• 0

Voorbereidingstijd startende onderneming

Een startende ondernemer heeft een vraag.....

 

Op 31 mei 2012 ben ik bij de KvK ingeschreven als zelfstandig ondernemer.

In de tijd daarvoor heb ik, naast het op starten van de onderneming, ook voor 300 arbeidsuren werkzaamheden uitgevoerd in onderaanneming voor een ander bedrijf.

Deze 300 uur heb ik op 12 juli 2012 gefactureerd en inmiddels betaald gekregen.

Nu wil ik deze 300 arbeidsuren gebruiken om aan mijn urencriterium te komen van 1225 uur volgens de belastingdienst.

 

Ziet de belastingdienst deze arbeidsuren als voorbereidingstijd voor de start van een onderneming?

Of gaat deze vlieger niet op. :(

 

Dank voor de reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De Belastingdienst zal deze uren niet zien als voorbereidingstijd. Dat is niet erg, omdat deze uren daar ook niet onder vallen!

 

Die 300 uur zijn gewoon voor eigen rekening en risico uitgevoerde werkzaamheden en zullen als zodanig gewoon meetellen voor het urencriterium. Het moment van inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel is daarbij volstrekt niet relevant. Ook als je nooit ingeschreven zou zijn geweest bij de KvK kun je voldoen aan het urencriterium.

 

Of je dan op het gebied van de economische wetgeving tekort schiet is een geheel andere vraag.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie.

 

Punt 1 is duidelijk, de belastingdienst ziet dit niet als voorbereidingstijd.

 

Met punt 2 die je aandraagt, wil je zeggen met "eigen rekening en risico uitgevoerde werkzaamheden", dat de belastingdienst mij hierdoor aanmerkt als ondernemer en dus tellen de 300 uur mee voor het urencriterium van dit jaar.

 

Met punt 3 verlies ik je. Wil jij dat nog eens nader toelichten......?

 

Nogmaals dank.

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Allereerst hartelijk dank voor je snelle reactie.

 

Punt 1 is duidelijk, de belastingdienst ziet dit niet als voorbereidingstijd.

 

Met punt 2 die je aandraagt, wil je zeggen met "eigen rekening en risico uitgevoerde werkzaamheden", dat de belastingdienst mij hierdoor aanmerkt als ondernemer en dus tellen de 300 uur mee voor het urencriterium van dit jaar.

 

Met punt 3 verlies ik je. Wil jij dat nog eens nader toelichten......?

 

Met punt 3 doel ik op het feit dat je als ondernemer geregistreerd moet zijn bij de KvK. Als je al onderneemt voordat je je geregistreerd hebt voldoe je niet aan de handelsregisterwet en dat is een economisch delict. Maar ja, daar kun je nu niets meer aan veranderen en zou ik ook geen slaap over verliezen ;)

 

Voor het fiscale verhaal maakt het niet uit.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.