dat we wel heel amateuristisch bezig waren met een boekhoudster die eigenlijk totaal geen verstand van zaken had en waar we de verkeerde voorlichting hebben gehad met de bedrijfsstructuur die voor ons het beste was.

We werken nu met Exact boekhoudpakket en hebben elke twee maanden overleg waar we bepaalde dingen beter kunnen aanpakken. Doordat we het nu in eigen beheer houden kunnen we zien wat elke maand ons resultaat is. Dit is toch wel prettig.

 

Dus alle winst na belastingen is opgemaakt. Is alles opgegaan aan privé uitgaven en dergelijke of is er ook geinvesteerd in het bedrijf en heb je dus eigen vermogen in bedrijfsactiva (bijvoorbeeld voorraad) zitten ? Als jullie zelf nog geen vermogen hebben opgebouwd zal de bank de niet alleen de spronginvestering, maar in feite de gehele onderneming financieren.

 

Er is veel opgegaan aan prive maar we hebben ook geïnvesteerd in voorraad en magazijninventaris.

Doordat we een verkeerde structuur hadden hebben we veel teveel kosten betaald aan loonheffingen e.d. zodat we bijna geen winst maakten.

 

Ik zou eerst voor jezelf eens een liquiditeitsbegroting maken voor de komende jaren op basis van de historische cijfers om inzicht te krijgen in de liquiditeit.

Wellicht heb je het een en ander gedaan, geef aan wat je al gedaan hebt en waarom bv een financieringsaanvraag is afgewezen.

 

Een liquiditeitsprognose hebben we gemaakt en dat ziet er goed uit.

Doordat we de spullen rechtstreeks uit Amerika willen importeren kunnen we op jaarbasis een extra winst genereren van circa € 30.000,00.

Dit is niet eens een onveilige handel omdat de materialen altijd, wanneer er iets met ons zou gebeuren, verkocht kunnen worden.

De investering die we dan nodig hebben is twee keer per jaar € 45.000,00 euro.

Dit wordt elke keer met een half jaar ingelost.

 

De handel die wij bedrijven is zeer goed desondanks dat er meerdere spelers op de markt zijn.

We willen dan ook uitbreiden naar Duitsland in eerste instantie.

 

We hebben geen goede start gemaakt maar dat is nu allemaal goed op de rails.

Financieringen zijn gewoon moeilijk voor elkaar te krijgen.

Familieleden die vermogend zijn hebben in eerste instantie interesse maar als ik prijzen opgevraagd heb en de transactie af kan ronden haken ze af.

 

Het gaat niet alleen om de handel uit Amerika maar ook om grotere inkoopvoordelen die ik in Nederland behalen kan.

We houden tegenwoordig alles bij wat we aan materialen verkopen.

Hiermee kunnen we naar leveranciers toe aangeven wat we verbruiken op jaarbasis.

Ze willen wel een goede korting geven als we dat dan in een keer afnemen maar niet als we 1 keer per maand afnemen.

 

Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben geweest.

 

Mocht u meer informatie willen dan hoor ik dat graag.

 

Groeten Paul

 

Link naar reactie
  • 0
Rabobank, Hiervoor werd het een negatieve beoordeling omdat we geen onderpand hebben

het opzij zetten van de oude dag doen wij door af te lossen op de hypotheek.

 

Is het niet mogelijk de woningen als onderpand te gebruiken ?

 

Doordat we de spullen rechtstreeks uit Amerika willen importeren kunnen we op jaarbasis een extra winst genereren van circa € 30.000,00.

Dit is niet eens een onveilige handel omdat de materialen altijd, wanneer er iets met ons zou gebeuren, verkocht kunnen worden.

De investering die we dan nodig hebben is twee keer per jaar € 45.000,00 euro.

Dit wordt elke keer met een half jaar ingelost.

 

Ik denk dat je doelstelling moet zijn dat je na 2 jaar dan die financiering niet meer nodig hebt, en dus. Die € 30.000 extra winst gebruiken om die financiering af te lossen. Scheelt je op termijn rentelasten en ben je minder afhankelijk van de bank.

 

Ja, we zijn overgestapt naar een accountantskantoor.

Waren zij betrokken bij de financierngsaanvraag ? Wat was hun oordeel over de afwijzing van de Rabobank ?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.