• 0

Milieulijst 2013: Meer aftrek investeringen groene grondstoffen en recycling

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Het wordt voor bedrijven fiscaal aantrekkelijker om (half)producten te maken uit organisch materiaal. Dit draagt bij aan de overgang naar een biobased economy. Dat valt op te maken uit de Milieulijst 2013, die fiscale steun biedt aan ondernemers die duurzaam investeren.

 

Op diverse punten is de Milieulijst 2013 vereenvoudigd. Verder komen er meer mogelijkheden tot aftrek bij hergebruik van grondstoffen.

 

Groene grondstoffen

De nieuwe Milieulijst geeft meer mogelijkheden voor investeringen met hernieuwbare grondstoffen. Vanaf nu is de verwerking van alle groene grondstoffen mogelijk, bijvoorbeeld reststoffen uit de papier- en kartonindustrie, waarvan de grondstoffen oorspronkelijk afkomstig zijn uit de bosbouw. MIA\Vamil biedt nu fiscale steun voor alle biobased-initiatieven, zoals raffinage van biomassastromen, investeringen in biochemie, natuurlijke vezels en biopolymeren (bioplastic).

 

Recycling

Ook voor recycling van materialen zijn er in 2013 meer mogelijkheden voor belastingaftrek. De voorwaarde dat grondstoffen worden hergebruikt voor gelijkwaardige of betere toepassingen is verruimd. Belastingaftrek is nu ook mogelijk voor hergebruik van grondstoffen in een laagwaardiger toepassing, ook al zijn de fiscale voordelen voor dergelijke toepassingen minder groot. Deze mogelijkheden zijn op de Milieulijst zijn ruim omschreven (generiek). Dit beloont ondernemers met innovatieve oplossingen.

 

 

Meer informatie >>>

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor wie invloed wil hebben op de Milieulijst 2014: bij Agentschap NL kun je tot 1 september 2013 voorstellen insturen. Natuurlijk niet alleen interessant voor iedereen die van de MIA en/of de Vamil gebruik wil maken, maar ook voor alle innovatieve ondernemers hier die producten verkopen die mogelijk kwalificeren voor de lijst: zo worden ze voor je klanten een stuk goedkoper, zonder dat je zelf hoeft in te leveren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of dat bij meer mensen is, maar de link 'meer informatie' werkt bij mij niet (ik heb 'geen rechten' op die pagina).

 

Wellicht bedoel je deze lijst?

 

http://www.agentschapnl.nl/sites/default/files/BrochureMilieulijst%202013.pdf

 

Ik heb hem al eens doorgenomen, maar heb de indruk dat je er alleen iets aan hebt bij grote bedragen (anders is het alleen maar mooi meegenomen). Je krijgt maximaal 36% extra aftrek, wat dus een belastingvoordeel oplevert van 36% van (zeg) 25% van het bedrag dat je hebt geïnvesteerd. Dus maximaal een (extra) korting 9%! Als ik dat in de winkel zie, loop ik eraan voorbij.

Ook van willekeurige afschrijvingen ben ik (als MKB-er) niet zo kapot, ja, je kunt belasting verschuiven, maar het heeft alleen zin bij grote bedragen of bij winsten/verliezen waarvan de verrekenbaarheid bijna over de houdbaarheidsdatum heen is.

 

Ik wil echt wel 'groen' zijn (ben bijvoorbeeld bezig met de overweging voor de MVO danwel de CO2-prestatieladder), maar ik vind dit soort regelingen echt zonde van tijd en geld (iemand verzint die dingen, ze moeten up-to-date blijven, uitgevoerd worden etc.) Maar goed, ik weet ook wel dat als je niets doet, al helemaal niemand zich geroepen voelt om er wat mee te doen. Dan maar zo'n (draak van een) regeling...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.