• 0

BV naast Eenmanszaak (Advies over goede opzet)

Beste Forumleden,

 

Graag jullie advies over het volgende:

 

Ik heb al jaren een eenmanszaak waar ik freelance opdrachten in doe en een gemiddelde jaaromzet van 40-60k haal.

 

Per 01-01-2013 word ik aandeelhouder van een BV. Mijn idee was om een eigen holding te starten en deze holding aandeelhouder te laten worden van de BV.

 

In mijn holding ga ik 1K management fee factureren (per maand, voor 2-4 uur per week) voor advies werkzaamheden aan de BV, daarnaast verwacht ik aan het eind van het jaar 30-50K winst in mijn holding uit deze BV.

 

In mijn eenmanszaak wil ik gewoon blijven freelancen en voldoe ik aan het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek. Mijn salaris wil ik volledig uit mijn eenmanszaak halen en alle omzet in de holding wil ik daar laten staan om zo te kunnen investeren in andere bedrijven of aan het eind van jaar dividend uit te keren.

 

Mijn vraag is of dit mag, geen salaris halen uit een holding waar je wel participaties verzameld, maar alleen een adviserende rol hebt?

En kan dit naast een eenmanszaak waar je salaris uit haalt?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Beste Marten.

 

Misschien een flauwe opmerking vooraf. Je bent niet in dienstbetrekking bij je eenmanszaak, dus je kunt uit je eenmanszaak geen "salaris" halen. Je kunt wel een salaris uit je BV halen.

 

Wat betreft de BV. De Holding-constructie is een goed idee. dus dat zou ik zeker doen.

 

Als je meer dan 5% van de aandelen hebt in een BV en je verricht arbeid voor die BV, ben je verplicht jezelf een directeursalaris toe te kennen. Het jaarsalaris wordt gesteld op ten minste € 42.000 (op basis van full time dienstverband), tenzij je kunt aantonen dat een lager salaris gebruikelijk is.

 

Je werkt slechts 2 à 4 uur per week. Dat komt neer op een dienstverband van - laten we zeggen - 10%. Je jaarsalaris zou dan tenminste € 4.200 moeten zijn. Dat is minder dan € 5.000 per jaar. In dat geval is de gebruikelijk loon regeling niet van toepassing en hoeft de BV geen salaris aan je uit te keren.

 

Je management fee is echter € 12.000 per jaar. Vuistregel is dat circa 60% van de management fee verloond moet worden en dan kom ik op een salaris van € 7.200. Dat is dus weer meer dan de grens van € 5.000 per jaar.

 

Daar bovenop komt een dividend van circa €30 à € 50k per jaar. Het totale resultaat is dus (inclusief management fee) € 40 à € 60k per jaar. De fiscus kan - op grond van deze winst - besluiten om de "afroommethode" toe te passen, waardoor toch een deel van deze winst verloond moet worden. Als er personeel in dienst is van de onderliggende werkmaatschappij en de winst van de Holding dus niet alleen is te danken aan jouw inspanningen, is de afroommethode - op grond van recente jurisprudentie - m.i. niet van toepassing.

 

Als je voor minder dan 50% aandeelhouder wordt van de onderliggende BV, moet je ook nog onderzoeken of je al dan niet verplicht bent verzekerd voor de werknemersverzekeringen (WW e.d.).

 

Om zekerheid vooraf te verkrijgen, adviseer ik je om je salaris af te stemmen met de Belastingdienst.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.