Al langere tijd volg (lees) ik dit forum met veel interesse, zeer waardevolle en nuttige informatie, maar nooit aangemeld, tot nu toe dus. Ik ben al een tijd aan het zoeken naar het antwoord op de volgende vraag omdat ik van plan ben om een Belgische vennootschap op te richten;
Kan ik als Nederlander een Belgische vennootschap (BVBA) oprichten en de maatschappelijke zetel inschrijven op een adres in Nederland? (inclusief aanvragen be BTW nummer en openen BE bankrekening). Op papier is het bedrijf dus Belgisch alleen de vennootschap heeft haar zetel op een NL adres.
De maatschappelijke zetel is het officiële adres van de bvba. Hij moet worden vermeld in de oprichtingsakte. De zetel is gevestigd op de plaats waar de vennootschap effectief wordt geleid. Normaal is dit de plaats waar de administratie of
boekhouding wordt gevoerd. De statuten kunnen voorzien dat de zaakvoerders bij
eenvoudige beslissing de zetel kunnen verplaatsen. Een dergelijke verhuis moeten
zij in het Belgisch Staatsblad bekendmaken.
De vennootschap kan effectief worden geleid op de locatie in Nederland, maar of dit is toegestaan/juridisch mogelijk?
In een ander topic op HL lees ik:
Een BVBA vereist in principe wel een kantoor in BE.
In principe zegt mij dat er uitzonderingen zijn? Weet iemand hier het fijne van? (ook deze info is ouder; 2009)
Indien dit niet niet in Nederland kan, is het dan mogelijk om dit op een Belgisch postadres te doen? Of ontkom ik bij oprichting BVBA niet aan een 'echt' Belgisch adres? Het huren van een kantoorruimte is op zich nog niet het grootste probleem, maar dit zijn eigenlijk kosten die ik het eerste jaar liever niet wil hebben aangezien het huren van een dergelijke ruimte (nog) niet nodig is.
Kleine noot bij het hele verhaal, op termijn wil ik wel alles verplaatsen naar Belgie (inclusief mezelf). Dit is dus tijdelijk.
Ik hoor graag jullie adviezen/tips of zelfs persoonlijke ervaringen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
EB
EB
Beste Allemaal,
Al langere tijd volg (lees) ik dit forum met veel interesse, zeer waardevolle en nuttige informatie, maar nooit aangemeld, tot nu toe dus. Ik ben al een tijd aan het zoeken naar het antwoord op de volgende vraag omdat ik van plan ben om een Belgische vennootschap op te richten;
Kan ik als Nederlander een Belgische vennootschap (BVBA) oprichten en de maatschappelijke zetel inschrijven op een adres in Nederland? (inclusief aanvragen be BTW nummer en openen BE bankrekening). Op papier is het bedrijf dus Belgisch alleen de vennootschap heeft haar zetel op een NL adres.
Citaat uit document van fgov.economie.be (echter wel oude informatie; 2008): http://economie.fgov.be/nl/binaries/bvba_nl_tcm325-31832.pdf
De vennootschap kan effectief worden geleid op de locatie in Nederland, maar of dit is toegestaan/juridisch mogelijk?
In een ander topic op HL lees ik:
In principe zegt mij dat er uitzonderingen zijn? Weet iemand hier het fijne van? (ook deze info is ouder; 2009)
Indien dit niet niet in Nederland kan, is het dan mogelijk om dit op een Belgisch postadres te doen? Of ontkom ik bij oprichting BVBA niet aan een 'echt' Belgisch adres? Het huren van een kantoorruimte is op zich nog niet het grootste probleem, maar dit zijn eigenlijk kosten die ik het eerste jaar liever niet wil hebben aangezien het huren van een dergelijke ruimte (nog) niet nodig is.
Kleine noot bij het hele verhaal, op termijn wil ik wel alles verplaatsen naar Belgie (inclusief mezelf). Dit is dus tijdelijk.
Ik hoor graag jullie adviezen/tips of zelfs persoonlijke ervaringen.
Alvast bedankt,
EB
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag